Abraham en Izak zonder franje

Er is zo'n verhaal in de Bijbel dat we ook wel kennen. Heel goed zelfs. Dat verhaal dat Abraham en Izak op weg moeten gaan naar een berg om te offeren. Abraham moet van God zijn zoon gaan offeren. Nu gaan we het niet hebben over de vraag of God dit wel kon doen, maar beperk je gewoon even tot het verhaal. Er is namelijk gewoon een moment in het leven van Abraham dat God aan hem verschijnt en hem de opdracht om Izak te gaan offeren. In onze Bijbel staat erbij dat God Abraham beproefde, maar dat vertelde God er tegen Abraham niet bij.

Vader Abraham en moeder Sara hadden maar één kind: Izak! En uit deze zoon zou de Messias geboren worden. En dan zegt God: Abraham, ga hem offeren. "Offeren? U bedoelt: slachten, op een altaar leggen en de brand erin? Mijn zoon?" Misschien dat er later meer vertrouwen kwam in God, maar dat eerste moment als vader. Je kijkt naar je prachtige zoon. Slachten? Moet dat echt? Dit is toch waanzin? Dit is... onmenselijk. Ja, natuurlijk kan God hem uit de dood terugbrengen, maar dit je eigen kind aandoen. En toch ging Abraham! Gehoorzaam en gelovig.

Maar dan Izak nog even. Hij loopt mee, begrijpt er niets van. Offeren zonder offerdier. Ja, zijn vader was ondertussen wel oud geworden, maar hij had ze toch nog wel op een rijtje? "Vader, waar is het offerdier?" Abraham kon moeilijk zeggen: "Sorry zoon, maar... dat ben jij." En heeft Abraham het in geloof gezegd dat God erin zou voorzien? Was dat de diepste hoop? Je kunt er prachtige preken over maken, maar wat een stormen moeten dit geweest zijn in deze twee mensen.

En dan bovenop de berg. Geen offerdier. Abraham zal het Izak verteld hebben wat de bedoeling was. Hoe zal Izak gekeken hebben? Moest hij... Ja, hij moest. En dan pakt zijn vader hem vast en bindt hem vast op het altaar. Hij legde hem op het hout dat hijzelf naar boven had gebracht. En dan zeggen wij: wat mooi hè, echt een type van Christus. Ja, zeker, helemaal waar. Maar zo voelde dat echt niet op dat moment. Ze begrepen overigens van dat beeld van Jezus helemaal niets. Izak wist niet dat Jezus aan een hout gespijkerd zou worden, net zo min als dat hij wist hoe het af zou lopen. Dit was geen spel, dat bleek wel toen Abraham werkelijk het mes pakte om zijn zoon te slachten.

En als je dan alles hebt gehad, verschijnt er ineens een engel. Die spreekt wel uit dat Abraham moet stoppen en dat God het goed vindt op dit punt. Maar een engel, ook die zie ik niet elke dag. Geloof vraagt soms heel wat. En dat klinkt zo vroom als we dat zeggen als we dit verhaal gewoon afstandelijk lezen. Het loopt toch goed af en het lijkt zoveel op Jezus. Maar sommige vrome woorden raken niet in de verste verten aan de realiteit van het moment.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

Mattheüs 4:18-22

18 En Jezus liep langs de zee van Galilea en zag twee broers, namelijk Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, het net in de zee werpen, want zij waren vissers.
19 En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij aan, en Ik zal u vissers van mensen maken.
20 Zij lieten meteen de netten achter en volgden Hem.
21 Hij ging vandaar verder en zag twee andere broers, namelijk Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, in het schip met hun vader Zebedeüs, terwijl zij hun netten aan het herstellen waren, en Hij riep hen.
22 Zij lieten meteen het schip en hun vader achter en volgden Hem.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

02 dec 2018
08:00AM - 05:00PM
Adventsserie 'Tijd met God'
02 dec 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
13 jan 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
17 feb 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00AM - 11:30AM
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Discipelschap door te kijken

"En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken." (Mattheüs 4:19)

De kerk van Jezus is ook de kerk van discipelen. We hadden al eerder de definitie van de kerk: De verzameling van gelovigen die leven zoals Jezus leefde en willen zijn zoals Hij was om de hele wereld te winnen voor Jezus. Als je het dan over discipelschap hebt, dan gaat het even niet in de eerste plaats om die verzameling van gelovigen, maar het gaat in de eerste plaats over jou als gelovige. Niet de gelovige die vooral met zijn eigen geloof en geloofservaring bezig is, maar de gelovige die groeit in discipelschap. Het gaat dan dus over jou persoonlijk, die steeds meer gaat zijn zoals Jezus was en gaat doen wat Jezus deed. Je gaat dus als discipel steeds meer op Hem lijken en steeds meer hetzelfde doen. Op Hem lijken heeft dan te maken met hoe Hij leefde en hetzelfde doen gaat over het laten zien van het Koninkrijk.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu