In alle omstandigheden dezelfde boodschap

 

"waarvan ik een gezant ben in ketenen, opdat ik daarin vrijmoedig mag spreken, zoals ik moet spreken." (Efeze 6:20)

 

Paulus legt na zijn gebedsoproep zijn bediening en zijn roeping nog een keer uit. Het moet maar duidelijk zijn hoeveel gebed hij echt nodig heeft. En ik denk dat we vaak maar weinig beseffen hoe het voor Paulus gevoeld moet hebben om in gevangenschap te zitten vanwege het Evangelie, maar tegelijk ook nog steeds het Evangelie te mogen uitdragen. Op welke manier wordt er dan op je gelet? Paulus zegt daar niets over, maar in de boeien omdat je het Evangelie verkondigde, maakt ook dat de gedachten van Paulus ook niet stilstonden.

Ik weet niet in hoeverre jij ervaring hebt met weerstand op het Evangelie? Ik merk soms dat de weerstand heel groot is. Het zal je niet verbazen, als je dagelijks meeleest, dat ik zelf nogal een radicale preekstijl heb. Heel vaak, als je mensen voor de keus van het Evangelie zet en mensen geen ruimte meer laat om niet te kiezen, is de weerstand enorm. De gedachte dat iedereen zijn eigen waarheid maar moet hebben viert hoogtij. En heb dan nog maar eens het lef om vrijmoedig te blijven spreken van Gods genade.

 

Paulus zegt aan het einde van zijn brief, terwijl hij om gebed om vrijmoedigheid vraagt, dat hij een gezant is van het Evangelie. Hij beseft dat heel goed en eigenlijk zouden wij dat ook moeten beseffen. Natuurlijk was Paulus een man met een bijzondere roeping, maar in het Koninkrijk van God is er niemand meer of minder en staat er niemand boven de ander. Misschien dat jij denkt dat je niet geschikt bent om het Evangelie door te geven, maar elke discipel is daarvoor geschikt. Niet allemaal op dezelfde manier, maar op onze eigen manier zijn we allemaal geschikt. 

 

Paulus was daarbij een gezant in ketenen. Sommige denken dat dit beeldspraak is, maar gezien de datering van deze brief was Paulus wel degelijk in gevangenschap. En daarbij heeft hij maar één verlangen: "spreken zoals hij moet spreken." Zo wil hij het en niet anders. Geen enkele manier van aanpassen, geen enkele manier om zijn eigen woorden door te geven, maar spreken zoals hij moet spreken. Geen water bij de wijn, zelfs niet op het moment dat hij aan de ketting ligt. Paulus mocht wel mensen ontvangen, dat kunnen we lezen in Handelingen, maar zijn vrijheid was wel beperkt. Wellicht zat hij vastgeketend aan een soldaat. Dat was een schande. Maar tegelijk gaat Paulus gewoon door. En omdat dit zijn verlangen is en dat hij zijn situatie geen invloed wil laten hebben om de verkondiging van het Evangelie, vraagt hij om gebed. 

 

Laat dit ook een oproep zijn voor iedereen die omwille van het Evangelie gevangen zit en omwille van het Evangelie weerstand tegenkomt. Laten we bidden voor elkaar, om in alle situaties, altijd dat te spreken wat we moeten spreken. Er wordt al genoeg aangepast om de boodschap leuker te maken, maar laten we ons daar niet voor laten lenen en laten we daarom ook bidden voor degenen die deze weerstand des te meer ervaren, zodat hun en onze vrijmoedigheid niet wordt belemmerd.

 

Gebed: Jezus, U gaf alles! Daarom wil ik op geen enkele manier Uw boodschap aanpassen om mijzelf te sparen. En tegelijk bid ik ook vor hen die omwille van Uw Evangelie gevangen zitten. Laat het hun vrijmoedigheid niet belemmeren.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Tijd met God

Met Jezus opgestaan

 

"Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God,  Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." (Galaten 2:20)

Met de Heer begraven en weer opgestaan. De zin van die lied zullen velen lezers herkennen. En juist nu het weer Pasen is geworden, ligt voor ons gevoel natuurlijk de nadruk op ‘opgestaan’. En tegelijk, is het de vraag in hoeverre wij dit ook echt ervaren, beleven en vooral hoe wij dit leven. Klopt het dat ons leven een opstandingsleven is? Of leven wij nog meer bij Golgotha, dan bij het open graf? Want dat is wel een groot verschil.
Lees meer...

Aanmelden 'Tijd met God'

Meld je aan voor het gratis mailabonnement 'Tijd met God'. 
Aanmelden mailabonnement

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij 'Tijd met God' van dit moment.

 

Galaten 2:15-21

 15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
 16  weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet.  Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd. 
 17 Maar als wij, die in Christus verlangen gerechtvaardigd te worden, ook zelf zondaars blijken te zijn, is Christus dan een dienaar van de zonde? Volstrekt niet!

Lees meer...

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Aanbevolen

Youtube-kanaal

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom