"Dus zei de losser tegen Boaz: Koopt u het voor uzelf. En hij trok zijn schoen uit. Toen zei Boaz tegen de oudsten en heel het volk: U bent vandaag getuigen dat ik van de hand van Naomi alles gekocht heb wat van Elimelech is geweest, en alles wat van Chiljon en Machlon geweest is." (Ruth 4:8 en 9)

Het is voor de anonieme losser wel heel duidelijk: Hij wil best de akker van Naomi kopen. Je erfbezit uitbreiden dat wil iedereen wel. Maar dat dit erfbezit ook betekent dat zijn naam gaat verdwijnen en deze stap betekent dat zijn naam op zal gaan in de naam van Elimelech, dat kan echt niet. Die keus zal hij nooit maken. Boaz was een rijke boer, maar toch wil hij deze keus wel maken. Het is best wel bijzonder hoe dat bij Boaz ligt. Maar op dit punt is het voor de andere losser wel duidelijk: Hij gaat deze grens niet over.

Het was in die tijd een gewoonte dat als iemand uiteindelijk afstand deed van het erfbezit dat diegene zijn sandaal uitdeed en die aan de ander gaf. Wat de achtergrond hiervan is, is niet helemaal duidelijk, maar nadat het gebruik is uitgelegd in het vers daarvoor, gaat het verhaal verder dat hij ook daadwerkelijk de sandaal aan Boaz geeft. Daarmee is het duidelijk dat Boaz verder kan met Ruth.

Op dit moment is er niemand meer die aanspraak kan maken op het erfbezit van Elimelech. Ruth hoort daar onlosmakelijk bij. En nu is duidelijk dat niemand aanspraak meer kan maken op Ruth. Ruth is hiermee officieel gelost. En dat gebeurt niet zomaar in een hoekje van de straat, maar dit gebeurt onder vele getuigen. Boaz lost Ruth, zoals Jezus ons lost. Als er niemand meer is die aanspraak wil maken op ons, dan neemt Jezus Zijn verantwoordelijkheid. Deze hele wereld redden, eigendom worden van de hele wereld? Dat wilde satan zelfs wel, maar dat hij daarmee ons erbij kreeg om ons te redden, het Beeld van God redden, dat nooit. Wel de wereld, maar niet Gods Beeld.

En toen Jezus kwam en niemand aanspraak wilde maken op onze complete redding, toen zei Jezus: "Ik doe het, en niet met een sandaal, maar met Mijn bloed!" Niet met een symbool, maar met Zijn komst naar deze wereld en het offer van Zijn leven. Dat is een losprijs die in schril contrast staat met die van Boaz. En zoals Boaz iedereen in de poort erbij riep tot getuigen, zo heeft Jezus Zijn offer ook niet in een hoekje gebracht. Zijn lossen van ons, deed Hij onder velen getuigen. Van kribbe tot kruis waren velen Zijn getuigen dat Hij de Christus was.

Uiteindelijk was moest zelfs de hel getuigen zijn dat Jezus de keus had gemaakt om onze Losser te zijn. De hel en de hele legermacht van satan zal straks nooit kunnen zeggen dat ze niet wisten van Jezus' offer. Hun aanklachten moeten zelfs stoppen omdat ze met eigen ogen hebben gezien dat Jezus heeft gekozen voor ons. Iedereen, mensen, engelen en demonen, ze zijn getuige van Jezus' keus voor ons. En daarmee is er geen twijfel dat iedereen die in Hem gelooft, ook echt gelost is door Jezus.

Gebed: Jezus, in het hele universum is er niemand die onwetend is van Uw keus voor mij. Engelen en de legermacht van satan, ze weten wat U deed. U kocht de wereld terug, maar ook mij en zoveel anderen die in U geloven. 

Tags: