Zowel vijand als bolwerk verslagen

 

"Toen de mannen van Ai zich omkeerden, zagen zij, en zie, de rook van de stad steeg op naar de hemel. Zij hadden geen ruimte meer om hierheen of daarheen te vluchten, want het volk dat naar de woestijn vluchtte, keerde zich tegen hen die hen achtervolgden." (Jozua 8:20)

 

Als het over het innemen van de steden van het beloofde land gaan, blijkt dat niet elke geschiedenis belangrijk genoeg is om er hoofdstukken aan te wijden. Jericho en Ai worden helemaal beschrijven en daarna wordt dat al snel minder. Eigenlijk is het ook niet nodig dat elke verovering beschreven wordt, omdat de lijn telkens dezelfde is. Maar daarmee kan niet genoeg onderstreept worden dat een overwinning alleen mogelijk is, als er geen ban in het leger is. Als er iets van de vijand onder Israël is overgebleven, dan zal het misgaan. En daarnaast is het raadplegen van de HEERE bij elke strijd van fundamenteel belang. Is dit dan het hele geheim van de overwinning?

De overwinning is al een feit, mits dat Israël de doelstelling heeft om de hele vijand op te ruimen. En dat is ruw, dat is ook niet echt begrijpelijk. Alles gaat er aan. Er mag van een bolwerk niets meer overblijven. Elk bolwerk in het beloofde en al overwonnen land moet er aan. En zelfs zo duidelijk dat de vijand, voordat deze werkelijk verslagen wordt, ziet dat hun stad werkelijk verwoest is. Er is eigenlijk voor de strijdbare helden van Ai geen strijd meer op het moment dat ze achterom kijken. De vijand was door het grootste deel van Israël de stad uit gelokt. En op het moment dat de strijdbare helden de stad uit zijn, steekt een deel van de strijdbare mannen van Israël de stad in brand met alles wat er nog in is.

 

Het hele bolwerk gaat rook op en op dat moment is de vijand zijn vesting kwijt en zijn ze machteloos. En op het moment dat ze dit beseffen draait de vluchtende Jozua met zijn leger zich om en gaat de strijd aan met de strijdbare mannen van Ai, terwijl het gedeelte van het leger dat de stad in brand stak, de stad uitkomt en vanaf de andere kant de strijd aangaat. Uiteindelijk overleeft niemand het, behalve hun koning. De koning nemen ze als uiteindelijke macht van de stad gevangen en hangen ze op.

 

Niets blijft over, dan alleen het vee voor zover God dat had gezegd. Zolang de vijand een stad overhoud, kunnen ze nog opnieuw beginnen. Bolwerken waar elke macht van de duisternis uit verdreven wordt kan weer een vesting worden als het bolwerk mag blijven bestaan. Dan staat het leeg en is het een gevaar. Geestelijk is dat net zo. Om land in te nemen van Koning Jezus, betekent het wel dat niet alleen de vijand verslagen moet worden, maar ook dat er geen mogelijkheid is om meer terug te keren naar het bolwerk. Geef satan die kans nooit. Verbreek alles, tot het fundament van het bolwerk toe. En elk bolwerk van satan is op een leugen gebouwd. Ontneem hem elke grond om terug te keren.

 

Gebed: HEERE God, U voert de strijd en wij hoeven slechts te doen wat U vraagt. Wij halen de vijand in Uw Naam uit zijn bolwerk om hem in Jezus' Naam te verslaan en breken zijn bolwerk van leugens af tot en met het fundament.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

In de stilte - Heersen over Gods Meesterwerk

 

"En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde, en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen." (Genesis 1:24)

Hoe was gisteren je moment van stilte met God. Het moment van stille verwondering dat God besloot om jou te maken. Nu weet ik dat er ook mensen zijn die dan zeggen: “Maar er is niets meer van dat plan van God overgebleven en zo blij zal God niet met mij zijn, ik doe niet zoveel goed.” Ergens denk ik dat ik die gedachte begrijp, maar toch is God, na de zondeval doorgegaan met het maken van mensen.
Lees meer...

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Meld je aan voor het dagelijkse mailabonnement 'Elke dag 5 minuten met God'. 
Aanmelden mailabonnement

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Genesis 1:25-2:3

 24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo.
 25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was.
 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
 27 En God schiep de mens  naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem;  mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. Lees meer...

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Aanbevolen

Youtube-kanaal

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom