Jezus als Overwinnaar

"Vader van de wezen en Rechter van de weduwen: dát is God in Zijn heilige woning; een God Die eenzamen in een huisgezin plaatst, Die gevangenen uitleidt in voorspoed; maar opstandigen wonen in een dor land." (Psalm 68:6 en 7) 

Wat doet God met Zijn tegenstanders? Of eigenlijk, als je het Nieuw Testamentisch zou zeggen, wat doet Jezus met Zijn vijanden? Je zou zeggen dat Hij ondanks hun vijandschap met genade blijft benaderen. Als het om letterlijke vijanden gaat in de zin van mensen, dan klopt dit wel, maar als we meer geestelijk kijken en naar de gevolgen kijken van Zijn uiteindelijke geestelijke overwinning, dan kun je niet anders zeggen dan dat Jezus in Zijn overwinningstocht hele grote dingen doet en van Zijn vijanden niets meer over laat dan alleen dat ze als een overwinningstroffee achter de strijdwagens gebonden meegevoerd worden.

 

Psalm 68 is een psalm met heel veel woorden van overwinning. Het is een overwiningspsalm. Het gaat wel wat ver om de hele psalm tot in detail uit te werken, maar bij een paar dingen wil ik toch wel even stilstaan in de dagen voor Pinksteren. Juist in de week waarin we ook al stilstonden met het verweesd zijn van de discipelen. God is door Jezus, in de eerste plaats niet de overwinnaar over Zijn vijanden, maar Hij is in de eerste plaats een Vader van de wezen en een Rechter van de weduwen. God komt, midden in alle onderdrukking dus op voor het onrecht. Jezus heeft het onrecht overwonnen, maar midden in dat onrecht is God voluit Rechtvaardigheid. Hij is een Vader en een Rechter voor wezen en weduwen. 

Nu kunnen we dat in deze psalm letterlijk nemen, maar dan lopen we ergens ook wel weer vast omdat later de psalm er ook duidelijke profetische woorden klinken over Hemelvaart en Pinksteren. Uiteindelijk is er maar één soort vijanden en dat is de totale macht van de duisternis. De vijandschap spreidt zich wel uit over mensen, maar dat gaat dan over hen die geen keus maken voor Jezus. Uiteindelijk is de diepste vijandschap die van satan en zijn demonen. De overwinning op Golgotha is ook op hem behaald. 

En wie door hem zijn onderdrukt, daar is God als een Vader voor. Je zou het letterlijk mogen nemen in de zin van een aardse strijd, maar Jezus neemt Zelf ook het woord 'wezen' in Zijn mond als voorbeeld. En als je dan deze regels doorleest dan zie je dat God als een Vader is voor de wezen, voor hen die kansloos zijn, maar dat Hij die eenzame en kanslozen ook in Zijn huisgezin plaatst. Wij zijn nooit alleen, maar God heeft ons ook in Zijn gezin geplaatst. We hebben niet alleen God als Vader gekregen en God als Rechter, maar we hebben ook elkaar gekregen om met elkaar Gods gezin te vormen. Dat is wat deze psalm ons leert over Wie God is voor de Zijnen. 

We hebben elkaar gekregen, niet zomaar, maar omdat God ons als geestelijke broers en zussen plaatst in een geestelijk gezin. En gezin waar we tegen onze geestelijke broers en zussen zeggen: "Ik houd van je!" Liefhebben zoals Jezus liefheeft. 

Gebed: Vader, ik wil U bedanken dat U mij een intens, liefdevol gezin hebt gegeven. Ik wil mijn broers en zussen van harte en intens liefhebben en daarmee U eren.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu