"U hebt geen vreugde gevonden in slachtoffer en graanoffer, U hebt Mijn oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt U niet geëist. Toen zei Ik: Zie, Ik kom, in de boekrol is over Mij geschreven." (Psalm 40:7 en 8) 

We moeten nog een stapje dieper in de tekst waar we ook gisteren al bij stilstonden. God heeft uiteindelijk geen vreugde gevonden in alle offers. Alle offers waren slechts gericht op het echte Offer dat zou komen, Jezus Christus. Maar dat was niet zomaar een offer. Psalm 40 maakt dat al duidelijk. Jezus is in de eerste plaats Degene Die Zelf heeft besloten om te komen. Hij heeft in de eeuwigheid het besluit al genomen om te komen.

 

Als we in Spreuken lezen hoe het in de hemel was en hoe Jezus speelde voor het aangezicht van Zijn Vader, maar ook dat de Vader en de Zoon hebben overlegd wat te doen met de gevallen wereld. Een wereld die voor God geschapen was om Zijn vreugde in te vinden, die wereld was God kwijt. En toen is het Jezus Zelf geweest die heeft gezegd dat Hij zou gaan om Gods wil op aarde te doen en vervolgens ook nog eens de straf over de zonde te dragen. 

Toch zijn de woorden uit Psalm 40 nog dieper dan dat deze gedachten zijn. De Psalmist heeft het er over dat Zijn oren doorboord zijn. Nu kan dat in de eerste plaats op David slaan, maar vanwege het citaat uit Hebreeën mogen we het in ieder geval ook helemaal op Jezus betrekken. Het doorboren van de oren gebeurde bij een slaaf die bij het jubeljaar weer vrij zou komen, maar die niet vrij wilde zijn. Zodra er een jubeljaar was moest iedere slaaf weer vrij worden, tenzij dat die slaaf tegen zijn heer zei dat hij het goed had en toch wilde blijven. In dat geval werden zijn oren met een priem doorboord als teken dat het zijn eigen keus was om slaaf te blijven. 

Dat is wat Jezus doet. Hij had kunnen kiezen voor Zijn vrijheid, maar Hij heeft er voor gekozen om vrijwillig slaaf te worden op deze aarde. Hij gaf Zichzelf en maakte dit onomkeerbaar. Jezus was het offer dat kwam om ons te dienen. Hij verbond Zich aan onze zonde, aan onze gebrokenheid om ons daarmee vrijwillig en zonder terughoudendheid te dienen. En het verlangen wat Hij daarbij had, was om Gods wil te doen. Sterker nog, Hij droeg Gods wet in Zijn binnenste. Zijn geweten, Zijn wil en Zijn gevoel zijn totaal verbonden aan Gods diepste wil, zoals God dat in de wet heeft laten beschrijven. 

Er is niemand met meer gewilligheid dan Jezus voor onze redding. Dat geeft ons een loflied in ons hart. En dat wat Jezus' verlangen was en de wet die in Zijn binnenste was geschreven, dat is ook wat Hij door het geloof met Zijn Geest in ons uitwerkt. Eigenlijk doen we ook na wat Jezus deed: Wij geven onze oren aan Hem, zodat Hij ze mag doorboren omdat we voor altijd Hem toegewijd willen leven. En voor deze wereld waarin het Koninkrijk gepreekt moet worden, zeggen wij het Jezus na: "Zie, ik kom, om Uw wil te doen." 

Gebed: Jezus, zoals U gewillig was om tot het uiterste te gaan, zo wil ik mij ook aan U geven: Ik wil Uw wil doen, leer mij om U in alles te volgen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Romeinen 8:18-30

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk  de verlossing van ons lichaam.
24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. 
26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijkdie overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu