Zet je voet op het water

 

"En zodra de dragers van de ark tot aan de Jordaan kwamen, en de voeten van de priesters die de ark droegen, in het water gedompeld waren, aan de rand van het water – de Jordaan was helemaal buiten zijn oevers getreden al de dagen van de oogst – bleef het water dat van bovenaf kwam, staan. Het bleef staan als een dam heel ver weg bij de stad Adam, die naast Sarthan ligt. En het water dat naar de zee van de Vlakte, de Zoutzee, stroomde, verdween; het werd afgesneden. Toen stak het volk over, tegenover Jericho." (Jozua 3:15 en 16)

 

En dan heb je het beloofde land voor je. Als het volk 's morgens hun tenten uitkwam en naar buitenkeek, lag het beloofde land te schitteren in de zon. Maar er zat nog wel één 'maar' aan: tussen hen en het beloofde land lag de Jordaan. En het was in die tijd oogsttijd en de rivier was zo breed dat het bijna niet mogelijk was om aan de overkant te komen. Daarbij was ook de stroming nog eens erg sterk. En daar sta je dan, dan roept God het volk op om op te staan en te geloven dat elke voet die ze in het beloofde land zullen zetten, land zal zijn dat overwonnen is. Maar dan moet je eerst wel in dat land komen.

Het land blijkt eigenlijk niet toegankelijk, ondanks dat God het wel aan het volk had toegezegd. En we zeiden het al eerder: niet omdat het volk ergens recht op had, maar omdat God het had toegezegd. Dit is genade van God aan een volk dat er dag aan dag een puinhoop van gemaakt had. Maar hoe dicht ze er nu ook bij zijn, ze staan eigenlijk voor een onmogelijkheid. Misschien is het wel heel erg herkenbaar: de belofte van God gekregen om hier op aarde Zijn Koninkrijk al te mogen ervaren om het straks helemaal te ontvangen als Jezus terugkomt, maar tegelijk lijkt het zo onmogelijk. Van die rivieren in je leven, waardoor het onmogelijk lijkt om daar te komen bij wat God je belooft.

 

Of misschien heb je zelfs de hemel wel in zicht, maar moet je nog wel een de doodsjordaan heen. Of Gods Koninkrijk dat maar niet lijkt te kunnen doorbreken, hoe je ook probeert er vorm aan te geven. Hoe dan ook, rivieren in je leven, die de volgende stap onmogelijk maken. En dan is het opmerkelijk wat het volk moet doen. Ze hoeven slechts achter de priesters aan te lopen die de ark van de verzoening dragen. Misschien zou jij langs die rivier lopen en bedenken hoe je zelf toch aan de overkant kon komen. En misschien heb je al zoveel geprobeerd en het leven in de overwinning lijkt zo moeilijk. Maar God leert het volk ook niet om het zelf te doen.

 

Het volk hoeft slechts de ark te volgen en zodra de priesters hun voeten op het water zetten, zal er een pad komen. Hier ligt het geheim: achter de ark aan, achter Jezus aan, die de verzoening is en God zal een pad maken. Land overwinnind innemen kun je namelijk niet op eigen kracht, maar alleen als Jezus' overwinning voor je uitgaat. Alleen in geloof, kom je door elke rivier heen in je leven, die een doorbraak van God in je leven in de weg staat.

 

Gebed: Jezus, U gaat verzoenend en overwinnend voorop. Ik volg slechts en deel in uw overwinnen en alle rivieren zullen wijken. Ik zal mijn voeten op het water zetten!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Quote

God zegen over jouw plannen vragen is geen garantie voor zegen. God plan zoeken voor jouw leven is een garantie voor zegen.

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Bijbelgedeelte 'Elke dag 5 minuten met God'

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

1 Timotheüs 3

 

1 Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.
2  Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij,  bekwaam om te onderwijzen,
3 niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4 Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5 Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6 Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7 Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
8  De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,
9  en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten.
10 Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.
11 De vrouwen moeten evenzo eerbaar zijn, geen kwaadspreeksters, beheerst, trouw in alles.
12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
13  Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven  en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.
14 Deze dingen schrijf ik u, in de hoop spoedig naar u toe te komen.
15 Maar voor het geval dat ik langer wegblijf, weet u nu hoe men zich moet gedragen  in het huis van God, dat is de gemeente van de levende God, zuil en fundament van de waarheid.
16 En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht:  God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen,  is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld,  is opgenomen in heerlijkheid.

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom