“Overdag nu gaf Hij onderwijs in de tempel, maar ’s nachts ging Hij de stad uit en overnachtte op de berg die de Olijfberg heet. En al het volk kwam ’s morgens vroeg naar Hem toe in de tempel om Hem te horen.” (Lukas 21:37 en 38) 

De laatste dagen van Jezus zijn ingegaan, maar laat duidelijk zijn dat Jezus niet bepaalt stilzit. Het lijkt er eerder op dat Hij er alles aan doet om Zijn onderwijs nog zoveel mogelijk te brengen. De tempel wordt in die laatste dagen de belangrijkste plaats. We weten niet wat Hij daar heeft verkondigd, maar wat wel duidelijk is, is dat er plotseling een moment komt dat de schriftgeleerden er ineens helemaal klaar mee zijn en plotseling wordt er door hen een besluit genomen dat Jezus uit de weg geruimd moet worden.

 

Voordat dit gebeurt, is Jezus als de grootste rabbi allertijden in de tempel voortdurend aan het preken. En het is bijna niet te begrijpen dat als Jezus straks bij Pilatus is, dat het hele volk ineens helemaal tegen Jezus is, want dat is zeker niet de indruk die je krijgt als je de laatste dagen van Jezus leest. Er staat zelfs dat al het volk kwam om Hem te horen. In het Grieks staan er zelfs woorden waaruit blijkt dat dit iets was dat zich herhaalde en gezien het tijdstip blijkt ook dat ze enthousiast waren om Jezus te horen. 

De woorden van Jezus moeten zeker aangename woorden zijn geweest, zelfs tegen een volk dat Hem niet alles Messias zag. Daarom is het ook niet te begrijpen dat er christenen zijn die zich vooral richten op oordeelspreken, terwijl Jezus dat eigenlijk nooit doet. Jezus is wel eerlijk en duidelijk, ook over de ongelovigen, maar tegelijk is er niemand die meer gunnend was dan Hij. Zijn preken en Zijn onderwijs was zo dat al het volk kwam om te luisteren. 

En hoe houd je dit vol. Misschien is het ook wel een voorbeeld voor jou, als je naar Jezus kijkt. Ondanks dat dagelijkse onderwijssessies, kiest Hij er ’s avonds voor om naar e Olijfberg te gaan. Misschien overnachtte Hij in de open lucht, misschien in Gethsemané, of misschien bij Lazarus in huis, dat daar ook in de buurt was. De Olijfberg staat ook symbool voor de plaats waar Jezus de stilte zocht. Tijden van afzondering, die ook Jezus nodig had, maar ook tijden van gebed. Uit eerdere momenten weten we dat Jezus tijden van gebed nodig had om met Zijn Vader te spreken over Zijn werk. En dat deed Hij ook vlak voordat Hij gevangen werd genomen. Tijd met Zijn Vader, telkens weer om alles te bespreken en Zijn bediening af te stemmen op de wil van Zijn Vader. 

En nu, terwijl Hij nog onderwijs geeft, overnacht Hij op de Olijfberg. Tijd voor rust, maar zeker ook tijd voor bezinning en gebed. Ik weet niet hoe jij in het Koninkrijk van God staat, maar soms overspoelt je alles en heb je juist die momenten nodig, waar je misschien het eerst geneigd ben om op te bezuinigen: Tijd in de stilte met God. Jezus geeft onderwijs, maar geeft ook Zijn voorbeeld aan ons, om ook dit na te volgen. 

Gebed: Heer, Uw voorbeeld is zo bijzonder. U nam tijd om te rusten, U nam tijd om af te stemmen met Uw Vader, U nam tijd om te bezinnen. Wat moet ik zeggen dat doorrennen vaak zo logisch lijkt, maar wilt U mij leren om in ontspanning met U te leven.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Romeinen 8:18-30

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk  de verlossing van ons lichaam.
24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. 
26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijkdie overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu