"God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende en aan hen hun overtredingen niet toerekende, en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd." (2 Korinthe 5:19)

Het blijft wel heel opvallend dat daar waar God in het Oude Testament volken die Hem niet aanvaarden liet uitroeien en waar mensen grof tegen Hem zondigden soms doodde of soms strafte en dat Jezus vervolgens in het Nieuwe Testament over de blindgeborene zegt dat niet hij en zijn ouders gezondigd hebben. En ook over degenen die onder de toren bij Siloam zijn terechtgekomen was er geen relatie met specifieke zonde. Dus als je daarnaar kijkt is er nog al een verschil.

 
Het is vooral Paulus die een antwoord lijkt te geven voor dit grote verschil. In zijn tweede brief aan de gemeente in Korinthe schrijft Hij dat God het was Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende. Er is een omslagpunt in het handelen van God met deze wereld. Deze tekst zegt niet dat iedereen zalig zal worden, zonder uitzondering. Net zoals er in het Evangelie staat dat heel Jeruzalem uitliep naar Jezus toe en dit niet betekent dat letterlijk elke inwoner van Jeruzalem naar Jezus ging.
 
Het blijkt ook wel uit het vervolg van wat Paulus zegt. God verzoende de wereld met Zichzelf, maar tegelijk roept hij wel op dat iedereen zich moet laten verzoenen met God. Dus God verzoende de wereld als collectief wel met Zichzelf door Jezus, maar daar heb je niets aan als je persoonlijk niet bent verzoend met God. Toch is het wel opvallend dat er vanaf Jezus veel meer vrede is gekomen bij God vandaan. Met dat het Koninkrijk van God nabij is gekomen wordt ook de verzoening zichtbaar op aarde. Het heil gaat vervolgens ook nog eens naar de heidenvolken, terwijl de heidenen in het Oude Testament, op een enkele uitzondering na, niet in relatie met de God van Israël konden komen.
 
Dat betekent tegelijk niet dat God dan maar over Zich zou laten lopen. Het betekent niet dat God daarmee zou laten merken dat er geen straf meer voor zonde is. Die straf zal er zeker wel zijn, maar God stelt, mede door het aanbod van genade in Jezus Christus, Zijn toorn over de zonde uit. Er blijft wel gebrokenheid op aarde, maar de directe straf zoals in het Oude Testament, zie je niet terug. De enige uitzondering lijken Ananias en Safira te zijn.

God stelt Zijn straf uit en biedt tijdens de nieuwe bedeling meer dan ooit zijn genade aan. De straf zal altijd komen. God straft uiteindelijk elke zonde. Of Hij straf de zonde aan Zijn Zoon, of Hij straft de zonde aan de zondaar die niet verzoend is met Hem. God zal altijd ingrijpen als het over zonden gaat. Zijn heiligheid zal nooit veranderen, maar Gods genade is zoveel groter dan wat wij beseffen.

Het omslagpunt in de geschiedenis en Gods oneindig grote heiligheid laten voor het oog grote zonden in deze wereld nu nog in stand. Waar de volle maat van de zonde ook voor het ingrijpen van God zorgde, lijkt dat nu anders. Niet dat God daarmee machteloos is, Hij heeft wel de controle en zal zeker niet alles toelaten. Toch is er nu wel het omslagpunt door Jezus, tot het moment dat Hij terugkomt. De oproep is daardoor nog krachtiger geworden dat iedereen zich moet verzoenen met God. Het kwaad getuigd daarmee tegelijk ook van Gods onbegrijpelijke genade in Jezus Christus.

Gebed: Heer, ik dank U dat Uw genade zoveel meer is dan mijn genade naar mensen. Ik dank U Jezus dat U het omslagpunt in de geschiedenis hebt gebracht, zodat het aanbod van Uw genade nog veel groter is dan alleen voor degenen die het aannemen. Uw geduld is zo groot.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Verantwoording afleggen

Thema: Eerste brief van Petrus

"Maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied." (1 Petrus 3:15)

Waar hoop jij op? Dat lijkt best een brede vraag. Je kunt hopen dat je oud wordt, je kunt hopen dat je een goed leven hebt of dat je een goede carrière krijgt. Er is zoveel wat je kunt hopen. Of hoop je eigenlijk maar helemaal niets meer omdat je al zoveel teleurstelling hebt gehad waardoor je maar bent gestopt om nog iets te hopen. Het zou allemaal kunnen. Is er dan verder niets meer over hoop te zeggen? Petrus zegt namelijk dat je altijd bereid moet zijn om rekenschap af te leggen van de hoop die in je is. Petrus lijkt er dus vanuit te gaan dat je altijd hoop hebt, want je moet altijd bereid zijn om er verantwoording over af te leggen.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu