"Zie, hoe goed is het en hoe liefelijk is het dat broeders ook eensgezind samenwonen." (Psalm 133:1)

Wat is deze psalm een prachtige psalm als huwelijkspsalm. Dit is toch wat je elk bruidspaar zou willen meegeven? Ja, zeker, dat klopt absoluut en toch wil ik je vandaag wat anders zeggen. Het gaat hier niet over liefde tussen man en vrouw, maar het gaat in psalm 133 over de liefde van pelgrims onder elkaar. Het gaat er hier om dat er liefde is tussen broeders.

Liefde tussen broeders zou te maken kunnen hebben met familiebanden, maar toch is dat niet waar het hier over gaat, want in dat geval zouden de familiebanden ook wel genoemd worden. Dat zouden ook de ouders erbij genoemd worden. Hier gaat het om broeders van hetzelfde huis. In eerste instantie gaat het hier dus over elke Israëliet met elkaar. Liefde onder de pelgrims, liefde onder Gods volk Israël. Diepe, eenparige eenheid onder Gods Eigen volk. Het zou nog steeds een makkelijke psalm zijn als we deze op die manier zouden benaderen. We zullen nog een stap verder zetten.

Weet je waar God de zegen gebiedt en het leven tot in eeuwigheid? Daar waar we elkaar als gelovigen intens liefhebben. Het woord broeders wijst hierbij op een liefde zoals het in een gezin zou moeten zijn. Maar dan moeten we deze liefde betrekken op hoe we elkaar als gelovigen liefhebben. En ik denk dat soms die liefde nog dieper en geestelijker is dan gezinsliefde. 

Maar wat een opdracht is dit. Dit lijkt zo mooi en zeker als je beseft dat dit is als de dauw van Hermon. Op de berg Hermon regende het maar weinig, maar op die berg lag elke ochtend de dauw. En deze dauw was zo overvloedig dat dit zegenrijker was dan de regen. Dauw is altijd al heel intens nat, maar deze dauw was nog veel intens natter dan andere dauw. Het maakte de grond tot vruchtbare grond. Op diezelfde manier functioneert de liefde van de gelovigen onder elkaar. Het maakt de kerk vruchtbaar. Het is zo krachtig, het bouwt Gods Koninkrijk. Op dezelfde manier krijgen we ook het beeld van de zalfolie op het hoofd van Aäron. Zalfolie als teken van de Heilige Geest en als een geur die overal geroken wordt. Dat doet onze liefde voor elkaar, dat zet het in beweging.

Het lijkt zo moeilijk nog niet. Tenminste, zo lijkt het. Maar dit verandert als we beseffen dat dit niet alleen over gelovigen uit 'onze' kerk gaat, maar over gelovigen in Jezus Christus. Liefhebben is een opdracht, het is meer dan alleen gelijkgestemden. Het gaat ook over liefde voor elkaar, ook te midden van alle verschillen. Kun jij een psalmzingende gelovige liefhebben op dezelfde manier als een drummende en met scheurende gitaar aanbiddende gelovige? Je voelt al hoe dit kan wringen. Toch, als we echt een kerk willen zijn die als pelgrim hier op aarde leeft, een kerk die hier op aarde als vreemdeling kampeert met God, dan is dit belangrijk! Willen we kiezen om te stoppen met veroordelen, maar te beginnen met elkaar echt lief te hebben? En wil jij kiezen dat niet eerst de ander maar moet beginnen, maar wil jij beginnen?

Gebed: HEER, Uw belooft zegen en eeuwig leven als ik mijn broers en zussen echt liefheb. Leer mij liefhebben over kerkmuren heen, leer mij liefhebben dwars door alle verschillen heen, leer mij Uw liefde verspreiden.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Verantwoording afleggen

Thema: Eerste brief van Petrus

"Maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied." (1 Petrus 3:15)

Waar hoop jij op? Dat lijkt best een brede vraag. Je kunt hopen dat je oud wordt, je kunt hopen dat je een goed leven hebt of dat je een goede carrière krijgt. Er is zoveel wat je kunt hopen. Of hoop je eigenlijk maar helemaal niets meer omdat je al zoveel teleurstelling hebt gehad waardoor je maar bent gestopt om nog iets te hopen. Het zou allemaal kunnen. Is er dan verder niets meer over hoop te zeggen? Petrus zegt namelijk dat je altijd bereid moet zijn om rekenschap af te leggen van de hoop die in je is. Petrus lijkt er dus vanuit te gaan dat je altijd hoop hebt, want je moet altijd bereid zijn om er verantwoording over af te leggen.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu