Ik geloof... in Jezus als Koning

"Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven." (Lukas 1:32) 

Wij eindigen vaak met het Koningschap van Jezus. Dat is wat Jezus uiteindelijk heeft gekregen. En dat zou waar kunnen zijn, er zijn teksten genoeg die daarop wijzen. En toch geloof ik dat het begin van het leven van Jezus ons ook nog iets anders laat zien. Waarom is Jezus gekomen naar deze aarde? Ik geloof om ons te redden, dat zeker. Maar ik geloof dat Jezus vooral is gekomen om Zijn Koninkrijk te vestigen. En om dat te kunnen vestigen, moet je wel eerst Koning zijn. En uiteindelijk, hoe verder wij komen in ons geloof, hoe meer wij ook zullen zien dat het uiteindelijk niet alleen gaat om onze redding, maar dat iedereen die gered is, ook gelijk onderdaan is van het Koninkrijk van Jezus dat Hij is komen vestigen op aarde. Dan is het ineens, als we straks over het geloof in de kerk en over de gelovige hebben, niet vreemd meer dat wij, de Koninklijke kracht en autoriteit van Jezus dragen.

 

Jezus kwam naar deze aarde als onze Redder en Messias, maar juist ook als onze Koning. Hij kwam als de Koning in hoogst eigen persoon om de wereld die verloren lag, terug te winnen als Zijn Koninkrijk. Lees maar eens de woorden van de tekst van deze dag. Als Maria, van de engel Gabriël te horen krijgt dat ze zwanger zal worden, dan vertelt Gabriël er iets opmerkelijks bij. Nadat hij de naam van Jezus heeft genoemd zegt hij dat Jezus de Zoon van de Allerhoogste zal zijn. Hij is Zoon van God en daarmee eigenlijk ook al Koning. Maar daarnaast zegt Gabriël ook dat Jezus op de troon van Zijn vader David zal zitten. Hij is de Koningszoon van David.  

Koning wordt je niet door verdienste, maar koning wordt je op basis van afstamming. Onze koning in Nederland is geen koning geworden omdat hij dit verdiende, maar omdat hij ervoor bestemd was. Hij is koning geworden omdat hij er zelfs recht op had, op basis van afstamming. Zo is Jezus geboren met het recht om Koning te zijn in de hemel, want Hij is de Zoon van de Allerhoogste, en Hij is geboren met het recht om Koning te zijn op aarde, omdat Hij de Zoon van David is. 

Jezus is dus bestemd, bedoeld, gezonden en gekomen om Koning te zijn en daarmee om Zijn Koninkrijk te vestigen. Vanaf dat Jezus is gekomen is er totaal iets veranderd. De Koning van de koningen is naar de aarde gekomen en vanaf dat moment zal er maar Één zijn met de absolute en niet te overwinnen macht en Zijn Naam is Jezus. Ik geloof in Jezus Die mijn Koning is en Die Koning is op aarde. En daarom geloof ik dat ik onder Zijn Koningschap in mijn leven zal dienen in Naam van Hem en in Zijn autoriteit. Want vanaf het moment dat Jezus naar de hemel is gegaan heeft Hij Zijn bediening op onze schouders gelegd. Wij zijn vanaf dat moment Zijn ambassadeurs op aarde geworden. Jezus kwam als Koning, dat geloof ik. 

Gebed: Jezus, U bent mijn Koning en ik wil U dienen en Uw ambassadeur zijn op aarde.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu