Leven na kerst - Eigen belang opgeven

 

"Maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen. Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf." (Filippenzen 2:2 en 3)

 

Als... dan... Dat is waar het Paulus om gaat en dat is waar het ook ons om moet gaan als we vanuit kerst willen leven. Want als het dan zo is dat er bemoediging is in Christus, maar ook eenheid door Zijn Geest, dan moet dit toch wel gevolgen hebben. Sommige mensen krijgen nogal wat kriebels als je vertelt dat je iets zou moeten. Want dat zou wettisch zijn, maar degenen die mij kennen weten dat ik niets heb met ook maar enige vorm van wettiscisme. En de 'als... dan' zin van Paulus heeft hier ook eigenlijk niets mee van doen. Want bij een wettische vorm moet je iets doen om iets voor elkaar te krijgen. Dan zijn we verkeerd bezig, maar bij Paulus is eigenlijk het ene, het gevolg van het andere. 

 

 

 

Als het zo dat er bemoeding is in Christus, alleen al in het feit dat Hij gekomen is, Zichzelf heeft vernederd, dan moet dit voor ons, als volgelingen van Hem ook gevolgen hebben. Het kan namelijk nooit zo zijn dat een dienstknecht meer is dan zijn heer. En dat geldt ook in alles voor ons ten op zichte van Jezus. Dus als jij Jezus volgt, je vol verwondering hebt gebogen voor de kribbe van Bethlehem en echt beseft hebt wat daar is gebeurd, is er dan nog een stap in je leven te bedenken waarbij je iets moet loslaten, waar je nog over na zou moeten denken?

 

Paulus vraagt dat, als er bemoediging en eenheid is met Christus, om dan zijn blijdschap volkomen te maken. Paulus vraagt dus niet dat je aan een paar regels gaat voldoen, maar Paulus vraagt aan zijn gemeente of zij hem blij willen maken in het beeld dragen van Jezus. En daarbij gaat het eigenlijk om twee kernwoorden: eenheid en je eigenbelang opgeven. En laten dat nu juist de woorden zijn die ons stiekem wel heel wat pijn doen. Eenheid is al niet makkelijk, maar het opgeven van je eigenbelang, dat doet echt pijn. Maar als er bemoediging is in Christus, als het een bemoediging is dat Jezus daar lag in die kribbe, terwijl Hij in de hemel thuishoorde, wat betekent dat voor ons eigenbelang?

 

Eigenlijk is het dan ineens heel eenvoudig, maar tegelijk ook heel moeilijk: Laat gewoon je eigenbelang los, en ga de ander dienen. Niet om slaafse onderdanigheid, maar de ander dienen tot opbouw. Dienen zodat die ander mag groeien. En dat dienen, dan moeten we leren om net als Jezus, soms iets los te laten waar we ons heel confortabel bij voelen. Jezus verliet de hemel, hoe confortabel was dat? En hier op aarde leefde Hij in gebrokenheid, terwijl de hemel volmaakt was. En waarom? Omdat Hij daarmee jou en mij wilde dienen. Hij wilde ons dienen, zodat de relatie met God hersteld kon worden. Wil jij je eigenbelang opgeven, zodat een ander ook kan groeien? Ga vandaag eens gewoon invullen wat voor jou heel belangrijk is, maar waar je uiteindelijk zonder zou kunnen, zodat als er iets voorvalt, je weet waarin jij wat mag opgeven, zoals Jezus alles opgaf.

 

Gebed: Jezus, U komst in de kribbe was meer dan Uw eigenbelang opgeven. U ontledigde Uzelf helemaal. U gaf alles op voor mij. Leer mij om op U te lijken ook als het om mijn eigen belang gaat.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

Communicatie met God - Vragen om een teken

 

“En Gideon zei tegen God: Als U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt, zie ik ga een wollen vacht op de dorsvloer leggen. Als er alleen op de vacht dauw zal zijn en droogte op heel het land eromheen, dan zal ik weten dat U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt.” (Richteren 6:36 en 37)

 

Mag je aan God om een teken vragen om iets duidelijk te krijgen? Eigenlijk is deze vraag wel behoorlijk lastig. Het antwoord is eigenlijk ‘ja’, maar tegelijk betekent dat ook niet dat we overal maar een teken voor moeten vragen. Heel veel dingen hoeven we niet eens een teken voor te krijgen omdat het gewoon met gehoorzaamheid te maken heeft. Als God tegen je zegt dat je iemand moet bemoedigen, dan heb je geen teken nodig, maar heeft het met gehoorzaamheid te maken. Dat zelfde is ook met bidden voor zieken. Soms zit dan de bevestiging in het feit dat God het je nog duidelijker maakt op het moment dat je niet in beweging komt.

Lees meer...

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Richteren 6:33-40

 

33 Nu hadden heel Midian, alsook Amalek en de mensen van het oosten zich samen verzameld. Zij trokken de Jordaan over en sloegen hun kamp op in het dal van Jizreël.
34 Toen bekleedde de Geest van de HEERE Gideon. Hij blies op de bazuin, en Abiëzer werd achter hem bijeengeroepen.
35 Ook stuurde hij boden door heel Manasse en ook dat werd achter hem bijeengeroepen. Eveneens stuurde hij boden naar Aser, Zebulon en Naftali, en zij trokken op, hun tegemoet.
36 En Gideon zei tegen God: Als U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt,
37 zie, ik ga een wollen vacht op de dorsvloer leggen. Als er alleen op de vacht dauw zal zijn en droogte op heel het land eromheen, dan zal ik weten dat U Israël door mijn hand zult verlossen, zoals U gesproken hebt.
38 En zo gebeurde het. De volgende dag stond hij vroeg op, wrong de vacht uit en perste de dauw uit de vacht: een schaal vol water.
39 En Gideon zei tegen God:  Laat Uw toorn niet tegen mij ontbranden, als ik alleen deze keer nog spreek. Laat mij toch nog eenmaal een proef met de vacht nemen: laat er alleen op de vacht droogte zijn en op heel het land eromheen dauw.
40 En God deed zo in diezelfde nacht, want de droogte was alleen op de vacht en op heel het land eromheen was dauw.

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom