"De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!" (Johannes 1:29) 

Als nu elk woord dat wij bedenken niet kan bevatten wat de heiligheid van God is, wat kunnen wij er dan eigenlijk mee? Als we beseffen dat de heiligheid van God zo groot is dat deze uiteindelijk al het onvolmaakte verslind en alles op deze aarde opeist als het Zijne, wat kunnen wij dan met dit besef? Want zo is het wel, uiteindelijk is God de allerhoogste in Zijn heiligheid en heeft Hij volkomen recht op alles en iedereen. Hij heeft recht op elke onvolmaakte zondaar om deze te straffen en Hij heeft recht op elke heilige op aarde zodat deze voor Hem zal leven. Hij mag en Hij heeft het recht op elke vezel van ons bestaan als we een heilige voor Hem zijn. Heilig zijn in Gods ogen is geen eindpunt, maar is het beginpunt van jouw beschikbaarheid voor de Heilige God, zodat Hij Zijn heerlijkheid en glorie in jou kwijt kan en zichtbaar zal maken op aarde.

 

Dit zijn echt machtig grote woorden. En eigenlijk past het ons ook niet. Want als we de heiligheid van God overdenken passen wij daar natuurlijk niet bij, omdat wij in Gods heiligheid niet kunnen komen. Als je de hele geschiedenis leest rondom de Sinaï en de wetgeving in de woestijn, dan gaat het zelfs zover dat de berg waarop God neerdaalde niet eens aangeraakt mocht worden door een dier, want zelfs die zouden dood neervallen. En als je bedenkt dat Gods heiligheid onmogelijk kan vergeven, maar de zonde moet straffen, dan passen de hoge woorden dat God heerlijkheid recht heeft op ons leven eigenlijk niet. 

Toch laat Johannes ons zien dat God immense heiligheid Zelf een weg heeft gebaand. En eigenlijk is dit al zichtbaar in het Oude Testament. Tot op dit moment hebben we nog niet veel aandacht besteed aan de offers van het Oude Testament, maar juist de offers laten zien hoe Gods heiligheid werkt. God eist in het Oude Testament volkomen, heilige offers. De dieren mogen geen enkele vlek of rimpel hebben, het moeten de beste dieren zijn. En als Johannes dan zegt, als Jezus op hem afkomt: "Zie het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt", dan zegt Johannes niets anders dan dat de heilige, volmaakte God, waarbij Zijn heiligheid de zonde moet straffen en die de zonde niet kan vergeven, Zelf met een offer komt.  

Een Lam, zegt Johannes. Maar niet zomaar een lam, maar het Lam van God, volkomen gelijk aan ons mensen, maar zonder zonde. Gods heiligheid kan niet vergeven, maar Gods liefde verlangt naar ons. En Gods liefde geeft Zijn Eigen Zoon, zodat Gods heiligheid in vrede kan leven met ons. Uiteindelijk is dit het diepste wonder van Gods heiligheid. De heiligheid van God, laat Zich tevreden stellen met de dood van de Enige Zoon van de heilige God! Gods liefde is uiteindelijk zo diep gegaan, dat het Gods heiligheid laat bestaan en ons in Zijn nabijheid laat komen. Slechts acceptatie dat Jezus mijn plaats wilde innemen is voldoende om herstelt te worden in Gods heiligheid.  

Gebed: Heer, wat een intens en onbegrijpelijk wonder. Uw heiligheid zal altijd blijven bestaan en ik mag zonder angst komen in Uw nabijheid. Ik prijs U om Wie U bent.

Tags: