"Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn? Veel, in alle opzichten." (Romeinen 3:1 en 2) 

Heeft een Jood meer rechten dan wij? Soms wordt gezegd dat wij dezelfde rechten hebben als de Joden omdat wij gedoopt zouden zijn. Een gedachte die wel logisch lijkt, maar dit niet is. Er is tussen de besnijdenis en de doop een groot verschil. Natuurlijk, door de kerkgeschiedenis heen is dit verschil verwarrend onzichtbaar geworden. Als je de Bijbel leest merk je dat de besnijdenis is ingesteld, niet als iets dat verzoening brengt, maar iets dat maakt dat iemand die besneden is, onderdeel is van het volk waar God Zijn Messiasbelofte aan heeft gegeven en in die belofte heel veel beloften voor de toekomst heeft gegeven. Die plaats kunnen wij niet in die letterlijke zin innemen. Waar de besnijdenis voortkomt uit alleen Gods bevel, is de doop een reactie op het geloof. De volgorde is duidelijk andersom. Maar wat was het geval met de Joden? Zij dachten dat de hemelpoort wagenwijd openstond voor hen omdat ze besneden waren.

 

Maar nee, dat was nooit Gods bedoeling geweest. Abraham werd niet gerechtvaardigd vanwege het feit dat God hem had uitgekozen en laten besnijden zonder dat hij ook maar had hoeven te geloven, hij is slechts gerechtvaardigd door het geloof. Het enige dat de besnijdenis had gedaan, was dat hij viel onder de beloften voor Israël. Maar daar hadden de Joden in de tijd van Paulus een soort elitepositie van gemaakt. En in zekere zin klopte die ook wel, maar dit gaf geen toegang tot de hemel. 

Is er dan voor de Joden een voordeel bij de besnijdenis? Ja, dat is er wel. In de eerste plaats heeft God Zichzelf verplicht om met Israël altijd door te gaan. De woorden van God zijn aan Israël toevertrouwd en hoe ontrouw ze ook zouden worden, God zal Israël nooit loslaten als volk. Dat is iets dat geen enkel ander volk kan zeggen op deze aarde. Maar als mens die gerechtvaardigd moet worden is een ander soort besnijdenis nodig. Paulus noemt dat een besnijdenis van het hart. Waar de letterlijke besnijdenis een verbond is dat God gemaakt heeft met Israël, daar is de besnijdenis van hart een verbond van Gods genade met degenen die gelooft. 

Paulus vervangt hier dus niet de ene besnijdenis voor de andere. De besnijdenis van hart is slechts beeldspraak van hem. De letterlijke besnijdenis maakt dat God Israël nooit zal loslaten, terwijl Hij dat Nederland wel kan doen. Israël heeft Gods woorden definitief gekregen en straks als Israël tot geloof komt zal Gods trouw op de meest bijzondere manier blijken. Maar tegelijk is geloof en liefde tot Gods wet in het hart nodig voor de zaligheid. En daarin zijn wij helemaal gelijk aan elke Jood op individueel niveau. De rechtvaardiging ligt niet in de letterlijke besnijdenis en is er ook geen beeld van, terwijl de doop daar als antwoord op geloof wel een teken van is. Al is ook de doop zonder geloof krachteloos. Maar dit alles maakt wel dat wij mogen uitkijken naar wat God nog gaat doen met Israël en tegelijk beseffen we dat slecht geloof in Jezus zal zaligmaken. 

Gebed: Vader, Uw onbegrijpelijke keus voor Israël maakt dat U dit volk nooit zult loslaten. Daarom zijn ze besneden. Maar waar geloof en doop samengaan, daar zijn wij gered. En in dat geloof belooft U aan Jood en heiden dat U ons altijd tot Vader zult zijn.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu