“Toen beval de koning aan Aspenaz, het hoofd van zijn hovelingen, dat hij enigen van de Israëlieten moest laten komen, namelijk uit het koninklijk geslacht en uit de edelen.” (Daniël 1:3) 

Het is mooi als je hebt meegedacht over het vissen van mensen, maar als je dat heel rooskleurig voorstelt, dan zou je bijna vergeten dat er ook nog een andere kant is. Er is ook nog de kant van de samenleving waarin wij leven. Ik weet niet hoe dit voor jou is, maar onze seculiere samenleving is lang niet altijd makkelijk om te leven. Sterker nog, je kunt zeggen dat we onze naaste niet eindeloos in hun waarde moeten laten omdat er maar één waarheid is die echt reddend is, maar tegelijk leef je er wel gewoon tussen. Als het goed is, leef je als een hemelburger op aarde en leef je in een vreemd land. En dat is lastig, want de levensstijl van de hemel sluit totaal niet aan op de stijl van de aarde.

 
Iemand die we in de Bijbel tegenkomen die dit op een uitzonderlijke manier heeft meegemaakt, maar waarvan ook de details zijn beschreven is Daniël. Zijn verhaal is natuurlijk overbekend, maar om hem heen gebeurt veel meer dan alleen het verhaal van de vurige over en van de leeuwenkuil. Dat zijn misschien wel de grote momenten van het ingrijpen van God in zijn leven en van dat van zijn vrienden, maar uiteindelijk gebeurt er veel meer dan dat. Daniël leefde als geen ander in een wereld die totaal niet aansloot bij zijn eigen wereld. Het is misschien iets te kort door de bocht om te zeggen dat de wereld waarin hij terecht kwam een seculiere wereld was. Het was eerder een uiterst religieuze wereld waarin de god Bel centraal stond.
 
Dat die god Bel centraal stond, valt in het verhaal niet gelijk op, maar in bepaalde onderdelen van de geschiedenis wordt hij wel aanbeden en eigenlijk draait alles in Babel om de god Bel. Die moet tevreden gehouden worden en dat wordt hij niet als iemand als Daniël zijn God vereert. Hoeveel zegen onze God ook echt geeft, het hele systeem in Babel was gebouwd rond de verering van Bel. En in die wereld komt Daniël terecht.
 
Als je leest wie Daniël was, dan blijkt dat hij een jongen was die hooggeplaatst was. Hij was wellicht zelfs een prins, of in ieder geval kwam hij uit het koninklijk geslacht en hij hoorde bij de knapste jongens van het land. Daniël had dus zoveel in zijn leven dat hij een prachtig leven had kunnen krijgen en ook in Babel had zijn leven een leven kunnen zijn in weelde en voorspoed. Maar in Babel moest hij dan wel meedoen met de cultuur en de afgodendienst daar. Dan kon hij het ook daar maken.
 
Dat maakt dat zijn verhaal en het onze veel minder ver uit elkaar ligt dan op het eerste gezicht lijkt. Ook wij kunnen geëerd worden op het moment dat we meedoen met de massa. Het is de vraag welke keus Daniël in zijn tijd en wij in onze tijd maken. Waar wil je voor gaan? Voor God? Dat betekent dat je daar voor zult moeten gaan staan, wat de gevolgen ook zijn en hoe doe je dat dan? Of kies je om deels of helemaal mee te buigen met de wereld om je heen? Uiteindelijk zal dat geen zegen brengen, maar heb je wel het gevoel dat je het redt in deze tijd, maar is dat echt waar je voor wilt leven?
 
Gebed: Heer, laat het leven van Daniël voor mij zichtbaar maken op welke manier ik kan leven in de wereld waarin U mij een plaats hebt gegeven, zodat ik U oprecht en zuiver vertegenwoordig op aarde.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Romeinen 8:18-30

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk  de verlossing van ons lichaam.
24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. 
26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijkdie overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu