Leven na kerst - Gezindheid van Christus

 

"Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als een roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden." (Filippenzen 2:5-7)

 

Het is wel duidelijk dat de eerste opmerkingen van Paulus aan het begin van dit hoofdstuk niet eenvoudig zijn. Eigenlijk zou het je bijna tot wanhoop moeten brengen en ergens klopt het toch eigenlijk ook gewoon niet. Ja, natuurlijk is er bemoediging in Christus, natuurlijk zijn we verbonden aan Christus door Zijn Geest, maar is dan die nederigheid logisch? Ik weet niet hoe het met jou is, maar bij mij steigert er wel het een en ander.

 

 

 

Toch kiest Paulus er voor om op deze manier te beginnen en eigenlijk zit je dan nu op een punt dat je zegt: "Paulus, dan moet je nu maar eens even komen uitleggen waarom dit dan zo normaal moet zijn en hoe dit ooit kan." En Paulus doet dat. Hij zegt dan: "Laat daarom die gezindheid in je zijn die ook in Christus was." Het woordje 'daarom' lijkt terug te slaan op het voorgaande, maar dan klopt er van de zin niet veel meer. Daarom is een gevolg van dat wat ervoor is geschreven. Maar je kunt moeilijk zeggen: "Wees nederig, daarom moet je de gezindheid van Jezus in je hebben." Het woord 'daarom' heeft hier vooral de betekenis van de oplossing die dan volgt. Dus het wijst niet zozeer terug, maar het geeft veel meer aan hoe je dit kunt doen. Als dit dan moet, doe het daarom op deze manier. Meer in die zin.

 

Het is niet van deze wereld wat Paulus hier schrijft. Dat mag wel duidelijk zijn. Doe het daarom met de gezindheid van Christus. Dat is wat er eigenlijk staat. Het is inderdaad niet zoals iedereen om je heen het doet. Maar kijk eens naar Jezus en naar Zijn gezindheid. Wat deed Jezus? De woorden die daarna komen, zijn ook al niet zo eenvoudig te begrijpen. Als je deze zin in ene keer begrijpt, zou dat heel bijzonder zijn. Eigenlijk staat er zoiets als dit: Jezus was in de gestalte van God, Hij was God en Hij was aan God gelijk, maar toch was het voor Hem geen beroving van Zijn goddelijkheid door Zichzelf mens te laten worden. De zinsvolgorde is echt onmogelijk in deze verzen, maar dit staat er dus eigenlijk. Hij heeft Zichzelf ontledigd. 

 

Je zou dit het beste kunnen vertalen met dat Hij Zichzelf ontdaan heeft van Zijn God-zijn. Dat heeft Hij bewust afgelegd om ons te kunnen redden. Hij daalde zover af dat Hij Zijn Godheid als het ware parkeerde om jou en mij te kunnen bereiken. Dat was de gezindheid van Christus. En de gezindheid van Christus te hebben betekent letterlijk 'te willen wat Hij ook wilde'. Of eigenlijk misschien nog wel verder: Te doen wat Hij ook deed. Uiteindelijk om de bemoediging te kunnen zijn die Hij ook was. Hij maakte Zichzelf tot een slaaf, zo diep wilde Hij gaan, terwijl wij de slaaf hadden moeten worden. Hij daalde af tot ons niveau. En wil jij afdalen tot het niveau van de ander, om zo de gezindheid van Jezus te hebben?

 

Gebed: Jezus, Uw gezindheid, wat een worsteling, het voelt zo, zo oneerlijk en zo niet kloppend. Geef mij meer van Uw Geest, anders kan ik dit echt niet.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

Communicatie met God - Vragen om een teken

 

“En Gideon zei tegen God: Als U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt, zie ik ga een wollen vacht op de dorsvloer leggen. Als er alleen op de vacht dauw zal zijn en droogte op heel het land eromheen, dan zal ik weten dat U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt.” (Richteren 6:36 en 37)

 

Mag je aan God om een teken vragen om iets duidelijk te krijgen? Eigenlijk is deze vraag wel behoorlijk lastig. Het antwoord is eigenlijk ‘ja’, maar tegelijk betekent dat ook niet dat we overal maar een teken voor moeten vragen. Heel veel dingen hoeven we niet eens een teken voor te krijgen omdat het gewoon met gehoorzaamheid te maken heeft. Als God tegen je zegt dat je iemand moet bemoedigen, dan heb je geen teken nodig, maar heeft het met gehoorzaamheid te maken. Dat zelfde is ook met bidden voor zieken. Soms zit dan de bevestiging in het feit dat God het je nog duidelijker maakt op het moment dat je niet in beweging komt.

Lees meer...

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Richteren 6:33-40

 

33 Nu hadden heel Midian, alsook Amalek en de mensen van het oosten zich samen verzameld. Zij trokken de Jordaan over en sloegen hun kamp op in het dal van Jizreël.
34 Toen bekleedde de Geest van de HEERE Gideon. Hij blies op de bazuin, en Abiëzer werd achter hem bijeengeroepen.
35 Ook stuurde hij boden door heel Manasse en ook dat werd achter hem bijeengeroepen. Eveneens stuurde hij boden naar Aser, Zebulon en Naftali, en zij trokken op, hun tegemoet.
36 En Gideon zei tegen God: Als U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt,
37 zie, ik ga een wollen vacht op de dorsvloer leggen. Als er alleen op de vacht dauw zal zijn en droogte op heel het land eromheen, dan zal ik weten dat U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt.
38 En zo gebeurde het. De volgende dag stond hij vroeg op, wrong de vacht uit en perste de dauw uit de vacht: een schaal vol water.
39 En Gideon zei tegen God:  Laat Uw toorn niet tegen mij ontbranden, als ik alleen deze keer nog spreek. Laat mij toch nog eenmaal een proef met de vacht nemen: laat er alleen op de vacht droogte zijn en op heel het land eromheen dauw.
40 En God deed zo in diezelfde nacht, want de droogte was alleen op de vacht en op heel het land eromheen was dauw.

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom