“Hij zei: Ga het dorp in dat voor u ligt, en als u daar binnenkomt, zult u een veulen vinden dat vastgebonden is waarop geen mens ooit heeft gezeten. Maak het los en breng het hier.” (Lukas 19:30) 

Hoeveel geloof heb jij in de woorden van Jezus? Jezus had net dan wel een gelijkenis verteld, waarvan we ons kunnen afvragen wat de discipelen er van begrepen hebben. Van de Heilige Geest en de gaven van Hem wisten ze in ieder geval nog niets af, dus als het daarover gaat, wat zouden ze echt van die gelijkenis hebben begrepen? En als het gaat over de woorden van Jezus en de opdrachten die Hij gaf, wat zouden ze daarvan begrepen hebben? 

 

In ieder geval pakt Jezus de leiding, nadat Hij de woorden van die gelijkenis over die tien ponden had gesproken. En dan zegt Hij tegen twee van Zijn discipelen: “Ga naar het dorp voor jullie en daar zullen jullie een veulen van een ezel vinden waar nog nooit iemand op heeft gezeten, neem het mee voor Mij” Zeg nu zelf, wat is dit voor een vreemde opdracht? Hoe kan Jezus weten dat daar in dat dorp zo’n ezel staat? 

Hoeveel geloof heb jij in de woorden en opdrachten van Jezus? Geloof jij dat Hij Gods Zoon is Die alles weet en die precies dat vraagt van je wat ook werkelijk kan en mogelijk is? Want dat is wat Jezus hier doet. Stel je toch voor dat je dan die ezel vindt, maar terwijl je die ezel wilt meenemen, komt de eigenaar die tegen je zegt: “Wat doe je nu, die ezel is van mij!” Hoe moet je dan reageren? 

Hoe je dan moet reageren? Jezus zegt: “Dan zeg je gewoon dat de Meester hem nodig heeft.” Dat zijn toch wel behoorlijke avonturen die je met Jezus meemaakt. Durven wij zo duidelijk te zijn als mensen je ter verantwoording roepen? Toch gaan deze twee discipelen. Ergens ben je daar ook gewoon discipel voor. Discipel om echt te luisteren naar wat Jezus zegt en dan ook gewoon echt te doen wat Hij je opdracht! 

Soms moet je ook gewoon je niet afvragen waarom Jezus dingen van je vraagt, soms is Jezus’ weg een andere weg dan dat wij kunnen bedenken. Jezus’ weg gaat immers via het lijden naar de heerlijkheid. Dat is Gods waarheid op dit moment en die ezel is alleen nodig om Jezus op een ezel Jeruzalem in te laten rijden. Heb je daar wel eens over nagedacht? Welke koning gaat er nu op een ezel rijden? Dat is toch niet koningswaardig? Jezus is ook geen Koning op het paard die de strijd aangaat, maar Hij is de Koning van de vrede! Het is de vervulling van de profetie van Zacharia dat Jezus, als de Koning op een ezel zou komen! Een ezel, daarmee zou Hij komen als Koning in Jeruzalem. Je moet wel de profetieën kennen om te begrijpen wat er gebeurd, maar dan kun je de Messias ook niet meer missen, dan herken je Hem aan hoe Hij is! En daarom, als Hij je een opdracht geeft, luister en ga, dien Hem tot in het detail! 

Gebed: Heer, ik wil U dienen tot in elk detail! Ik wil leven voor U, zelfs als ik Uw opdrachten niet begrijp.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu