"Houd de weduwen die werkelijk weduwen zijn, in ere. Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten dezen leren vóór alles thuis godsvrucht te beoefenen en aan hun voorgeslacht te vergelden wat ze aan hen te danken hebben. Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God" (1 Timotheüs 5:3 en 4) 

Weduwen hadden in Israël een speciale bescherming van God gekregen. Het was in het Oude Testement niet toegestaan dat er bedelaars zouden zijn, weduwen en wezen moesten goed verzorgd worden en dit gold ook voor de vreemdeling. Door de hele Bijbel heen lees je dat Israël daar over het algemeen nogal een rommeltje van had gemaakt. Dat weerhoudt Paulus er niet van om de plaats van de weduwen duidelijk te maken. En op het eerste gezicht lijkt de eerste zin een redelijk duidelijke zin, maar het is de vraag of dit echt zo is. 

 

Hoe moeten we met weduwen omgaan? Onze samenleving zegt dat deze vrouwen gewoon maar zo snel mogelijk moeten gaan werken, maar dat is niet wat Paulus hier zegt. Het in ere houden van de weduwen betekent namelijk hier niet dat je vriendelijk of goed moet zijn voor de weduwen. Het woord dat er wordt gebruikt heeft in dit verband te maken met de financiële ondersteuning uit de gemeentekas van de gemeente. Maar dat gaat niet om alle weduwen, het gaat dan alleen om de weduwen die werkelijk weduwen zijn. 

Dat is wel een opmerkelijke zin, want hoe kun je nu spreken over weduwen die werkelijk weduwen zijn? Is er dan ook nog een tussenvorm? Paulus bedoelt hier dat het gaat over weduwen die echt niemand meer hebben, het gaat dus om weduwen die ook geen kinderen hebben en helemaal alleen zijn overgebleven. Deze weduwen moeten financiëel ondersteund worden door de gemeente. 

Maar dan blijft de vraag over wat er met de andere weduwen moet gebeuren die wel kinderen hebben. Het vierde vers moet je daarvoor goed lezen. Als een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, dan moeten dezen thuis godsvrucht beoefenen. Dan is de vraag wie die 'dezen' zijn. Dat lijkt, als je snel leest over de weduwe met kinderen te gaan. Maar weduwe staat hier in het enkelvoud, terwijl 'dezen' in meervoud staat. Het gaat dus om de kinderen of kleinkinderen van de weduwe. Deze weduwe moet niet voorzien worden vanuit de kerkelijke financiëen, maar deze moet onderhouden worden door haar kinderen of kleinkinderen. En dit heeft alles te maken met het vijfde gebod waar God zegt dat wij onze ouders moeten eren.  

Deze regel is in onze tijd wellicht minder actueel omdat er bij ons voldoende sociale voorzieningen zijn voor de basisbehoeften. Toch laat dit stukje wel zien hoe God kijkt naar weduwen die na het wegvallen van hun man, ook hun inkomsten zagen wegvallen. Dit hele stukje wijst op de onderlinge verantwoording die je binnen het lichaam van Christus dus draagt voor iedereen. En juist dat is in onze tijd heel wat minder populair, want wij leven liever voor onszelf. En dat, zegt Paulus, past nu net niet bij het lichaam van Christus. Paulus legt een duidelijke basis voor wat qua zorg voor elkaar belangrijk is. 

Gebed: Heer, sommige, heel theoretische aanwijzingen, zijn misschien wel meer als spiegel voor ons dan wij vaak willen toegeven. Leer ons ook hierin dat te doen wat U vraagt en hoe U wilt dat we voor elkaar zullen zorgen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Eensgezind

Thema: Eerste brief van Petrus

"Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk." (1 Petrus 3:8)

Het lijkt alsof Petrus het ene stukje na het andere schrijft en de verbinding soms ook wat ver te zoeken is. Na gezag, lijden terwijl je goed doet en het huwelijk, volgen er een paar aanwijzingen die daar op een bepaalde manier ook weer los van staan. En heel apart, maar hij begint met het woord 'tenslotte'. Het lijk wel of hij zijn brief begint af te ronden, terwijl hij nog maar op de helft is. En in die hele serie aanwijzingen, is er één woord dat voor mij er uitspringt. Misschien niet het woord dat je als eerste zou opvallen. Je kunt de aandacht vragen van hoe je met elkaar omgaat, welke woorden je spreekt en ga zo maar door, maar hij begint met een woord dat bij mij de laatste tijd blijft hangen: "eensgezindheid". Een woord dat je bijna alleen maar tegenkomt in het boek Handelingen en daarnaast schrijft Petrus er nu even over. En toch moeten we dit ene woord even niet over het hoofd zien.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu