Geestelijke werkelijkheid - Drie hemelen

"Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar geleden is het, of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet, of het buiten het lichaam gebeurde, ik weet het niet, God weet het, dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen. En dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken. (2 Korinthe 2:2 en 4) 

Als we nadenken over de geestelijke wereld om ons heen, dan is het in de eerste plaats belangrijk om te beseffen hoe deze geestelijke, niet zichtbare wereld er uit ziet. En het is belangrijk om te beseffen dat deze geestelijke wereld er is. Als we er van uit zouden gaan dat er alleen de wereld is zoals wij deze zien, de fysieke, tastbare wereld, dan hebben we met de Bijbel in onze handen een fors probleem. Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom Godgeleerdheid op de universiteit een plaats heeft. Immers, wetenschap kan alleen dat onderzoeken wat fysiek tastbaar is. En als er iets is dat niet fysiek tastbaar is en zichtbaart bewijsbaar, dan is het God, de engelen en satan.

 

Het is in de eerste plaats voor ons de vraag of wij werkelijk beseffen dat onze zichtbare en tastbare wereld niet de enige realiteit is in het universum. Als we denken dat alleen dat wat zichtbaar en tastbaar is, waarheid is, dan hebben we de Bijbel op heel veel punten tegen. Paulus zegt in Efeze 6:12 dat we de strijd niet hebben tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke machten in de hemelse gewesten. Met andere woorden, we hebben de strijd niet tegen het zichtbare en tastbare, maar we hebben de strijd tegen het onzichtbare en niet tastbare. De strijd die we tegen het zichtbare lijken te hebben, is uiteindelijk de geestelijke strijd die er achter zit. We strijden dus niet tegen IS, maar het gaat om de geestelijke machten die er achter zitten. Maar waar vindt dan die geestelijke strijd plaats? 

Wel, die strijd vindt plaats in de hemel. Dat begrip is voor ons een lastig begrip geworden, omdat we daarmee gelijk denken aan de woonplaats van God. Maar Paulus maakt in ons 2 Korinthe 12 heel duidelijk dat we niet zomaar over dè hemel kunnen spreken. Hij verteld in 2 Korinthe 12 zijn eigen ervaring op een moment dat God hem optilde tot in de derde hemel. Het 7e vers maakt overigens duidelijk dat het hier over Paulus zelf gaat die deze ervaring meemaakt. De derde hemel is, zoals je ziet in vers 4, de woonplaats van God. Dat wordt gelijkgesteld met het paradijs. 

Dat betekent dat er nog meer hemelen moeten zijn. Er staat in Efeze 4:10 dat Jezus is opgevaren boven alle hemelen. Ook daar blijkt een meervoud te zijn. De derde hemel is de hoogste hemel en de woonplaats van God. De eerste hemel is de hemel die wij als de lucht zien. Puur natuurkundig. En dan is er nog een tweede hemel en dat is de plaats waar de demonen verblijven. De plaats waar de geestelijke strijd plaats vindt. Die hemel is niet ver weg, maar dit is de geestelijke atmosfeer waar die direct om ons heen is. Je moet hierbij dus niet denken aan iets verhevens als de hemel als Gods woonplaats, maar een geestelijke atmosfeer, die ook hemel genoemd wordt, maar die heel dichtbij ons is. Wij zijn dus midden in die strijd. 

Gebed: Vader, U woont veilig in de derde hemel, daar vandaan regeert U door Uw Zoon. Maar ik leef midden in de geestelijke atmosfeer van strijd. Leert u mij dat meer beseffen, zodat ik als een soldaat mijn plaats zal innemen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu