Daniël - Als God ingrijpt

 

“Men zal u namelijk uit de mensenwereld verstoten, en u zult uw verblijf hebben bij de dieren van het veld. Men zal u gras te eten geven, zoals aan runderen, en u zult bevochtigd worden door de dauw van de hemel. Zeven tijden zullen over u voorbijgaan, totdat u erkent dat de Allerhoogste Heerser is over het koningschap van de mensen en dat geeft aan wie Hij wil.” (Daniël 4:25)

 

We hadden het er al over dat als God je gebruikt om Zijn woorden door te geven dat dit niet altijd positieve en mooie woorden zijn. Soms is de boodschap verre van eenvoudig om te brengen. Je zou Daniël heten en naar de grootste koning toe moeten gaan met de boodschap: “Beste koning, namens God moet ik u zeggen dat u als een koe zult gaan grazen”.

Dat klinkt natuurlijk ergens met een beetje humor, maar als je het verhaal goed leest is dit wel waar het uiteindelijk over gaat. De droom die Nebukadnezar had gekregen ging over een boom en deze boom was prachtig en groot, de vogels nestelden erin en de dieren schuilden eronder. Maar dan komt er een wachter uit de hemel die roept dat de boom van takken ontdaan moet worden, maar de wortel moet blijven staan. Die boomstam en zijn wortel moeten deelhebben met de dieren in het veld. En als Daniël dan moet uitleggen wat dit betekent, dan komt het erop neer dat koning Nebukadnezar zijn koningschap zal verliezen. De takken waren het koninkrijk en mensen vonden hun toevlucht in dat koninkrijk. Maar Nebukadnezar zal niet omkomen.

 

Als dat nog zo was geweest dan had hij als koning misschien nog kunnen denken dat dit het risico was van zijn koningschap. Maar hij zal verstoten worden van de mensen en als een rund gras moeten eten. Je zou deze boodschap moeten brengen. Als je doorleest in het hoofdstuk blijkt ook dat dit werkelijk is gebeurd. De koning is alles kwijtgeraakt. Zijn dit soort woorden van God nu altijd zo definitief? Is dit dan onomkeerbaar? Dat is de vraag die het oproept. Aan de ene kant begin je ook wel weerstand tegen Nebukadnezar te krijgen omdat hij de ene keer God lijkt te accepteren en de volgende keer weer niet.

 

Hoeveel is er nodig voordat deze koning uiteindelijk God als Koning accepteert? Die vraag speelt doorlopend door het verhaal heen en als Daniël dan met deze boodschap aankomt als hij de droom gaat uitleggen, is er dan geen weg terug? Is er geen weg terug als God je een woord van kennis geeft dat negatief is? Ergens voelt het heel negatief en heel definitief. Maar als deze droom dan uitkomt en Nebukadnezar zich als een rund gedraagt, dan komt er een moment van inkeer en bekering en dan blijkt er een weg terug te zijn. Het hoeft dus zover niet te komen. Hij had op het moment dat hij de uitleg van die droom kreeg ook voor God kunnen buigen en ik geloof dat deze droom dan niet was uitgekomen.

 

Bedenk dus dat als God van jou vraagt om een moeilijke boodschap te brengen dat dit nooit definitief hoeft te zijn. Er is bij God een weg terug. Wij leven in een tijd dat wij lijken te denken dat God nooit ingrijpt f straft, maar dat God liefde is geworden op een manier dat Hij alles laat gebeuren. Besef dat God ook jou nog steeds kan gebruiken met boodschappen zoals Daniël, als het over echt grote afgoderij gaat. Maar er staat altijd bij God een boodschap tegenover, een boodschap van omkeer en herstel.

 

Gebed: Heer, het voelt als een worsteling met Uw ingrijpen en het brengen van een boodschap zoals die van Daniël. Dat U vroeger zo handelde vinden we al lastig, maar nog lastiger als U nu ingrijpt, maar als U ons daar woorden over geeft, laat ons dan toch trouw zijn, want Uw liefde heeft ook een keerzijde.

Tijd met God

Met Jezus opgestaan

 

"Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God,  Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." (Galaten 2:20)

Met de Heer begraven en weer opgestaan. De zin van die lied zullen velen lezers herkennen. En juist nu het weer Pasen is geworden, ligt voor ons gevoel natuurlijk de nadruk op ‘opgestaan’. En tegelijk, is het de vraag in hoeverre wij dit ook echt ervaren, beleven en vooral hoe wij dit leven. Klopt het dat ons leven een opstandingsleven is? Of leven wij nog meer bij Golgotha, dan bij het open graf? Want dat is wel een groot verschil.
Lees meer...

Aanmelden 'Tijd met God'

Meld je aan voor het gratis mailabonnement 'Tijd met God'. 
Aanmelden mailabonnement

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij 'Tijd met God' van dit moment.

 

Galaten 2:15-21

 15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
 16  weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet.  Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd. 
 17 Maar als wij, die in Christus verlangen gerechtvaardigd te worden, ook zelf zondaars blijken te zijn, is Christus dan een dienaar van de zonde? Volstrekt niet!

Lees meer...

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Aanbevolen

Youtube-kanaal

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom