"Daarom bent u niet te verontschuldigen, o mens, wie u ook bent die anderen oordeelt, want waarin u de ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. U immers die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen." (Romeinen 2:1) 

Paulus heeft het eind van hoofdstuk 1 gebruikt om behoorlijk even uit te weiden over het gevolg van het niet eren van God. De gevolgen van God buiten je leven houden maken dat de zonde zal gaan heersen in je leven. Dan ga je de waarheid vervangen voor de leugen. God geeft de mens over tot de meest verschrikkelijke dingen als ze Hem niet eren. Dat is de ene kant die Paulus benadrukt. En daar schrikt hij niet terug om alles te noemen. Tot homoseksualiteit in de daad toe, waartoe God zondaren overgeeft die Hem niet eren. Alleen al het eren van God blijkt dus in zekere zin al een bescherming te geven. Maar na zijn uitweiden over dit punt komt Paulus aan het begin van hoofdstuk 2 weer terug bij ieder mens. Jij en ik, heiden of christelijk opgevoed persoon, Jood of Griek.

 

Als het gaat over over het oordeel waar we allemaal onder geboren zijn is het duidelijk. En zo het was, waren we allemaal gelijk. Niemand is te verontschuldigen. Als het gaat om onze redding, dan zijn we allemaal, wie we ook zijn, op gelijk niveau geboren: zondaar, dood en geen toekomst. En dat geldt voor een heiden net zoveel als voor iemand die de wet kent, niemand is te verontschuldigen. Sterker nog, als een heiden, die de wet niet kent schuldig is omdat hij God al had moeten aanbidden vanwege de grootsheid van de schepping, wie zijn wij dan die de wet wel kennen. 

Onder de zonde, is het voor iedereen hopeloos en zijn we onrechtvaardig voor God. Zo is het vanaf Genesis 3. Paulus heeft het hier in het tweede hoofdstuk nog niet over de manier hoe redding tot stand moet komen, maar hij maakt heel duidelijk dat niemand onschuldig is en degene die denkt dat hij minder schuldig is, die moet zijn mond houden, want ten diepste doet hij dezelfde dingen. En laten we maar eerlijk zijn: als we de ander veroordelen, dan veroordelen we ook onszelf. Bedenk het maar als je tegen een ander zegt dat hij een leugenaar is, dan veroordeel je ook jezelf, omdat ook jij altijd een keer gelogen zal hebben. En dus ben je allebei onder hetzelfde oordeel. En als Jezus duidelijk maakt dat als je onreine gedachten hebt, je overspel doet, als je een overspeler veroordeeld om zijn daden, dan veroordeel je ook jezelf. 

Misschien zouden we dit principe maar eens wat vaker tot ons moeten laten doordringen. Dat zou een heleboel veroordeling van anderen voorkomen als we beseffen dat wij precies hetzelfde doen. Jij of ik, we zijn geen haar beter vanuit onszelf en daarom zonder redding, liggen we onder hetzelfde oordeel van God. Natuurlijk is het moeilijk om dit te bedenken als je weet dat je in Christus bent. Paulus grijpt in hoofdstuk dan dan ook een heel eind terug. Maar dit is wel de werkelijkheid waar je in ieder geval vandaan komt, waardoor je nooit een ander meer kunt aankijken op zondig gedrag. En als jij van vergeving weet is dat enkel en alleen genade! 

Gebed: Vader, ik dank U voor Uw genade. Ik ben niets beter dan die ander, waar ik een ander veroordeel zal ik altijd mijzelf veroordelen. Leer mij op die manier naar mijn naaste kijken en beseffen dat wat ik ben, ik dat alleen in Christus ben.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu