"Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is." (1 Johannes 3:9) 

Wij reinigen ons omdat Jezus rein is. Dat zagen we gisteren al. En misschien gaf dit je een gevoel dat je dan iets zou moeten doen om voor God rein te zijn, maar dat is niet waar het ons nog om gaat. Het gaat er niet in de eerste plaats om dat wij iets bij God zouden kunnen meebrengen. Het gaat er om dat we niet meer met onreinheid in aanraking willen komen, omdat we uit God geboren zijn en daar past de onreinheid niet meer bij. De tekst die Johannes dan noemt, is wel een tekst die, als je hem verkeerd leest, je radeloos zou kunnen maken. En ik zou zelfs een aanpassing in de tekst willen voorstellen.

 

Want als je bedenkt dat wat er in vers 9 echt staat, dan zou de angst om je hart kunnen slaan, want ieder die uit God is geboren, die zondigt niet meer. Klopt dat dan wel met jouw leven? Als ik mijn leven er letterlijk naast zou leggen, dan klopt er niets van, want ik zondig nog wel. Maar Johannes zegt ook niet dat we niet meer zondigen, dat heeft hij aan het begin van zijn brief al wel duidelijk gemaakt. Maar dat wat uit God geboren, dat kan nooit meer zondigen. 

Op het moment dat God je opnieuw geboren heeft laten worden, vanaf dat moment heeft God het zaad van Hemzelf in je geplant. En Zijn zaad blijft in je vanaf het moment dat je uit God bent geboren. Die wedergeboorte is definitief en dat nieuwe leven in jou is Gods zaad in jou! Dat is dus het zaad van Jezus Zelf. En dan staat er in onze vertaling: "En hij kan niet zondigen!" Dat staat met een kleine letter, maar als dit het zaad van God in ons is, dan kan Hij niet zondigen, Die in ons is. Want Hij is uit God geboren! Dat zijn niet in de eerste plaats wij, die uit God geboren, maar Jezus is in de eerste plaats uit God geboren en Zijn zaad is in ons en dat zaad kan niet zondigen! 

Johannes zegt daarom ook niet dat wij niet kunnen zondigen, dat kunnen we wel en daarom moeten we ons ook telkens reinigen van alle onreinheid. Johannes zegt dat wat uit God geboren is, in ons, dat kan niet meer zondigen. En wie de zonde doet is inderdaad uit de duivel, maar daarom is Jezus gekomen om die werken van de duivel te verbreken! Dat heeft Hij dus gedaan door dat zaad van Hem in ons te leggen. Daardoor is de duivel verbroken en is Zijn leven in ons gelegd waardoor wij de zonde niet meer doen met onze nieuwe mens! 

Wat een wonder is dat: Jezus heeft ons niet alleen schoongemaakt, maar Hij is ook in ons komen wonen en dus hoeven wij het nooit zelf te doen om ons van onreinheid te reinigen, maar komt het voort uit onze nieuwe geboorte in Christus! Hij leeft in ons en daarom leef ik niet meer, maar Hij in mij. 

Gebed: Vader, dank U wel voor Uw onbegrijpelijke wonder dat U Uw zaad in mij hebt gelegd, zodat ik in mijn nieuwe geboorte niet meer kan zondigen, omdat U mijn nieuwe leven bent. En wat er nog is overgebleven van mijn oude mens, dat wil ik meer en meer afleggen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Psalm 51

1 Een psalm van David, voor de koorleider;
2 toen de  profeet Nathan bij hem was gekomen, nadat hij bij  Bathseba was gekomen.
3 Wees mij genadig, o God, overeenkomstig Uw goedertierenheid, delg mijn overtreding uit overeenkomstig Uw grote barmhartigheid.
4 Was mij schoon van mijn ongerechtigheid, reinig mij van mijn zonde.
5 Want ík ken mijn overtredingen, mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen.
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen, zodat U rechtvaardig bent wanneer U rechtspreekt en rein bent wanneer U oordeelt.
7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.
8 Zie, U vindt vreugde in waarheid in het binnenste, in het verborgene maakt U mij wijsheid bekend.
9 Ontzondig mij met  hysop, dan zal ik rein zijn, was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw.
10 Doe mij vreugde en blijdschap horen; laat de beenderen zich verheugen die U verbrijzeld hebt.
11 Verberg Uw aangezicht voor mijn zonden; delg al mijn ongerechtigheden uit.
12 Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een standvastige geest.
13 Verwerp mij niet van voor Uw aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij weg.
14 Geef mij de vreugde over Uw heil terug, ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid.
15 Dan zal ik overtreders Uw wegen leren en zondaars zullen zich tot U bekeren.
16 Red mij van bloedschulden, o God, God van mijn heil, dan zal mijn tong vrolijk zingen van Uw gerechtigheid.
17 Heere, open mijn lippen; dan zal mijn mond Uw lof verkondigen.
18 Want U vindt geen vreugde in offers, anders zou ik ze brengen; in brandoffers schept U geen behagen.
19 De offers voor God zijn een gebroken geest; een verbrijzeld en verslagen hart zult U, o God, niet verachten.
20 Doe goed aan Sion, naar Uw welbehagen; bouw de muren van Jeruzalem op.
21 Dan zult U vreugde vinden in offers van gerechtigheid, in een brandoffer en een offer dat geheel verteerd wordt; dan zal men jonge stieren offeren op Uw altaar.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

24 feb 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)
03 mrt 2019
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Waarder
17 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Acquoy
17 mrt 2019
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Psalmen - Een herkenbaardere psalm dan gedacht

"Een psalm van David voor de koorleider; toen de profeet Nathan bij hem was gekomen, nadat hij bij Bathseba was gekomen." (Psalm 51:1 en 2)

Ik weet niet welk gevoel jij bij psalm 51 krijg, maar lange tijd had ik bij psalm 51 een negatief gevoel. Het is die psalm waarbij David vergeving vraagt voor zijn zonde met Bathseba. Een psalm die vol staat met zonde en dat hij in ongerechtigheid is geboren. Als je de psalmen wel eens zingt, dan weet je dat het een droevige melodie is, met hele lange zinnen. En het gaat in die hele psalm over zonde. Daarbij is de kans dan ook nog eens groot dat je twee keuzes maakt: Je hoeft niets met deze psalm omdat je de situatie van David niet herkent. Of het is een psalm die geldt voor mensen van wie de zonden nog niet vergeven zijn. Dan is het toch goed dat die psalm er is? Dan is dit een psalm die er over gaat dat je vergeving moet vragen bij God en vaak wordt dan ook de lijn gelijk doorgetrokken met een 'en als je dat niet doet, dan...' Tot ik pasgeleden die zin tegenkwam: "Geef mij de vreugde over Uw heil terug en ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid". En ineens begreep ik psalm 51. Psalm 51 gaat over jou en mij als gelovige.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu