Thema: Op weg naar Golgotha

“Toen zij Kapernaüm binnengekomen waren, gingen zij die de twee drachmen inden, naar Petrus toe en zeiden: Betaalt uw Meester de twee drachmen niet?” (Mattheüs 17:24)

Als er ergens, naast alle theologische verschillen in de kerk, altijd gedoe over is dan is het over hoeveel je moet geven. En die discussie is echt nog niet zo eenvoudig. Voor je het weet leg je namelijk iets op wat God in ieder geval je niet oplegt. Als de vrijwillige bijdrage, de tienden of welke vorm van collecte dan ook een verplicht karakter krijgt, dan kun je je oprecht afvragen wat het doel is. Je kunt natuurlijk direct zeggen dat ook een kerk toch gewoon geld nodig heeft om te kunnen bestaan? Ik ben de laatste die zal zeggen dat dit niet zo is. Ik zie elk jaar de begrotingen weer voorbij komen die goedgekeurd moeten worden.

Nu zeggen wij er meestal nog bij dat als je het niet kunt geven, dat je het ook niet moet doen. Al zijn in veel gemeenten die tienden wel een bijna verplichte gift aan de kerk en in andere kerken is dat de vrijwillige bijdrage of de kerkbalans, waarbij tegenwoordig steeds vaker een overzicht bij wordt meegestuurd bij welk brutosalaris, je welk bedrag zou moeten geven. En dan natuurlijk altijd met de opmerking dat God de blijmoedige gever liefheeft. Het is alleen de vraag in hoeverre een gift verplicht is. Hoe vrijwillig is vrijwillig?

Om er iets van te begrijpen moet je even meekijken naar het verhaal dat in Kapernaüm gebeurt. Jezus komt met Zijn discipelen de stad binnen en via Petrus wordt aan Hem gevraagd of Hij de tempelbelasting wel betaalt. Het lijkt een vreemd verhaal, omdat het toch wel logisch is dat Jezus die tempelbelasting zou betalen. Maar Jezus vindt het helemaal niet logisch. Het lastige is dat je hier alleen iets van begrijpt als je weet hoe het echt zit. Als je op je gevoel afgaat is het toch logisch dat Jezus meebetaalt aan de kosten van de tempel. Behalve als je beseft dat dit een menselijke instelling is om het tempelbedrijf overeind te houden. Het heeft niet zoveel te maken met het geestelijke aspect, maar de hele tempelcultus was verworden tot een megabedrijf met alles erop en eraan, waar de tempel echt niet voor bedoeld was en dat moest gefinancierd worden.

En dan reageert Jezus. Wie moeten er bij de koningen op de aarde betalen? Vreemden of zijn zonen? Er was natuurlijk geen koning die zijn kinderen liet betalen voor zijn eigen levensonderhoud. Die kinderen waren gewoon vrijgesteld en alleen zij die geen onderdeel van de koninklijke familie waren moesten belasting betalen. Dus hoe zit het nu met de tempel van God? Daar zijn de zonen (en dochters) van vrijgesteld, zegt Jezus, om die belasting te betalen. Jezus spreekt in meervoud, dus Hij heeft het niet alleen over Zichzelf, maar ook over Zijn discipelen. En misschien, is de gedachte, heeft Hij het over heel Israël. Met andere woorden: Die belasting die verplicht is, dat klopt niet.

Jezus zegt niet dat je niets aan de kerk hoeft te geven. Als die arme weduwe een penning in de schatkist gooit is duidelijk wat Jezus daarvan vindt. Het is absoluut goed, maar geen verplichting om te geven boven wat mogelijk is. Maar het gaat hier over menselijk ingestelde regels. Jezus zegt niet dat je niets hoeft te geven, maar het gaat veel meer over dat verplichte karakter om het tempelbedrijf in leven te houden.

En geven voor het Koninkrijk van God, natuurlijk doen we dat. We bouwen met elkaar. En dan denk ik ook nog eens dat geven meer is dan alleen geld. Voor je het weet koop je namelijk met geld je verantwoordelijkheid af om het Evangelie te delen. Dus ook op die manier zitten er allemaal gevaarlijke kanten aan. Natuurlijk is die schatkist bij de tempel en de collecte in de dienst goed. Twee vragen blijven over: Is het doel van een collecte meer dan waar de kerk voor bedoeld is? En de tweede vraag is hoe vrijwillig je gave mag zijn? Misschien investeert die buurman van jou wel op een andere manier in Gods Koninkrijk dan jij. Bouw je vrijwillig aan het Koninkrijk? Of koop je het af of gaat het om regels die puur menselijk zijn. Want zonen hoeven niet verplicht te betalen, al geven we natuurlijk wel, want het Koninkrijk gaat ons aan het hart.

Gebed: Heer, geef mij een vrijgevig hart, maar laat mij ook zien waar ik geneigd ben te geven aan iets wat U niet bedoelde waar de kerk voor zou dienen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu