"Spreek tot heel de gemeenschap van de Israëlieten, en zeg tegen hen: Heilig moet u zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig. Ieder moet ontzag hebben voor zijn moeder en zijn vader en Mijn sabbatten in acht nemen. Ik ben de HEERE, uw God." (Leviticus 19:2 en 3) 

De tekst van gisteren was nog niet helemaal klaar en eigenlijk is er een behoorlijk lastig stukje blijven liggen. Toen er bij mij het besef begon te komen over het Joodse denken tegenover het Griekse denken, kwam ik op internet een paar hele goede vergelijkingen tegen, maar tenslotte eindigde dit telkens met een hele felle reactie tegen de christelijke feesten. En natuurlijk beseffen we dat bijvoorbeeld Kerst niet op de echte datum van de geboorte van Jezus is. En er zijn ook echt wel wat gedachten die kloppen over heidense feesten. Maar helemaal doorslaan naar het verplicht vieren van de Joodse feesten en daarmee ook de sabbat houden roept ook vragen op.

 
Toch zegt God in het Oude Testament, binnen de wetgeving wel dat we de sabbat in acht moeten nemen en ook dit is onderdeel van het Joodse denken dat haaks staat op het Griekse denken en ook op ons denken. Wat is de bedoeling van God dan met de sabbat en wat zou dit voor gevolg moeten hebben voor ons denken?
 
Als je de teksten over de sabbat leest zijn er twee dingen die God belangrijk vindt. In de eerste plaats wil God dat wij een dag in de week rust hebben. Dit is een onderdeel van Joods denken dat een heleboel ellende zou kunnen voorkomen. En rust is niet de hele dag op een stoel zitten, maar een dag genieten van God, een dag genieten van wat Hij maakte en een dag vooral niet bezig zijn met al die dingen die elke dag toch al moeten. Leven vanuit de rust, waarvan de schrijver van de Hebreeënbrief, die voluit vanuit het Joodse denken schrijft, schrijft dat dit al een voorproef is van de eeuwige rust die straks komt. Met andere woorden, de sabbat, of de rustdag is een dag om vanuit te leven. De rust bij God is het uiteindelijk fundament waaruit we moeten leren leven en die rust begint waar we genieten van God! Daarom is het ook niet vreemd dat God deze dag Zelf als dag na de schepping invoerde. Om te kunnen genieten was de schepping nodig.
 
Het tweede dat Israël moet doen is op de sabbat, gedenken dat ze bevrijd zijn uit de slavernij. Daar heeft ook het loofhuttenfeest mee te maken. Maar bedenk daarbij dat wij, als christenen uit de heidenen geen Jood zijn en ook niet zullen worden èn wij nemen nooit de plaats van Israël in. Het gedenken van de bevrijding uit Egypte is dus niet iets waar wij aan deel kunnen nemen. Toch is die lijn van gedenken van de grote daden van God, wel een belangrijke, naast de rust die Hij geeft. Dat de eerste gelovigen op de zondag in plaats van op de sabbat bij elkaar komen is niet vreemd, want zij gedenken de opstandingsdag van de Heer! Jezus heeft geestelijk gedaan wat Israël lichamelijk ontving: Bevrijding van slavernij! En op welke dag is dat beter te doen dan op de eerste dag van de week!
 
Deze twee dingen passen totaal niet meer in onze tijd. Het gaat bij ons vooral over doorgaan, niet stoppen en al helemaal niet gedenken. Maar waar de vreugde van de Heer onze kracht is, daar ontvangen we energie voor de andere dagen van de week. Dit is dus de basis waar we uit moeten leven.
 
Gebed: Heer, wat een zegen om uit Uw rust en uit Uw genieten te mogen leven en daarnaast dat we op die dag ook Uw grote daden mogen gedenken. Daaruit wil ik leven, zodat mijn leven vanuit nieuwe kracht, elke week nieuw zal zijn.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Johannes 20:11-18

11 Maar Maria stond huilend buiten bij het graf en terwijl zij huilde, boog zij voorover in het graf,
12 en zij zag twee engelen in witte kleding zitten, een aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde van de plaats waar het lichaam van Jezus gelegen had;
13 en die zeiden tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Zij zei tegen hen: Omdat ze mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet waar ze Hem neergelegd hebben.
14  En toen zij dit gezegd had, keerde zij zich naar achteren en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat het Jezus was.
15 Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen.
16 Jezus zei tegen haar: Maria! Zij keerde zich om en zei tegen Hem: Rabboeni; dat betekent: Meester.
17 Jezus zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga  naar Mijn broeders en zeg tegen hen:  Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God.
18  Maria Magdalena ging en berichtte de discipelen dat zij de Heere gezien had en dat Hij dit tegen haar gezegd had.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jezus leeft en jij zult leven!

Thema: Pasen

"Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen." (Johannes 20:15)

Wat gebeurt er als je bij een graf komt en er ligt niemand meer in? Voor ons is dat misschien helemaal iets dat ondenkbaar is, omdat onze doden onder de grond begraven worden en na een begrafenis gaat er grond over de kist en zie je er niets meer van. In de tijd van het Nieuwe Testament was dat lang niet altijd zo. Als een dode in een graf werd begraven gebeurde dat in de eerste plaats al niet in een kist en vaak werd iemand ook nog eens in een grot begraven. Zo was het ook bij Jezus gebeurd. En stel dan dat je de andere dag naar het graf toe gaat en je hebt het plan om de begrafenis af te maken. Het moment van begraven was immers maar een paar uur na Zijn overlijden gebeurd. De rouwtijd was in ieder geval nog lang niet voorbij, zelfs niet als het bij ons zou gebeuren. En dan kom je bij het graf en dan is degene die daar begraven ligt er niet meer. Wat zou jij er van denken?

Lees meer...

Nieuwe artikelen

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu