"Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven, want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden." (Romeinen 5:18 en 19) 

Ik krijg die vraag nogal eens: "Waarom draag ik de gevolgen van de zonde van Adam?" Herken je die vraag? Wat kunnen wij er nu aan doen dat Adam zondigde en waarom moeten zijn daardoor onrechtvaardig geboren worden. En nog sterker, waarom worden wij zelfs geboren onder de macht van de zonde, zodat ik niet eens de keus had. Want ook dat laatste is natuurlijk wel duidelijk geworden. De zonde is een macht en onder die macht werden wij allemaal geboren. Maar dat is toch Adams schuld?

 

In ieder geval is het zo dat er door de overtreden van één mens wij allemaal zondaar zijn geworden. De tekst uit vers 18 zit wel wat apart in elkaar, omdat het over ene overtreding gaat en over ene rechtvaardigheid. Je zou wellicht beter kunnen zeggen dat het ene daad van overtreding en ene daad van rechtvaardigheid is waar het om gaat. Of misschien nog beter: door de ene is de overtreding in de wereld gekomen en door de Ene is de rechtvaardigheid gekomen. Vers 19 laat duidelijk zien dat het om de vergelijking gaat van de ene mens Adam, waardoor wij allemaal onder de vloek van de zonde kwamen en de Ene mens Jezus waardoor de rechtvaardigheid over alle mensen kwam. Het is daarbij opmerkelijk dat getalsmatig door Paulus dezelfde woorden worden gebruikt. Letterlijk staat er dat de overtreding over alle mensen tot verdoemenis is gekomen. De overtreding zorgt voor de verdoemenis van alle mensen, maar de rechtvaardige daad van Jezus komt ook over alle mensen tot rechtvaardiging. 

Het geldt dus beide alle mensen. Dat gaat behoorlijk wat verder dan de boodschap in vele kerken. Paulus zegt niet dat die rechtvaardigheid uiteindelijk ook alle mensen zal helpen, maar het komt wel over alle mensen. Met andere woorden, de destructieve daad van Adam over de complete mensheid is door Jezus omgezet in de constructieve daad voor de complete mensheid. Alleen, waar het ons bij Adam is overkomen daar geeft God ons in Christus de keus. En waarom? Omdat God nooit zal willen dat er mensen zijn die gedwongen Hem liefhebben.  

Stel je voor dat er op deze wereld iemand wordt geboren met een ernstige ziekte die hij erfelijk heeft overgedragen gekregen van zijn vader. Die ziekte is uiteindelijk dodelijk, maar er is in de apotheek een gratis middel dat voor genezing kan zorgen. Maar dat middel wil die jongen niet nemen, terwijl het hem gratis wordt aangeboden. Als die jongen uiteindelijk overlijdt aan deze ziekte zeggen wij dan: "dat die jongen overleden is, is de schuld van zijn vader, want die is de oorzaak van de ziekte?" Of zeggen we: "hij had gewoon dat middel moeten nemen, het is zijn eigen schuld dat hij is overleden?" Natuurlijk zeggen wij het laatste. Maar zo is het ook met Adam en Jezus. Moeten wij Adam de schuld geven als iemand verloren gaat? Of moeten we zeggen: "Jezus was het middel dat hij niet wilde?" Zo is Jezus gekomen voor alle mensen. 

Gebed: Vader, ondanks mijn verre voorouder Adam, wil ik de schuld hoe ik geboren ben niet bij Adam leggen, maar ik heb Uw Zoon aangenomen en Hij heeft mij genezen van de dodelijke zondemacht. En Hem vertel ik aan alle mensen tot redding!

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Eensgezind

Thema: Eerste brief van Petrus

"Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk." (1 Petrus 3:8)

Het lijkt alsof Petrus het ene stukje na het andere schrijft en de verbinding soms ook wat ver te zoeken is. Na gezag, lijden terwijl je goed doet en het huwelijk, volgen er een paar aanwijzingen die daar op een bepaalde manier ook weer los van staan. En heel apart, maar hij begint met het woord 'tenslotte'. Het lijk wel of hij zijn brief begint af te ronden, terwijl hij nog maar op de helft is. En in die hele serie aanwijzingen, is er één woord dat voor mij er uitspringt. Misschien niet het woord dat je als eerste zou opvallen. Je kunt de aandacht vragen van hoe je met elkaar omgaat, welke woorden je spreekt en ga zo maar door, maar hij begint met een woord dat bij mij de laatste tijd blijft hangen: "eensgezindheid". Een woord dat je bijna alleen maar tegenkomt in het boek Handelingen en daarnaast schrijft Petrus er nu even over. En toch moeten we dit ene woord even niet over het hoofd zien.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu