Het begin van Elia

 

En Elia, de Tisbiet, uit de inwoners van Gilead, zei tegen Achab: Zo waar de HEERE, de God van Israël, leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, er zal deze jaren geen dauw of regen komen, behalve op mijn woord." (1 Koningen 17:1)

 

God stuurt wel eens opwekkingspredikers waarvan je denkt: iets minder kan toch ook wel? Zo'n gevoel krijg je als je de situatie in Israël tot je door laat dringen en gaat bedenken dat dit van die momenten zijn dat je zou willen schreeuwen: Heer, grijp in! Herstel de glorie en heerlijkheid van Uw Eigen volk. Of dat je denkt: Hoe lang, o Heer, blijft de kerk in onze tijd een kerk onder een bedekking van religie, wanneer breekt U er doorheen? En dan ineens staat daar Elia.

 

 

 

Elia, waar komt hij zo plotseling vandaan? Ineens verschijnt hij op het toneel tijdens de regeringsperiode van die goddeloze koning Achab. En wat een vent was dat! En niet alleen hij, maar ook de serpent van een vrouw dat hij trouwde. Als je het hoofdstuk ervoor leest en ziet wat in een paar zinnen lijkt te gebeuren onder deze koning Achab, dan krijg je het er gewoon koud van. Als je nu echt wil uitproberen of Gods liefde ook kan toornen, dan moet je je gedragen zoals Achab en Izebel. Hij overtrof al zijn voorgangers.

 

De Baäl krijgt het voor het zeggen, of eigenlijk, de demonen achter die dwaze paal. En van het ene kwam het ander, want zo de koning, zo het volk. En er staat ook gelijk iemand op om Jericho te herbouwen. En er was een vloek door God uitgesproken over degene die dit zou doen. Het fundament zou zijn op het bloed van zijn zoon. Dat krijg je ervan als je een koning krijgt zoals Achab.

 

Je kunt je afvragen hoe het past dat God in het Oude Testament zo verschrikkelijk kan ingrijpen. En doet Hij dat nu dan niet meer? Het zijn vragen waar we eigenlijk niet mee bezig moeten zijn. Het feit is dat Israël zich met koning Achab brengt onder de vloek. Afgoden aanbidden daar had God een verbondsvloek over uitgesproken. Afgoderij zou droogte opleveren. En als je God uitdaagt, of misschien moet je zeggen, als je de demonen uitdaagt om een vloek in werking te laten gaan, dan moet je afgoderij gaan uitproberen. 

 

En dan ineens staat daar Elia. En het is mijn gebed dat wij de komende tijd gaan leren van deze profeet, die uit het niets ineens op het toneel verschijnt. Ineens staat hij er. Hij komt uit Tisbé. En blijkbaar is enige aankondiging niet nodig, of heeft laat dit de haast zien waarmee God gaat ingrijpen in deze verschrikkelijke afgoderij. En Elia kondigt jaren van droogte af. Het aantal zegt hij er niet bij, maar wel dat hij uiteindelijk God macht heeft gekregen en dat alleen als Elia het zal zeggen, dat het weer gaat regenen.

 

Weet je, dit is humor van God. Echt waar. Baäl, de god van vruchtbaarheid krijgt te horen dat het niet gaat regenen. Nou, Baäl, ik ben benieuwd wat je ons nu kunt laten zien. Vruchtbaarheid zonder regen? Maar dit is wel les 1: Afgoderij geeft onvruchtbaarheid. Ook geestelijk is dat zo! Het geeft satan de ruimte om alle groei en bloei te roven. Laten we daar scherp op zijn.

 

Gebed: HEERE, U staat geen enkele andere god toe. Ik verbreek alle afgoderij in mijn leven die nog is overgebleven en ik wijd mij opnieuw toe aan U, zodat ik als een Elia elke afgod zal uitroeien.

 

Misschien lees je al een poosje mee met de dagelijkse meditaties. Fijn dat je dit doet! Voor alles wat we bij 'Eindeloos gelukkig' doen geldt dat we nergens geld voor vragen. Toch willen we de mogelijkheid om een gift over te maken af en toe even laten weten. Met alle activiteiten maken we namelijk wel kosten en die lopen toch wel op. We willen niet dat je gaat betalen voor de meditaties, op die manier willen we niets ontvangen, maar een vrijwillige gift om het werk van 'Eindeloos gelukkig' te steunen is hartelijk welkom.

Giften zijn welkom op IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland.

 

 

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

In de stilte - Heersen over Gods Meesterwerk

 

"En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde, en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen." (Genesis 1:24)

Hoe was gisteren je moment van stilte met God. Het moment van stille verwondering dat God besloot om jou te maken. Nu weet ik dat er ook mensen zijn die dan zeggen: “Maar er is niets meer van dat plan van God overgebleven en zo blij zal God niet met mij zijn, ik doe niet zoveel goed.” Ergens denk ik dat ik die gedachte begrijp, maar toch is God, na de zondeval doorgegaan met het maken van mensen.
Lees meer...

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Meld je aan voor het dagelijkse mailabonnement 'Elke dag 5 minuten met God'. 
Aanmelden mailabonnement

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Genesis 1:25-2:3

 24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo.
 25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was.
 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
 27 En God schiep de mens  naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem;  mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. Lees meer...

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Aanbevolen

Youtube-kanaal

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom