"En hij stuurde nog een andere slaaf, maar zij sloegen ook hem, behandelden hem schandelijk en stuurden hem met lege handen weg. Daarna stuurde hij nog een derde, maar zij verwondden ook deze en wierpen hem eruit." (Lukas 20:11 en 12) 

De eerste twee zinnen van deze gelijkenis zullen de toon wel hebben gezet onder de Schriftgeleerden. Dat beeld van die wijngaard, zal flink wat onrust hebben veroorzaakt. In Johannes 15 als het over de gelijkenis van de Wijnstok gaat, zal dit totaal anders geweest zijn, maar nu hier, met dat beeld uit Jesaja in hun achterhoofd, dan is elke twijfel van de bedoeling van Jezus' woorden wel verdwenen. Maar pas wel even op dat wij ons niet te makkelijk er vanaf maken dat wij die Schriftgeleerden niet zijn. Want uiteindelijk is de boodschap van deze gelijkenis ver door te trekken.

Wat gebeurt er in die wijngaard? Die eigenaar stuurt een slaaf om een deel van de opbrengst op te halen. Die slaaf komt kijken hoe dat de tijdelijke beheerders met de wijngaard omgaan. En wat doen ze? Ze slaan hem in elkaar en sturen hem met lege handen terug. De slaven van de heer hadden er niets mee te maken hoe de wijngaard erbij lag en ze hadden ook niets te maken met de opbrengt, want die wilden ze zelf houden. En dit gebeurt tot drie keer toe. 

De tijdelijke beheerders van de wijngaard vonden dat de eigenaar geen recht had op zijn opbrengst, maar ook was de boodschap waar zijn slaven mee kwamen niet belangrijk genoeg om naar te handelen. In een andere gelijkenis heeft Jezus het over de rijke man en de arme Lazarus. Als die rijke man uiteindelijk in het eeuwige vuur terecht komt, vraagt hij om iemand naar zijn familie te sturen om hen te waarschuwen. En welk antwoord krijgt hij dan? Dat ze Mozes en de profeten hebben. Uiteindelijk had dat al genoeg geweest, maar Mozes en de profeten, de Tora en het aankomende Evangelie was niet genoeg. 

Jezus zegt hier: Ik heb jullie de Tora gegeven, de inhoud van Gods Vaderhart en Ik heb jullie de profeten gegeven, en uiteindelijk hebben jullie niet geluisterd, je niets laten gezeggen over je wanbeheer van de wijngaard van Mijn Vader en je hebt hen zelfs naar het leven gestaan. Jullie wilden niet luisteren en jullie gunden Mijn Vader de eer niet over Zijn wijngaard. Dit is stevige taal, die voor een Schriftgeleerde niet voor meerdere uitleggingen vatbaar was. 

Want dit is wat ze hebben gedaan. En hoe Jezus dat kon zeggen? Nou, dat is nogal duidelijk, want ondertussen is Jezus Zelf als de volgende zin uit de gelijkenis: De heer van de wijngaard heeft zijn zoon gestuurd. En Jezus is hier nog springlevend, maar de plannen worden beraamd om Hem van het leven te beroven. Ze hebben niet geluisterd naar alle voorgangers die er al geweest zijn. 

Misschien zeg je: Dit kan mij toch niet gelden? Nee, dat klopt, want wij staan in de tijd in het laatste stukje van de gelijkenis. Maar de vraag is wel wat wij nu doen met Gods gezonden slaven? Je mag het voorgangers en evangelisten noemen, maar wat doen wij, als de boodschap ons niet aanstaat? Ik zal het antwoord niet invullen, maar hoe dicht staan jij en ik bij de Schriftgeleerden van toen? Ook als kind van God, maar op sommige terreinen, zo herkenbaar dichtbij. 

Gebed: Heer, alstublieft, laat mij zien als ik als een Schriftgeleerde zou handelen en ik niet meer zie wat U ziet. Als ik Uw woorden in de wind sla en Uw knechten laat praten.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu