Thema: Eerste brief van Petrus

"Evenzo, vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig; opdat ook, als sommigen aan het Woord ongehoorzaam zijn, zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden." (1 Petrus 3:1)

Er was eens een zangleider die het lied 'U bent heilig' zong. En in dat lied zingen eerst de mannen 'ik wil volgen' en 'ik wil luisteren' en vervolgens in antwoord zingen de vrouwen dat. En met wat humor keek hij naar zijn vrouw op het podium, zo van: 'zo dat hoor ik graag'. Natuurlijk kun je hier iets van vinden, want het lied gaat natuurlijk over volgen van Jezus. Maar dat beeld van vrouwen die maar gewoon hun man moeten volgen en verder moeten zwijgen is een hardnekkig beeld dat de kerk op de één of andere manier is gaan achtervolgen. Terwijl, als je Paulus leest over bijvoorbeeld de rol van de vrouw bij gebed en profetie in de gemeente, er juist ook een heel ander beeld ontstaat, net zoals de vrouwen die de kerk dienden. Dan krijg je helemaal niet het gevoel dat vrouwen uiteindelijk geen enkele mening mogen hebben. En ook bij Petrus gaat het daar ook helemaal niet om als hij schrijft dat de vrouwen hun eigen mannen onderdanig moeten zijn.

Dit is één van de problemen van onze tijd. We zien iets staan en trekken gelijk een conclusie. Zodra je het gevoel geeft dat je iets zegt dat 'men' niet meer normaal vindt, haken mensen af of komt er een enorme golf van kritiek. Als je alleen leest: 'vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig' en dan daar wat van gaat vinden, dan wordt het zoiets als dat de man zegt dat zijn vrouw moet doen wat hij zegt en dat zijn vrouw zegt: "ik zal het doen". Omdat wij bijna geen tijd meer nemen om iets meer te doen dan de koppen te lezen, komen er meningen die niet meer kloppen. Het gaat in 1 Petrus 3 niet om een situatie van een gewoon huwelijk tussen een man en een vrouw. Petrus spreekt tegen vrouwen die tot geloof zijn gekomen, maar waarvan de mannen nog steeds in een goddeloos leven leefden. Het waren gewoon nog heidenen, met alles er op en eraan. Het waren ook geen mannen die elke zondag netjes in de kerk zaten, zoals je nu mensen in de kerk ziet zitten omdat het nu eenmaal zo hoort, maar ze leefden helemaal nog in de afgodische wereld, zonder ook maar één besef van het Evangelie.

De cultuur in die tijd was voor die vrouwen echt niet positief. Ze waren vaak niet meer dan een slaaf van hun mannen. Ze waren slaafs onderdanig en de positie van een vrouw was onaanzienlijk. Veel meer dan een product om seks mee te hebben waren ze niet. En Petrus zegt met het woord 'onderdanig' niet dat dit de bedoeling is. Het woordje 'evenzo' waar de tekst mee begint verbindt de tekst met het voorgaande gedeelte. Daar ging het over gezag en over onderwerping. Dat was geen onderwerping als slaven, maar onderwerping aan een menselijke orde. Misschien kun je zelfs beter zeggen dat het om een scheppingsorde gaat. God heeft een orde in de schepping aangebracht om de puinhoop te voorkomen. Daarom hebben we een overheid die over ons is aangesteld, niet om ons leven zwaar te maken, maar om ons leven orde en rust te geven.

In deze lijn zegt Petrus: 'Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig'. Petrus heeft het over een heel andere vorm van onderdanig zijn dan de slaafsheid die men in die cultuur gewend was. Binnen die cultuur waren de woorden van Petrus een verademing voor de vrouwen. Ze kregen eindelijk een waardig bestaan. Petrus gaf hen de plaats terug die God hen had gegeven. En ja, deze plaats is wel een dienende plaats. Pas op, niet gelijk weer met je hakken in het zand. Dienen in het Koninkrijk van God is de hoogste houding die er is. In het Koninkrijk van God is er geen grotere eer en plaats dan een dienende plaats. Zoals Jezus kwam om te dienen, zoals wij deze wereld mogen dienen met het Evangelie en zoals wij elkaar moeten dienen, zo bedoeld Petrus dat de vrouwen een mannen moeten dienen. Hij sluit trouwens dit gedeelte af met bijna dezelfde opdracht aan de mannen. Petrus vraagt de vrouwen om te dienen vanuit de intimiteit met God. Hij zegt daarom dat het sieraad voor een vrouw niet uit aardse dingen moet bestaan, maar het sieraad dat de vrouw voor haar man mag zijn is haar geestelijke sieraad. Het sieraad van 'Ik wil jou van harte dienen, als Christus voor jou zijn'. En het doel? Zodat die heidense mannen door de houding van zachtmoedigheid en heiligheid Jezus zouden ontmoeten in hun vrouwen en gewonnen zouden worden voor Jezus. Volgende keer zullen we er nog verder op in gaan.

Gebed: Heer, U vraagt geen slaafse houdingen binnen het huwelijk, maar een dienen van elkaar, zoals U ons hebt gediend.

Tags: