“Is het ons geoorloofd de keizer belasting te betalen of niet?” (Lukas 20:22) 

Hoe kun je Jezus met een list vangen? Is er een manier te bedenken dat Jezus in een opgezette val kan trappen? De overpriesters en de Schriftgeleerden hadden blijkbaar de gedachte dat hen dit wel zou lukken. Eigenlijk is het natuurlijk net zo vreemd als dat later Pilatus zegt: “Ik vind geen schuld in Hem”. Nee, lijkt mij nogal logisch, want Jezus is de Zoon van God en Hij heeft helemaal geen zonden. Dus Jezus betrappen op iets dat niet mocht en niet zou kunnen, is niet eens mogelijk.

 

Maar goed, dat hadden de overpriesters en de Schriftgeleerden blijkbaar niet in de gaten en ze dachten door een paar spionnen op Jezus af te sturen, dat het toch wel zou lukken. Dat is best lastig als je God Zelf met een list wil vangen. Hij doorziet toch alles. Ergens moet Jezus van binnen toch wel gelachen hebben, zou je denken. Hij ziet die spionnen aankomen, Jezus ziet al precies wat er in hun gedachten omgaat en ze komen met een listige vraag bij Jezus. Zelfs die vraag zal voor Jezus geen verrassing zijn geweest. 

En Jezus, Hij speelt gewoon het spel mee, net als bij die vraag over de bevoegdheid van Jezus. En deze keer is de vraag of je belasting moet betalen aan de keizer. Nu moet je weten dat het betalen van belasting aan de keizer voor de Joden nogal een puntje was. Want belasting betalen aan je onderdrukker, dat is op zijn zachtst gezegd toch iets dat je niet graag doet. En de Schriftgeleerden kennende zullen ze ook nog wel wat vrome ideeën daarbij gehad hebben. 

Dat is ongeveer hetzelfde als christenen die zeggen: “Ik betaal geen belasting, want onze regering doet mee aan abortussen, dus ik werk gewoon zwart”. Ik hoop niet dat jij er zo over denkt. Natuurlijk maakt onze regering keuzes die we moeten afwijzen, maar of dan maar geen belasting betalen de weg is, daar is Jezus wel duidelijk over. Wat ze natuurlijk wilden bereiken was dat Jezus zou zeggen dat het niet hoeft. Het gevolg zou zijn dat de Romeinen Hem dan zouden oppakken. 

Het antwoord van Jezus is verrassend. Hij vraagt naar de afdruk die op een munt staat van wie die is. En dan zeggen ze dat dit de afdruk van de keizer is. En dan is Jezus duidelijk: “Wat van de keizer is, geen je ook aan de keizer.” In het Koninkrijk van God gaat het niet om aards geld en werkt het ook niet zo dat omdat je het met een regering niet eens bent, dat je dan ook maar geen belasting gaat betalen. 

Jezus’ regel is heel anders: Geef aan de keizer wat van de keizer is, geeft dat geld maar gewoon, maar geef aan God wat van God is. Dan ligt de focus ineens heel anders. Laten we ons vooral druk maken over de vraag of God de eer krijgt die Hij toekomt, of Hij ons leven krijgt dat Hem toekomt, of al ons bezit ter beschikking van Hem staat. En die belasting, betaal dat maar gewoon, want daar heeft de overheid recht op. En Jezus loopt verder, richting Zijn einde. 

Gebed: Heer, alles wat ik ben, komt U toe. Daar wil ik in de eerste plaats op gericht zijn en daarnaast de overheid respecteren als Uw dienares.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu