"maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles zouden toegroeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus." (Efeze 4:15) 

Paulus heeft in het vorige vers gewaarschuwd dat we niet op een listige wijze verleidt moeten worden. Dat stukje van de tekst is gisteren blijven liggen. Dat is niet zo erg, want gisteren konden we daardoor stilstaan bij het volwassen worden in het geloof. Maar die volwassenheid is ook belangrijk om niet door bedrog verleidt te worden. Dat is niet de bedoeling dat dit zou kunnen gebeuren, maar dat is ook vooral onze bestemming niet. En ook volwassenheid is niet uiteindelijk het doel op zichzelf. Dat maakt Paulus duidelijk in dit vers, dat eigenlijk gewoon het vervolg is van de zin van gisteren uit vers 14.

 

Het woordje 'maar' aan het begin van deze tekst wijst op de tegenstelling van dat waar vers 14 mee afsloot: het verleidt worden door bedrog. Maar ook de woorden over de toerusting van de gelovigen door de bedieningen die God geeft in de gemeente horen hier bij. Waarom is er uiteindelijk die toerusting tot volwassenheid? Ter bescherming van dwaling, maar vooral opdat wij de waarheid in liefde leren kennen om uiteindelijk toe te groeien naar Christus. 

Eigenlijk is dat het echte doel. Jezus heeft bedieningen in de gemeente gegeven die de gelovigen toerusten om uiteindelijk de waarheid te kennen en om zo te gaan lijken op het Hoofd, Jezus Christus. Paulus had immers al gezegd dat het om één Lichaam ging, waarvan Christus het Hoofd is en wij de leden. En de leden moeten uiteindelijk op dezelfde manier reageren als het Hoofd. Wat het Hoofd bedenkt, voeren de leden uit. En om te leren wat het Hoofd wil en uit te leven vanuit het Hoofd, moeten wij wel weten wat de waarheid is. En dan is het opmerkelijk dat Paulus bij het woord 'waarheid' ook het woord 'liefde noemt. Waarheid wordt ons niet onder dwang opgedrongen. Als we de waarheid moeten doen, dan leven we niet in de vrijheid die Paulus hier bedoelt. En die vraag mogen we onszelf wel even stellen: Doen we de waarheid omdat het moet, of doen we het uit liefde voor Jezus? 

De waarheid die door de toerusting heen naar ons toekomst, is namelijk niet een waarheid die wil dwingen. En ik durf de stelling wel aan, op basis van Paulus' woorden dat waar de waarheid onder dwang ons wordt opgelegd door de bedieningen in de gemeente, dat er iets goed misgaat. Moeten we ons dan niet stellen onder de waarheid en toe groeien naar het Hoofd Christus? Ja, zeker wel, maar als dat niet door de liefde gebeurd, groeien we niet naar Jezus toe, maar zijn we slaafs onderdanig en wordt de waarheid een dwangmiddel die geen kracht meer heeft. 

Als we ons niet door liefde aan de waarheid willen houden, is het nutteloos en dient het hooguit een maatschappelijk doel. Maar de bedoeling van Jezus was niet, toen Hij de gaven gaf, dat we slaafs onderdanig zouden zijn, maar dat we zoveel liefde voor Hem hebben dat we de waarheid die Hij ons laat leren uit liefde zullen doen. Dan zal het Lichaam in Dezelfde Geest functioneren als het Hoofd. 

Gebed: Vader, ik verlang zo naar Uw waarheid en om daaruit te leven, maar niet uit angst of slaafse onderdanigheid, maar uit liefde voor U en voor Jezus. Ik dank U voor mijn liefde voor U waardoor ik geen dwang voel, maar toewijding en passie om op U te lijken.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

2 Petrus 3:11-16

11 Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht;
12 u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt,  de dag  waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten.
13 Maar wij verwachten,  overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft, 
16 zoals ook  in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Wij verwachten de Heer - Het oude verdwijnt

"Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht; u die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten."  (2 Petrus 3:11 en 12)

Het lijkt lang te duren, voordat Jezus terugkomt. En Gods geduld is erg lang, dat mogen we wel concluderen, maar toch zal de dag van de Heer zeker komen. Het lijkt erop dat alle woorden die Petrus tot op dit moment heeft geschreven, alleen een waarschuwing waren tegen de spotters met de wederkomst. De enige bemoediging die er in heeft gezeten was dat de woorden van de spotters niet waar zijn. Tegelijk voelt het toch nog steeds wel als een lange tijd tot Jezus terugkomt. Fijn om dat te weten dat dit ook bewust gebeurt omdat Gods geduld nog steeds niet ten einde is, maar mogen wij dan ook nog naar iets uitkijken?

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu