"Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven, want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden." (Romeinen 5:18 en 19) 

Ik krijg die vraag nogal eens: "Waarom draag ik de gevolgen van de zonde van Adam?" Herken je die vraag? Wat kunnen wij er nu aan doen dat Adam zondigde en waarom moeten zijn daardoor onrechtvaardig geboren worden. En nog sterker, waarom worden wij zelfs geboren onder de macht van de zonde, zodat ik niet eens de keus had. Want ook dat laatste is natuurlijk wel duidelijk geworden. De zonde is een macht en onder die macht werden wij allemaal geboren. Maar dat is toch Adams schuld?

 

In ieder geval is het zo dat er door de overtreden van één mens wij allemaal zondaar zijn geworden. De tekst uit vers 18 zit wel wat apart in elkaar, omdat het over ene overtreding gaat en over ene rechtvaardigheid. Je zou wellicht beter kunnen zeggen dat het ene daad van overtreding en ene daad van rechtvaardigheid is waar het om gaat. Of misschien nog beter: door de ene is de overtreding in de wereld gekomen en door de Ene is de rechtvaardigheid gekomen. Vers 19 laat duidelijk zien dat het om de vergelijking gaat van de ene mens Adam, waardoor wij allemaal onder de vloek van de zonde kwamen en de Ene mens Jezus waardoor de rechtvaardigheid over alle mensen kwam. Het is daarbij opmerkelijk dat getalsmatig door Paulus dezelfde woorden worden gebruikt. Letterlijk staat er dat de overtreding over alle mensen tot verdoemenis is gekomen. De overtreding zorgt voor de verdoemenis van alle mensen, maar de rechtvaardige daad van Jezus komt ook over alle mensen tot rechtvaardiging. 

Het geldt dus beide alle mensen. Dat gaat behoorlijk wat verder dan de boodschap in vele kerken. Paulus zegt niet dat die rechtvaardigheid uiteindelijk ook alle mensen zal helpen, maar het komt wel over alle mensen. Met andere woorden, de destructieve daad van Adam over de complete mensheid is door Jezus omgezet in de constructieve daad voor de complete mensheid. Alleen, waar het ons bij Adam is overkomen daar geeft God ons in Christus de keus. En waarom? Omdat God nooit zal willen dat er mensen zijn die gedwongen Hem liefhebben.  

Stel je voor dat er op deze wereld iemand wordt geboren met een ernstige ziekte die hij erfelijk heeft overgedragen gekregen van zijn vader. Die ziekte is uiteindelijk dodelijk, maar er is in de apotheek een gratis middel dat voor genezing kan zorgen. Maar dat middel wil die jongen niet nemen, terwijl het hem gratis wordt aangeboden. Als die jongen uiteindelijk overlijdt aan deze ziekte zeggen wij dan: "dat die jongen overleden is, is de schuld van zijn vader, want die is de oorzaak van de ziekte?" Of zeggen we: "hij had gewoon dat middel moeten nemen, het is zijn eigen schuld dat hij is overleden?" Natuurlijk zeggen wij het laatste. Maar zo is het ook met Adam en Jezus. Moeten wij Adam de schuld geven als iemand verloren gaat? Of moeten we zeggen: "Jezus was het middel dat hij niet wilde?" Zo is Jezus gekomen voor alle mensen. 

Gebed: Vader, ondanks mijn verre voorouder Adam, wil ik de schuld hoe ik geboren ben niet bij Adam leggen, maar ik heb Uw Zoon aangenomen en Hij heeft mij genezen van de dodelijke zondemacht. En Hem vertel ik aan alle mensen tot redding!

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

2 Petrus 3:11-16

11 Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht;
12 u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt,  de dag  waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten.
13 Maar wij verwachten,  overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft, 
16 zoals ook  in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Wij verwachten de Heer - Het oude verdwijnt

"Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht; u die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten."  (2 Petrus 3:11 en 12)

Het lijkt lang te duren, voordat Jezus terugkomt. En Gods geduld is erg lang, dat mogen we wel concluderen, maar toch zal de dag van de Heer zeker komen. Het lijkt erop dat alle woorden die Petrus tot op dit moment heeft geschreven, alleen een waarschuwing waren tegen de spotters met de wederkomst. De enige bemoediging die er in heeft gezeten was dat de woorden van de spotters niet waar zijn. Tegelijk voelt het toch nog steeds wel als een lange tijd tot Jezus terugkomt. Fijn om dat te weten dat dit ook bewust gebeurt omdat Gods geduld nog steeds niet ten einde is, maar mogen wij dan ook nog naar iets uitkijken?

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu