“En de overpriesters en de Schriftgeleerden probeerden op datzelfde moment de hand aan Hem te slaan. Zij waren echter bevreesd voor het volk, want zij begrepen dat Hij deze gelijkenis met het oog op hen gesproken had.” (Lukas 20:19) 

Als je de gelijkenis van de slechte landbouwers even op je laat inwerken, dan bedenk je natuurlijk al snel hetzelfde als wat de Schriftgeleerden bedachten: “Dit gaat over ons”. De Schriftgeleerden waren degenen die als arbeiders over Gods wijngaard waren aangesteld, en zodra ze werden aangesproken op hun wanbeleid en op hun eigenzinnige godsdienst, dan rekenden ze met de profeten af en uiteindelijk zouden ze ook met Jezus afrekenen, want tot Zijn dood hadden ze al lang besloten. En dan is het nu heel erg makkelijk om te denken: Die vuile Schriftgeleerden. 

Mag ik het vandaag eens op een andere manier doen? Stel je voor dat Jezus, zo midden in de lijdenstijd, even bij jou langs komt en een gelijkenis vertelt over hoe jij en ik het doen, wat zou Hij dan vertellen? Even gewoon eerlijk. Want laten we eerlijk zijn, nu ben jij misschien niet zo’n Schriftgeleerde of overpriester, maar er is in ieder geval wel ene grote overeenkomst: Jezus roept ook jou op om de wijngaard te onderhouden. Ook jij bent geroepen om mee te werken aan Zijn Koninkrijk. 

Zoals de Schriftgeleerden waren aangesteld om zorg te dragen voor de wijngaard, zo ook wij. Het is heel simpel, maar de gelijkenis van de 10 ponden heeft Jezus nog maar net verteld en die gaat ook gewoon over jou en mij. Hoe staat het onderhoud van de wijngaard van God er voor onder ons beheer? Kijk, het is heel makkelijk om te wijzen naar die Schriftgeleerden en Farizeeën. Natuurlijk is het terecht om de conclusie te trekken dat er niets van deugde. Alleen, zou Jezus alleen daarom dit in de Bijbel hebben laten opschrijven? Of is het ook gewoon een waarschuwing? Zouden we soms niet ons ook mogen spiegelen aan die Schriftgeleerden om niet in dezelfde fouten te vallen? 

Je beseft, als je eerlijk nadenkt, dat de valkuil soms heel groot is. Want stel je nu voor dat Jezus tegen ons zegt dat wij dingen echt fout doen, maar dat het dan wel over dingen gaat in Gods wijngaard wat echt ons ‘ding’ is geworden, hoe gaan we dan reageren? Staan wij dan heel blij vooraan om ons terecht te laten wijzen? Hoeveel regels bedenken wij er soms bij, waardoor Gods Koninkrijk niet zo kan groeien zoals Jezus zou willen? 

Als je zo deze gelijkenis gaat lezen, dan krijgt hij een soort kriebeleffect. Een soort gevoel van dat het liever maar even niet over ons moet gaan. Dat kan alleen maar voorkomen worden als we telkens kijken naar hoe Jezus handelde, wat Jezus zei en we dus heel dichtbij Gods Woord blijven leven. Niets anders als toetssteen gebruiken dan Gods Woord. Niet of het goed voelt, want dan kan het wel eens heel snel in de sfeer komen waar het niet meer om de Heer gaat, maar om onze wijngaarden. Zullen we, beseffend wat het Jezus kostte, zo deze spiegel met ons meenemen? 

Gebed: Heer, deze gelijkenis is ook voor mij een spiegel. Het is zo makkelijk om te oordelen, maar leer mij telkens heel zuiver naar Uw woorden te leven en dat als maatstaf te hebben in ons leven.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu