Een ban in het leger

Maar de Israëlieten pleegden trouwbreuk met wat door de ban gewijd was, want Achan, de zoon van Charmi, de zoon van Zabdi, de zoon van Zerah, uit de stam van Juda, nam van wat door de ban gewijd was. Toen ontbrandde de toorn van de HEERE tegen de Israëlieten. (Jozua 7:1)
 
Over verantwoordelijkheid gesproken, maar ook over bizarre afloop gesproken. Dat is het eerste dat bij mij opkomt als ik dit hoofdstuk lees. Er was dus blijkbaar iets niet goed gegaan bij de overwinning van Jericho. Alles leek wel met de ban geslagen te zijn en alles leek wel met vuur verbrand te zijn, maar het tegendeel blijkt helaas waar te zijn. En het ergste is dat het volk dit zelf niet in de gaten heeft. De eerste die het ziet is God Zelf. God ziet dat de Israëlieten trouwbreuk pleegden. Israël, maar klopt dat wel?
Nou ja, wij zeggen zo graag dat onze God een Verbondsgod is. Dat is zo fijn, God werkt door de geslachten heen en in dit verbond zit ook een bepaalde trouw van God in die ook beschermend voor elkaar werkt. Als de leider van het volk Gods wegen blijft gaan, ontvangt het volk de zegen, als ouders gehoorzaam zijn aan Gods geboden, delen de kinderen in de zegen.
 
Maar hier gebeurt nu eigenlijk het tegenovergestelde. De vloek van trouwbreuk werkt ook door. En de omvang is ongelofelijk. En ergens worstelen wij dan wel snel met de vraag: “waarom zijn de gevolgen dan voor het hele volk?”. Want Achan heeft zijn handen niet kunnen thuishouden toen hij de buit zag. Kostbare dingen heeft hij meegenomen. Stiekem, blijkbaar wist niemand onder het volk er van dat Achan dit had gedaan.
 
Maar voor God is niets verborgen. Sowieso is er in de geestelijke werkelijkheid om ons heen niet veel verborgen. Daar is meer zichtbaar dan we beseffen en de duivel zal vroeg of laat gebruik maken van de bestaansgrond die hij krijgt. Maar in dit geval blijkt dat God dit heel hoog opneemt. Achan brengt de vloek over het leger en een nederlaag bij Ai is het gevolg. Er is iets in het leger, waardoor de strijd verloren wordt.
 
God zegt zelfs dat als de ban in het leger is, je niet zal kunnen standhouden tegen de vijand. Denk even na over deze woorden. God wordt in vers 1 toornig op het volk, maar nergens lezen we dat God deze nederlaag geeft. Het blijkt dat ze door de ban in het leger niet kunnen winnen. God houdt eigenlijk hier Zijn trouw in en dan heeft de vijand alle ruimte. Gods trouw over Israël kan niet samengaan met trouwbreuk. Zonde en Gods trouw kunnen niet samen. Het ligt dus niet aan God dat dit gebeurt, maar de zonde van Achan, heft de trouw van God op.
 
Maar tegelijk is dit wel wat er gebeurt als wij in de geestelijke strijd strijden, terwijl er zonden in ons leven zijn. Dan is de ondergang onvermijdelijk. Delen in de overwinning is één, maar werkelijk rein in de strijd staan is de andere kant. En als jij merkt dat de overwinning op satans macht uitblijft, is het misschien goed om eens te bedenken welke ban er in jouw leven nog is, waardoor satan zo sterk is.
 
Gebed: God van de legermachten, als er iets is in mijn leven waardoor ik in de geestelijke strijd niet bekwaam ben om te strijden, laat U het mij dan zien. Ik wil heilig en rein in de strijd staan.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Quote

God zegen over jouw plannen vragen is geen garantie voor zegen. God plan zoeken voor jouw leven is een garantie voor zegen.

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Bijbelgedeelte 'Elke dag 5 minuten met God'

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

1 Timotheüs 3

 

1 Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.
2  Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij,  bekwaam om te onderwijzen,
3 niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4 Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5 Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6 Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7 Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
8  De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,
9  en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten.
10 Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.
11 De vrouwen moeten evenzo eerbaar zijn, geen kwaadspreeksters, beheerst, trouw in alles.
12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
13  Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven  en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.
14 Deze dingen schrijf ik u, in de hoop spoedig naar u toe te komen.
15 Maar voor het geval dat ik langer wegblijf, weet u nu hoe men zich moet gedragen  in het huis van God, dat is de gemeente van de levende God, zuil en fundament van de waarheid.
16 En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht:  God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen,  is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld,  is opgenomen in heerlijkheid.

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom