"Zalig die slaaf die door zijn heer bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden." (Mattheüs 24:46)

Het zou kunnen zijn dat je denkt dat het een heel aparte opmerking is, maar niet alleen wij verwachten de Heer, ook de duivel en zijn demonen verwachten de Heer. Niet dat ze daar nu zo erg naar uitkijken, want ze weten wat er dan met hen zal gebeuren. Best een beetje apart om zo een 'Tijd met God' te beginnen, maar daardoor is het even iets eenvoudiger om de gelijkenis van Jezus over twee dienstknechten, beter te begrijpen. Verwachten en verwachten is namelijk twee. Natuurlijk zal het bij de komst van Jezus zijn als in de dagen van Noach. Toen rekende er niemand op een watervloed. Maar daarmee hebben we niet alles gezegd.

Er zijn mensen die de Bijbel geloven, zondag aan zondag in de kerk zitten, maar die uiteindelijk Jezus niet verwachten op de manier zoals het zou moeten. Er zijn kerkmensen die ogenschijnlijk niet veel verschillen van degenen die geloven en verwachten. Uiterlijk komt het behoorlijk overeen. Iemand die zijn levenlang in de kerk zit, maar uiteindelijk zijn hart nog steeds niet aan Jezus heeft gegeven, gelooft uiteindelijk toch ook dat Jezus terug zal komen. Je komt soms mensen tegen die de Bijbel echt kennen, misschien wel beter dan jij en ik, maar die tegelijk ook weten dat het niet goed is tussen hen en God. Maar ze weten ook dat de wederkomst van Jezus zal komen.

Jezus vertelt een gelijkenis van een heer die een slaaf over zijn bezit aanstelt. Zelf gaat hij weg. En dan zijn er twee mogelijkheden. Of die slaaf leeft op elk moment in het besef dat zijn heer terug kan komen, of hij leeft raak, doet waar hij zin in heeft, slaat zelfs de andere slaven, gaat om met dronkaards en leeft alsof het moment toch voorlopig nog niet komt dat zijn heer terugkomt. En nu bedoelt Jezus niet dat we angstig moeten leven met zoiets als: "Jezus kan ineens terugkomen en dan moet ik het echt volmaakt goed doen." Die angst stuurt Jezus niet op aan. Hij benadrukt vooral die andere kant. De kant van die slaaf die net doet alsof zijn heer voorlopig niet zal komen en hij leeft voor zichzelf op een barre manier. Iets van: geloven komt nog wel een keer, ik heb nog tijd genoeg. Degenen die zo denken zijn in acuut gevaar! Plotseling zal Jezus er zijn en met hen afrekenen. Dan is het voorbij en te laat.

Maar Jezus zegt ook iets anders: "Zalig is die andere slaaf". Hoe zal de heer die slaaf vinden? Trouw handelend! De slechte slaaf denk in zijn hart slechte dingen, maar die goede slaaf denkt geen dingen in zijn hart. Opmerkelijk dat Jezus dat verschil aanbrengt in deze gelijkenis. Die trouw handelende slaaf denk dus niet vanuit motieven, maar die is gewoon trouw in zijn handelen, zoals zijn heer ook mag verwachten. Hij denkt dus niet, straks komt mijn heer terug en stel je voor dat hij mij vindt op een manier die niet goed is. Daar denkt hij niet aan, hij is gewoon trouw in wat hij doet. Gewoon in ontspanning, geen achterdocht, maar hij is wie hij is en daarin is hij trouw.

Als gelovige moet je dus niet denken vanuit regels en "stel je voor dat". Jezus vraagt of je Hem wilt verwachting in trouwheid. Hij wil je straks vinden, gewoon zoals je in ontspanning als gelovige mag zijn die je bent. Niet krampachtig om het zo goed mogelijk te zijn, maar in vrijheid uitziende naar de komst van Jezus. Je doet gewoon wat er verwacht wordt. Wat een ontspanning in die manier van verwachten! En als Jezus dan komt, dan zal Hij je over al Zijn bezittingen aanstellen. Nu al trouw in het kleine, om straks over veel aangesteld te worden in eeuwigheid.

Gebed: Heer, zo mag ik en wil ik leven: In ontspanning mijn geloof leven en U verwachten, zonder achterdocht, maar in vrede en vrijheid, trouw in alles wat U van mij verwacht.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 3:1-7

1  Evenzo, vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig; opdat ook, als sommigen aan het Woord ongehoorzaam zijn, zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden,
2  doordat zij uw reine levenswandel in de vreze des Heeren waarnemen.
3  Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren;
4  maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God.
5  Want zo tooiden zich voorheen ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en hun eigen mannen onderdanig waren;
6  zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde. U bent kinderen van haar geworden, als u goeddoet en niet bevreesd bent voor enig ding dat u angst zou kunnen aanjagen.
7  Evenzo, mannen, woon met begrip met haar samen; geef de vrouw, als de zwakkere, haar eer; u bent immers ook mede-erfgenamen van de genade van het eeuwige leven; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Jij mag echt gezien worden

Thema: Eerste brief van Petrus

"Maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God." (1 Petrus 3:4)

Na die eerste zin van het derde hoofdstuk, volgt er nog zo'n zin die heel regelmatig uit het verband wordt gehaald. Eerst een verkeerd begrip van het woord onderdanigheid, want Petrus brengt juist verbetering aan in de cultuur die er heerste. En dan komt er die zin over vrouwen dat ze hun haren niet mogen vlechten en geen sieraden mogen gebruiken. Er zijn kringen waar deze zin als een wet wordt gebruikt, maar er staat helemaal niets over niets mogen. Ook hier moeten we goed lezen en vooral begrijpen wat Petrus bedoelt te zeggen. Hij wil dat vrouwen zullen schitteren. Goed om te beseffen als je dit als vrouw leest, dat je bedoeld bent om te schitteren. Je mag opvallen! Het gaat helemaal in de Bijbel er niet over dat vrouwen een onbetekenende plaats moeten innemen, vrouwen worden juist uitgedaagd om op te vallen.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu