“In het derde jaar van de regering van koning Belsazar verscheen mij een visioen, te weten aan mij, Daniël, na het visioen dat mij eerst verschenen was.” (Daniël 8:1) 

Als we doorlezen in het boek Daniël, wordt het niet eenvoudiger. De visioenen die Daniël krijgt zijn erg ingewikkeld en ook onduidelijk. Er blijft, ook in het tweede visioen, een heleboel onduidelijk. Waarschijnlijk komt dit ook door de tijd waarin Daniël leefde. We moeten bedenken dat Daniël nog in de oude bedeling leefde en dus heel veel inzichten in de heilsgeschiedenis nog niet had. Er zijn in het boek Daniël veel overeenkomsten met het boek Openbaring, maar toch blijft het in Daniël nog waziger. Maar blijf dan ook bedenken dat Daniël het ziet vanuit zijn context: In de ballingschap in Babel, met nog geen zicht op verlossing en ook nog geen zicht op de Messias.

 

Het grote wereldperspectief van redding van de hele wereld, van het niet meer van belang zijn van de offerdienst, is voor Daniël totaal nog niet te begrijpen. Daniël weet op dit moment ook nog niet dat zijn eigen volk, straks de Messias zal afwijzen en dat dit voor een deel van de vervullingen zal leiden van de visioenen die hij krijgt. Ook in het tweede visioen speelt dit wel een serieuze rol. 

In dit visioen krijgt Daniël het beeld van een ram. In de uitleg die hij krijgt, blijkt dit te gaan over het rijk van de Meden en de Perzen. Op het moment dat hij dit visioen krijgt, in het derde jaar van koning Belsazar, is dit rijk eigenlijk nog maar net in opkomst en is het nog lang niet op zijn grootst. Dat maakt dat het visioen voor hem ook werkelijk angstaanjagend is. Want als je dan beseft dat er straks een meedogenloos rijk gaat komen, hoe verschrikkelijk zal dat dan zijn. 

Het rijk waarin Daniël nu leeft zal dus nog veel groter gaan worden. De ram is niet tegen te houden en hij stoot door naar het westen, het noorden en naar het zuiden. De totale, toenmalige wereld lijkt hij tot zijn bezit te nemen. De koningen van het rijk waarin Daniël leeft zullen handelen naar hun eigen goeddunken. En wat betekent dit dan voor Daniël? Dat de ballingschap voorlopig zeker nog niet ten einde is, maar vooral dat de hoop op het herstel van de tempel in Jeruzalem nog heel ver weg is. 

Het huidige rijk maakt zich groot en de ontwikkeling waarin Daniël zich nu bevindt zal nog heel ver doorgaan. Tegelijk roept dit wel de vraag op over welke periode dit totale visioen nu eigenlijk gaat. Wellicht moeten we leren om niet op alles een antwoord te willen hebben, waar God geen duidelijk antwoord geeft. In ieder geval is er met betrekking tot het rijk waar Daniël nu deel van uitmaakte ook duidelijkheid dat dit rijk niet altijd zal blijven bestaan. Er verschijnt een gietenbok die de ram compleet vertrapt. Daniël begrijpt, na de uitleg dat het rijk waarvan hij nu deel uitmaakt niet altijd zal blijven bestaan. Het zal stoppen. God voorziet in de ondergang van dit rijk. Daar wordt het niet beter mee, maar een koninkrijk als die van de Meden en de Perzen zal niet eindeloos doorgaan. Zoals ook de koninkrijken in onze tijd niet eindeloos mogen doorgaan van God. Er komt een tijd dat God ingrijpt in de wereldgeschiedenis, net zolang tot het kwaad zo groot geworden is dat God het definitief zal vernietigen. 

Gebed: Heer, heel veel van de visioenen van Daniël lijken voor ons niet zo’n grote betekenis meer te hebben, maar U vond het zo belangrijk dat U ze ons wel heeft gegeven in Uw Woord. Geef ons hoop, ook midden tussen de koninkrijken van onze tijd dat U uiteindelijk al het kwaad zal overwinnen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Eensgezind

Thema: Eerste brief van Petrus

"Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk." (1 Petrus 3:8)

Het lijkt alsof Petrus het ene stukje na het andere schrijft en de verbinding soms ook wat ver te zoeken is. Na gezag, lijden terwijl je goed doet en het huwelijk, volgen er een paar aanwijzingen die daar op een bepaalde manier ook weer los van staan. En heel apart, maar hij begint met het woord 'tenslotte'. Het lijk wel of hij zijn brief begint af te ronden, terwijl hij nog maar op de helft is. En in die hele serie aanwijzingen, is er één woord dat voor mij er uitspringt. Misschien niet het woord dat je als eerste zou opvallen. Je kunt de aandacht vragen van hoe je met elkaar omgaat, welke woorden je spreekt en ga zo maar door, maar hij begint met een woord dat bij mij de laatste tijd blijft hangen: "eensgezindheid". Een woord dat je bijna alleen maar tegenkomt in het boek Handelingen en daarnaast schrijft Petrus er nu even over. En toch moeten we dit ene woord even niet over het hoofd zien.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu