"Toen vertelden zij hem: Jozef leeft nog! Hij is zelfs heerser over heel het land Egypte! Toen bezweek zijn hart, want hij geloofde hen niet." (Genesis 45:26) 

Vergeving is het ene dat in de geschiedenis van Jozef een rol speelt, berouw hebben is het andere in deze geschiedenis, maar dit heeft nog wel een ander gevolg, waarvan ik merk dat dit nog al eens wordt overgeslagen. Want er bestaat ook nog zoiets als dat er recht gedaan moet worden. Betekent het dan dat er nog straf moet komen, als er berouw en vergeving is? Het gaat niet om wat er nodig is tussen deze twee partijen, maar het gaat er om dat als er iets is gedaan dat strafbaar is, dit puur maatschappelijk ook consequenties kan hebben. Vergeving en verzoening sluit dat niet uit. Sterker nog, de schuldige die tot berouw komt, zou eigenlijk ook zijn straf niet moeten willen ontlopen. Binnen een bepaald rechtssysteem hoort dit er soms ook echt bij. Op die manier wordt er ook echt recht gedaan. 

En dat zien we ook terug bij de broers van Jozef. Jozef zet ze niet in de gevangenis, maar er moet nog wel iets gebeuren dat een direct gevolg is van hun daden en hun handelen. En ik denk dat wij ook meer moeten beseffen dat als er iets is gebeurd dat een ander schade heeft berokkend, dat zelfs als er vergeving en verzoening is, die schade toch ook nog hersteld moet worden. En in de situatie met Jozef zit er dus voor zijn broers nog een heel pittig stukje dat nog wel moet gebeuren. Jozef stuurt zijn broers terug naar huis, met eten in overvloed, maar wel met de opdracht dat ze zo snel mogelijk zijn vader moeten halen. Jozef wil zo graag zijn vader nog in leven terugzien. 

En zo zijn die broers op pad gestuurd, terug naar huis. Maar dan kom je thuis aan bij je vader en wat moet je dan zeggen? Nou ja, dan zeg je toch gewoon dat Jozef nog leeft en onderkoning is in Egypte. Ja, zeg je dat? Maar dat kan toch helemaal niet, want dertien jaar geleden kwam je toch met een bebloede mantel van Jozef thuis en met de boodschap dat hij door een wild dier was verscheurd? Ga je dan nu vertellen dat die leeuw Jozef even netjes heeft afgeleverd bij de farao in Egypte? 

De broers van Jozef zullen hun vader moeten gaan vertellen wat ze echt hebben gedaan en wat ze hem echt hebben aangedaan en wat ze hun vader dus hebben aangedaan. En dan is het maar de vraag hoe hun vader gaat reageren. Maar dit is precies wat dus ook belangrijk is. Ben je als schuldige bereid om tot het uiterste te gaan om je schuld te vergoeden. Laat dat ook iets zijn dat een vast onderdeel is van vergeving en verzoening. Sla dit niet over, maar laat ook het recht gewoon zijn loop hebben. De moordenaar aan het kruis kreeg ook vergeving, maar Jezus verloste hem niet van het kruis! Ook dit hoort bij het proces, niet om wraak te nemen, maar omdat er ook echt gewoon gevolgen zijn van bepaalde daden. Dat sluit elkaar dus niet uit. 

Gebed: HEER, laat ook dit onderdeel bij vergeving en verzoening horen als we elkaar vergeven. Soms moeten er dingen worden rechtgezet, die we liever maar zo laten. Leer ons dit ook serieus te nemen voor onszelf en voor anderen.

Tags: