"HEERE, toen ik Uw tijding hoorde, heb ik gevreesd, HEERE, Uw werk, behoud het in het leven in het midden van de jaren." (Habakuk 3:2) 

Wat een drama dreigt er te ontstaan voor Habakuk. Aan de ene kant zijn eigen volk Juda waar het een puinhoop is, maar aan de andere kant een nog veel goddelozer volk van de Chaldeeën, waarover vijf weeën worden uitgesproken. En daar zit Habakuk midden tussenin. En uiteindelijk blijft de vraag dezelfde: wat zal er overblijven van Juda. Nadat God heeft ingegrepen en nadat uiteindelijk ook die veel goddelozere heidenen ook aan hun einde zijn gekomen. Daar zou je toch bang van worden.

 

Maar als je alles ziet gebeuren, ook in onze tijd. Het kan onmogelijk dat God alles maar laat gebeuren. De dreigende belofte van de kandelaar die zal verdwijnen is er wel, ondanks dat er in Christus genade in overvloed is, maar als de kerk haar verantwoording niet neemt, zal er uiteindelijk wel een gevolg zijn voor een lauwe kerk die niet overloopt van de eerste liefde. 

En als de kandelaar echt zal verdwijnen? Wat blijft er in het midden van de jaren nog over van de kerk in Nederland? Waar is de christelijke moraal gebleven in Nederland? Wat blijft er dan nog wel overeind? Of zal God uiteindelijk ook in Nederland het licht uitdoen? Maar dan is het, naast dat de rechtvaardige uit zijn geloof blijft leven ook goed om echt te gaan bidden. 

Habakuk gaat echt voorbede doen. En niet op een manier waarin de hopeloosheid toeslaat en hij alleen blijft kijken naar de omstandigheden. Habakuk zegt ook niet dat hij niet is geschrokken. Hij heeft gevreesd en soms kan vrees en angst je verlammen. Echt verlammen. Maar Habakuk leert ons om je niet te laten verlammen, maar om je te richten tot de God Die leven geeft. HEER, behoud Uw werk in het midden van de jaren. 

Dat is waar het bij Habakuk om gaat. Het gaat niet om Juda, het gaat niet om hemzelf. Daar ging het eerst nog wel om. Maar nu is de toon anders, het gaat hem nu om Gods werk. Juda is Gods werk. Sterker nog, in Juda ligt de belofte van de Messias. Dat kan God toch niet laten lopen? Daarom mag Habakuk ook met vrijmoedigheid vragen om bescherming van Gods Eigen werk. 

En ergens is dit een gebed, waar God onmogelijk omheen kan. Want Zijn Eigen werk kan niet stoppen. Daar is Hijzelf verantwoordelijk voor. En Gods is zeer vertoornd, dat beseft Habakuk ook wel, maar daarom spreekt Hij God aan op Zijn ontferming. Dat is het karakter van God! Dat is God in Zijn diepste wezen. Uw toorn is terecht, maar HEER, wees vol ontferming en behoud Uw werk in het leven. Laat dat van U blijven bestaan en laat dat niet vallen. 

Kunnen we zo naar de kerk kijken? Kunnen wij zo aan God vragen om de kerk te behouden, de kerk als echt een stukje Koninkrijk op aarde. We hebben als kerk heel lang gedacht dat we het goed voor elkaar hadden. Wij konden het, maar die tijd is voorbij. Wij houden de kerk niet in leven, maar HEER, behoud U Uw kerk in het leven, ook in het midden van deze jaren. 

Gebed: HEER, het gaat niet om onze kerk, het gaat niet om wat wij belangrijk vinden, maar HEER, Uw werk, Uw kerk, Uw plan, houdt dat in leven, ook in onze tijd.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu