Thema: Door de wind

“En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag. Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof.” (Genesis 3:8 – HSV)

“Toen de mens en zijn vrouw de HEER God in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor Hem tussen de bomen.” (Genesis 3:8 – NBV21)

Houd jij er ook van om regelmatig even met je haren door de wind te lopen? De wind, het is en blijft iets vreemd. Hij komt ergens vandaan, maar je ziet hem niet. Het is soms heerlijk om in de wind te lopen en soms verschrikkelijk. Als we over de wind zingen is het meestal erg vriendelijk. Dan worden we gedragen door de wind, worden we opgetild door de wind, maar meestal is het positief en zingen we erover omdat we boven de omstandigheden worden uitgetild. Tenminste, in veel liederen van onze tijd. En in de Bijbel komen we de wind ook regelmatig tegen. In hoeverre komt ons beeld van de wind dan overeen met het Bijbelse beeld? We gaan de komende tijd met het thema ‘Door de wind’ kijken naar de rol van de wind in de Bijbel. Niet alleen letterlijk, maar ook als de wind gebruikt wordt om iets duidelijk te maken.

Als je alle teksten waar het woord ‘wind’ in voorkomt gaat opzoeken in je Bijbel, ontdek je dat je niet alle teksten helemaal hoeft uit te pluizen. Heel veel teksten over de wind hebben een zelfde achtergrond. We zullen daarom ook niet alle Bijbelteksten over de wind in deze serie behandelen, maar we behandelen wel alle vormen van wind die we tegenkomen in de Bijbel en wat ze te zeggen hebben. Als je bijvoorbeeld in het boek Prediker naar het woord ‘wind’ kijkt, is de betekenis altijd hetzelfde en wijst het op de vluchtigheid van het leven, maar op een andere plaats laat het juist iets anders zien. Op die manier zullen we op zoek gaan naar de wind in de Bijbel.

Natuurkundig is de wind nog best iets lastigs. Hoe het ontstaat is bijna niet simpel uit te leggen. Het is meer dan het verwarmen van het aardoppervlak door de zon waardoor lucht in beweging komt, al is dat wel de basis. De Bijbel legt niet zo heel veel uit over het functioneren van de wind. De nadruk ligt er veel meer op wat de wind doet of tot stand brengt. Toch is dat niet het enige. Het gaat in de Bijbel lang niet altijd alleen over wat de wind uitwerkt. De eerste tekst over de wind komen we tegen in het Paradijs. Het moment, vlak na de zondeval. Dan blijkt dat de wind als het ware het voertuig van God is. Adam en Eva horen God in de wind van de dag.

Als je dit letterlijk zou nemen, dan is niet de zon die de luchtstroom in beweging zet, maar is het voor Adam God die de luchtstromen in beweging zet door te wandelen in de Hof. Het lijkt dus dat de wind alles te maken heeft met het verplaatsen van God. Natuurkundig is natuurlijk waar wat wij nu weten, maar in het Paradijs gebeurde er meer en was de situatie anders. Als God dichterbij komt, beweegt de lucht. En dat terwijl God een Geest is. Toch is dit de eerste kennismaking met de wind. Adam en Eva herkenden God aan de wind. Of dit de enige wind is geweest in die tijd weten we niet. Wat wel opvalt is dat God gebruik maakt van de natuur. Op die manier wisten Adam en Eva dat God er was om mee te wandelen. Natuurlijk, op dat moment had Adam er helemaal geen behoefte meer aan, maar kennelijk was dit Gods manier al die tijd al geweest, anders hadden Adam en Eva nooit kunnen weten dat God er was.

God maakt dus gebruik van Zijn schepping om dichtbij te komen. Doe dus niet zomaar natuurkundige ervaringen af als alleen maar natuurkundig. God laat Zich kennen, ook in de wind. Gods spreekt, ook in de natuur. Niet voor niets zegt Paulus dat degenen die het Woord van God niet hebben gekregen, God hadden kunnen kennen in de natuur. Net als Adam, die God herkende in de wind.

Gebed: Heer, de schepping is van U en U gebruikt deze op Uw manier en op Uw tijd, zelfs om dichtbij ons te komen.

Tags: