Psalmen - Krachtige kerk (1)

"Een pelgrimslied van David. Zie, hoe goed en hoe lieflijk is het dat broeders ook eensgezind samenwonen." (Psalm 133:1) 

De kerk in onze tijd lijkt zijn kracht soms heel erg verloren te zijn. Soms lijkt het of er in de kerk in Nederland gewoon geen echt kracht aanwezig is. Het valt mij wel eens op de als je op sommige conferenties kom, dat Gods kracht veel groter lijkt, dan in de gewone kerken. Heel vaak is mij gezegd dat dit niet klopt en dat het allemaal emotie en gevoel is, op zo'n conferentie. Ondertussen ben ik daar serieus aan gaan twijfelen, omdat dat krachtige dingen die daar gebeuren, wel degelijk blijvend zijn. Maar hoe kan de kerk in Nederland een krachtige kerk worden?

 

De kracht zit in de eerste plaats niet in wat we voor dingen zien gebeuren. Het zit ook niet in de eerste plaats in hoeverre we durven uit te stappen in geloof. Dat zijn dingen waarin je kunt groeien. Als we de Bijbel lezen, dan merken we dat het bij God aan de ene kant om het Evangelie van het Koninkrijk gaat, maar dat dit aan de andere kant ingebed moet zijn in liefde en eenheid. Als Paulus het heeft over de gaven van de Geest, dan zegt hij tegelijk dat er iets is dat dit te boven gaat en dat is de liefde. Het dertiende hoofdstuk uit de eerste Korinthebrief is namelijk onderdeel van de gaven van de Geest.  

Achter het woord liefde zit nog een ander woord en ik geloof steeds meer dat dit het geheim is dat wij missen waardoor Gods kracht in de kerk vaak ontbreekt. Het heeft alles te maken met het woord 'eenheid'. Zodra dat dit ontbreekt, gaan we ons verliezen in strijd en eindeloze vergaderingen over verschillen en meningen, met als gevolg dat het niet meer gaat waar het om zou moeten gaan. 

Psalm 133 is een hele bekende psalm. Maar ik heb hem vooral gehoord in mijn opvoeding als we ruzie hadden in huis. Herkenbaar? Psalm 133 is echter totaal anders bedoeld. Het is een pelgrimslied, het is een lied dat juist bedoelt is voor de kerk. De kerk als verzameling van gelovigen. Het is goed en lieflijk als broeder en ook zusters eensgezind samenwonen. Misschien is het eerst goed om toch even gewoon naar het gezin te kijken. Want hoe is een gezin samengesteld? Als een gezin meerdere kinderen heeft, dan zijn die kinderen geen van allen hetzelfde. Daar moet je eerst eens even over nadenken, voordat je deze psalm toepast op de kerk. Niemand in het gezin is hetzelfde. Het DNA komt wel voor een deel overeen, maar toch is iedereen anders. En ondanks dat is het toch een gezin. Dus als je elkaar binnen een gezin liefhebt, heb je elkaar lief als allemaal personen die anders zijn. 

Dit moet je eens in gedachten houden op het moment dat je met psalm 133 kijkt naar de kerk in Nederland. Kunnen we elkaar accepteren in hoe we zijn, ook als dat in verschillende kerken is, in Christus? Dat er een eenheid komt over alle kerkmuren heen waardoor de kerk in kracht zal gaan toenemen. Zalving van de Geest en zegen van God hangt hiermee samen zullen we zien. 

Gebed: Vader, misschien is die eerste zin van deze psalm al lastig genoeg voor ons. Leer mij al Uw kinderen zien als broers en zussen, ondanks alle verschillen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu