"En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is. Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid. En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet." (1 Johannes 3:3-5) 

We hopen op datgene wat we nog niet weten wat we zullen zijn, maar we hopen als kinderen van God tot Jezus geopenbaard zal zijn op deze aarde. We zien er naar uit met vrijmoedigheid. Maar hoe gaan we nu met ons zelf om tot dat moment? Daar heeft Johannes een heel duidelijk punt over voor ons. En met dat ik het las, dacht ik: wat moet je hier dan nog over schrijven. Maar tegelijk, is het misschien wel juist niet wat we met veel woorden zeggen, maar veel meer dat we eens eerlijk voor de spiegel gaan staan en eerlijk gaan benoemen waar we onrein geworden zijn, terwijl Jezus rein is.

 

In Hem is immers geen zonden en daarom is Jezus geopenbaard, om het met de woorden van Johannes te zeggen. Hij is dus rein gekomen, om ons rein te maken. Als je deze gedachte doortrekt kom je op een punt uit, waarin wij ook worden aangesproken op onze levenswandel na onze reiniging. Want als Jezus dan zo'n diepe weg is gegaan om ons rein te maken, terwijl Hijzelf rein was, hoe gaan we dan met onreinheid om? Kan die onreinheid dan eigenlijk wel zo makkelijk blijven bestaan? Want laten we eerlijk zijn: we laten onreinheid, op welk gebied dan ook, soms heel makkelijk bestaan? 

Johannes zegt daarom dat als we de hoop op Jezus hebben en op wat wij straks zullen zijn, dat we ons moeten reinigen. Hij noemt in eerste instantie niet eens waarvan. Johannes lijkt er vanuit te gaan dat die reiniging, in algemene zin al belangrijk en noodzakelijk is. We moeten ons voortdurend reinigen. Zonden kleeft ons voortdurend aan, het is als stroop dat als we het aanraken, het aan ons vastkleeft. En we denken nog veel te vaak dat we het maar moeten laten zitten. Maar zo is het niet, laten we een keus maken en ons telkens en telkens en telkens opnieuw reinigen van alle vuiligheid. Laat die zonde geen wortelschieten, nadat je al gereinigd bent door Jezus zelf! 

De zonde is namelijk de wetteloosheid zelf. De zonde is een persoon, het is de wetteloosheid. Het is hij die zonder de wet wil leven. En die laten we toe als we ons niet telkens reinigen. De zonde is de wetteloosheid en die gunnen we toch geen millimeter ruimte in ons leven? Jezus is als de Reine gekomen om ons te reinigen en zouden we dan de wetteloosheid nog weer opnieuw een kans geven? 

Vandaag gaat we eerlijk voor de spiegel staan en of we ons nu schamen of niet, maar alle zonden die er in ons leven nog zijn, of weer zijn, gaan we vandaag belijden en loslaten. Wij kiezen ervoor om elke vuiligheid in ons leven los te laten omdat wij rein willen zijn, zoals Hij rein is! 

Gebed: Vader, zonden is net stroop en we zullen er nooit helemaal vanaf komen, maar ik wil mijzelf reinigen op deze dag en vraag U of ik inzicht mag krijgen in dat wat ik op dit moment moet belijden en loslaten.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu