“En Hij zei: Werkelijk, Ik zeg u dat deze arme weduwe er meer dan allen in geworpen heeft.” (Lukas 21:3) 

Wie tellen er in het Koninkrijk van God nu echt mee? Het Koninkrijk van God is een Koninkrijk met totaal andere structuren. In het Koninkrijk van God is de minste de grootste en de grootste de minste. Het is met het Koninkrijk van God net als met een dubbele regenboog, dat is precies tegenovergesteld aan de rest van de wereld. Bij Jezus tellen degenen mee die echt alles voor Hem overhebben.

 

Jezus heeft net de waarschuwing laten klinken over de schriftgeleerden. Hun lange gewaden, prachtige lange gebeden en hun eer die ze willen ontvangen, dat is levensgevaarlijk. En wat doen ze met hun ego? Ze kiezen voor zichzelf en niet voor de huizen van de weduwen. De weduwen worden niet geholpen. De minderheden in de samenleving doen niet ter zake. En als Jezus dat heeft gezegd, kijkt Hij op. 

En dan blijkt waar Jezus zit. Hij zit bij de schatkist op het tempelplein. En wat daar gebeurt lijkt niet ter zake te doen. Tenminste, niet alles lijkt mee te tellen wat daar gebeurt. De eersten die Jezus daar bij de schatkist ziet zijn de rijken en die gooien geld in de schatkist. Hoeveel dat is staat er niet. Maar die rijken, die zien wij graag komen. Tenminste, volgens onze normen wel. Stel je voor dat de jaarbijdrage, zoals deze in veel kerken wordt opgehaald echt genoeg moet opbrengen om de begroting sluitend te krijgen. Welke mensen zijn er dan belangrijk? Welke mensen heb je in de kerk vooral nodig om de begroting te kunnen halen? Of je nu gewend bent om de tienden te geven of een vrijwillige gift, we zien het liefst mensen komen met een goed inkomen. 

Die mensen komen ook hier bij de schatkist, maar tussen al die rijken door loopt een vrouwtje, een weduwe. Geld heeft ze eigenlijk niet en de begroting, die zal zij niet helpen te halen. En wat doet ze? Ze gooit twee armzalige muntjes in de schatkist. Het stelt echt niets voor. Een paar stuivers tussen de biljetten, zouden wij zeggen. 

Maar deze vrouw is nu precies iemand die Jezus bedoelde bij die waarschuwing voor de schriftgeleerden. Deze vrouw is zo’n weduwe die niet rond kan komen en tekort heeft. En wat deze vrouw in de schatkist doet, dat is voor Jezus van betekenis. Jezus zegt eigenlijk: “Als je honderd euro geeft, terwijl er duizenden binnenkomen, dan lijkt die honderd euro indrukwekkend als gift, maar als je tien euro hebt en je geeft er ook tien, dan geef je alles. En dat deed deze vrouw.” 

Zal ik het nog scherper stellen? Als je de tienden geeft, wat stelt het eigenlijk voor, als je weet dat Jezus alles vraagt? Er is niets van onszelf, alles is van Hem en alles wat wij hebben is door Hem gegeven om gebruikt te worden voor Hem. Dat bedoelt Jezus te zeggen. Eer telt uiteindelijk niet, lange gewaden ook niet, maar heb jij alles over voor Jezus. Daarmee hoef je niet je bankrekening over te maken aan de kerk, maar is alles beschikbaar voor het moment dat Jezus dat van je vraagt. En Jezus kan dat zeggen, want als er Iemand was Die alles gaf, dan was Jezus het! 

Gebed: Heer, alles wat ik ben en alles wat ik heb is van U en ik wil totaal beschikbaar zijn voor U.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu