Een zoon geboren

 

"En de HEERE gaf haar dat ze zwanger werd en een zoon baarde. Toen zeiden de vrouwen tegen Naomi: Geloofd zij de HEERE, Die niet heeft nagelaten om u vandaag een losser te geven. Moge zijn naam beroemd worden in Israël." (Ruth 4:13b en 14)

 

Hij is geboren en het is een zoon! Hoe zal dat geweest zijn, dat deze zoon is geboren. Ja zeker, Jezus' geboorte, hoe zal dat voor Maria geweest zijn? Zij wist dat ze straks de Zoon van God in haar armen zou vasthouden, zij zou moeder worden van de Zoon van God. Hoe dat geweest is, het is niet te bevatten. Maar Ruth, hoe zal het voor haar geweest zijn dat een zoon uit haar geboren werd? De overeenkomsten zijn heel groot, het kind van Ruth en het Kind van Maria. Beide waren ze gericht op de redding van de wereld. En daarmee is deze dag een bijzondere dag.

 

 

 

Ik weet niet hoe jij Kerst beleefd. Eerlijk gezegd heb ik niet zo veel met al dat sentimentele gedoe van Kerst. De meest vreemde verhalen over herders, over Maria, over een stal en een kribbe, terwijl heel veel van al die verhalen niet klopt. Herders die helemaal niet zo lief waren, Bethlehem waar iedereen gewoon druk was met de inschrijving volgens het keizerlijk bevel, maar wat echt geen weerstand betekende tegen de komst van Jezus. Kerst en Jezus. En dan nu ook maar Kerst en Obed, de vader van Isaï en de opa van David. En David de verre voorouder van Jezus.

 

Het gaat vandaag niet om het sentiment, het gaat vandaag niet om het gevoel, maar vandaag gaat het om God, Die gedacht heeft aan Zijn genade, om God Die Zijn welbehagen in mensen zichtbaar maakt. Hoe Hij dat zichtbaar maakt? Vandaag in de eerste plaats in de geboorte van Obed, de zoon van Ruth. Want door de dood van Elimelech en zijn zoons, was de weg naar Jezus bijna geblokkeerd geweest. De lijn richting Jezus leek onmogelijk. Totdat Boaz kwam en Ruth loste en daarmee de lijn van de zoon van Elimelech, via Ruth voortzette. En er werd een zoon geboren, Obed. Het betekent 'dienaar'.

 

Hij is het die de hoop weer zou geven aan Israël en hij wordt geboren als dienaar, omdat via hem de weg naar Jezus uiteindelijk geopend zou blijven. God grijpt in, en waar alles onmogelijk lijkt, daar En dan, jaren later, wordt er weer een Kind geboren. Weer onmogelijk, weer niet logisch, want ook Maria was niet een vrouw die eigenlijk zwanger kon zijn. Maar God gaat door. En ik geloof dat we vandaag gewoon even stil moeten staan bij het wonder dat God is door blijven gaan omdat Hij behagen heeft in jou en mij. God baant de weg voor Zijn Zoon, en Hij komt in Zijn Zoon Zelf naar deze aarde om jou en mij te redden. Uiteindelijk zelfs nog meer: Omdat Hij als een Boaz jou wil hebben en door jou en mij heen, ons zo wil vervullen met Hemzelf, dat wij Zijn woorden, Zijn boodschap en Zijn tekenen gaan doorgeven. Kerst, het feest van God Die heeft omgezien naar ons.

 

Gebed: Jezus, U bent het Licht in mijn leven, maar U bent het ook Die bewijst dat God altijd zal doorgaan, ook als wij stoppen. Het wonder is dat U nooit bent gestopt en dat U behagen in mij had en daarom de weg baande en Zelf kwam.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

Grieks of Joods - De cultuur van het Koninkrijk

 

“Maar heb uw vijanden lief en doe goed, en leen zonder te hopen iets terug te krijgen. Dan zal uw loon groot zijn en zult u  kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goedertieren over de ondankbaren en slechten.” (Lukas 6:35)
 
Waarom zou je goed doen aan je naaste? Je zou gewoon kunnen zeggen: Omdat God dat van mij vraagt. Dat klinkt op zich wel goed, maar dan is het een regel die is opgelegd. Het enige dat echt werkt is iets dat uit jezelf komt. Veel kerken zijn leeggelopen of zitten vol met mensen die geen persoonlijke relatie met God hebben doordat geloven niet meer was dan een verzameling van regels. Als je dus alleen goed doet aan je naaste omdat Jezus dat als wet geeft in de Bergrede, dan is de kans groot dat je een tijdje je best doet, maar dat je uiteindelijk toch opgeeft.
Lees meer...

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

 

 

Markus 1:14-20

 

14  En nadat Johannes overgeleverd was, ging Jezus naar Galilea en predikte het Evangelie van het Koninkrijk van God,
15 en Hij zei: De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God is nabijgekomen;  bekeer u en geloof het Evangelie.
16  En toen Hij bij de zee van Galilea wandelde, zag Hij Simon en Andreas, zijn broer, het net in de zee werpen, want zij waren vissers.
17 En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij aan, en Ik zal maken dat u vissers  van mensen wordt. Lees meer...

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom