"Mijn wijngaard - die van mij - ligt voor mijn aangezicht." (Hooglied 8:11-12)

Wat hebben wij met onze wijngaard gedaan? De wijngaard en de tuinen staan het hele boek Hooglied immers symbool voor het lichaam of het leven van de bruid. En in die lijn kunnen we de vraag wel stellen hoe dat wij met onze wijngaard omgaan. Hebben we onze wijngaard bewaard voor het huwelijk? En als er dan een boek in de Bijbel is waar het ook echt gaat over een relatie dan is dat ook Hooglied. Je kunt je lichaam maar ene keer voor de eerste keer weggeven en het is duidelijk dat de bruid hier haar lichaam nu pas op het punt staat om voor het eerst weg te geven.

De tekst is wellicht niet helemaal duidelijk. Er lijkt nogal wat onenigheid te zijn over wie welke woorden spreekt. Toch lijkt het mij dat de bruid nog steeds aan het woord is. Vanaf het moment dat zij zegt dat ze een muur is met toren tot en met vers 12 is zij toch duidelijk aan het woord. Ze neemt eerst het beeld van Salomo die een wijngaard had die hij aan zijn bewakers heeft gegeven. En voor de vruchten brachten de bewakers hem duizend zilverstukken. Dit is waarschijnlijk geen beeldspraak, maar de werkelijkheid die echt had plaatsgevonden. En dit beeld zet de bruid vervolgens over naar haar eigen lichaam.

Salomo mag dan die wijngaard weggegeven hebben en er geld voor hebben gekregen, maar zij zal met haar wijngaard anders omgaan. En dan is ze weer terug in de beeldspraak. Ze zegt dan: "Mijn wijngaard." En ze zet dat nog sterker aan door nog een keer aan te geven dat deze van haar was. Het gaat dan dus duidelijk om wat zij, met haar wijngaard doet. Want haar wijngaard ligt nog voor haar aangezicht. Het is dus niet zo als met die echte wijngaard van Salomo, die is verkocht. Maar zij niet, zij heeft haar wijngaard, haar lichaam, haar leven voor zichzelf gehouden. Zij is nog niet voor de eerste keer weggegeven en de huwelijksnacht die er aan gaat komen, dat zal het moment zijn waarop zij haar lichaam voor het eerst aan een man zal geven. Ze is zuiver, ze is rein en nog helemaal maagd.

Kunnen wij dat nog zeggen over onze relatie met Jezus? Wij zijn niet meer maagdelijk wit. Eerder zwart of rood als karmozijn. Toch zat ik vandaag te denken: Wij zijn niet meer maagdelijk wit, zoals de bruid hier zegt. En toch, als wij geloven dat Jezus onze zonden die rood als karmozijn afwast en ons witter maakt dan sneeuw, dan maakt Hij ons, in Hem, weer maagdelijk wit. En tot de tijd dat Jezus terugkomt hebben wij de opdracht om onze wijngaard, ons leven te bewaren voor de dag van het huwelijk. En in Christus kunnen wij straks onbevlekt voor Jezus staan!

Ik ben niet te koop, ook niet voor duizend zilverstukken of duizend jaarsalarissen. Ik kies er voor om mijzelf rein te bewaren voor Jezus. Nee, ik doe het niet feilloos goed, soms slaap ik terwijl Jezus op mijn deur klopt, maar toch wil ik mijzelf bewaren voor Jezus alleen!

Gebed: Mijn Liefste, mijn wijngaard, mijn leven is voor U. En tot de dag dat U komt, wil ik mijzelf bewaren voor U alleen. 

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

 
​2 Petrus 3:1-10

1 Deze tweede brief, geliefden, schrijf ik u nu. In beide wek ik  door herinnering uw zuivere gezindheid op,
2 opdat u zich de woorden herinnert die door de heilige profeten voorheen gesproken zijn, en het gebod van de Heere en Zaligmaker, dat door middel van ons, apostelen, verkondigd is.
3 Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
4 en zeggen:  Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
5 Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals  de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat.
6 Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water.
7 Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd  en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
8 Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden,  dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet  (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen),  maar Hij heeft geduld met ons  en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. 
10 Maar de dag van de Heere zal komen  als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.

 
 

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Wij verwachten de Heer - Tussen verlangen en geduld

"De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen." (2 Petrus 3:9)

En toch duurt het lang, voordat Jezus terugkomt. Ergens lijken die spotters met de oordeelsdag wel een punt te hebben. Want er is toch al heel veel tijd overheen gegaan? En ogenschijnlijk lijkt er toch ook niet veel te gebeuren. Het enige dat er gebeurt is dat de hemel eerder verder weg lijkt te zijn dan dichterbij lijkt te komen. Natuurlijk, als je naar de schepping kijkt, daar moet God achter zitten en we kennen ook de verhalen over God Die echt wel heeft ingegrepen. En twijfelen over God, nee dat niet eens, maar dat het lang duurt voordat Jezus terugkomt, dat wel! En toch is het wachten van Jezus niet zinloos.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu