“En allen die geloofden, waren bijeen en hadden alle dingen gemeenschappelijk; en zij verkochten hun bezittingen en eigendommen en verdeelden die onder allen, naar dat ieder nodig had.” (Handelingen 2:44 en 45) 

Voordat we kijken hoe het Joodse volk tot volk is gevormd door God, nog even een moment net na Pinksteren. Uit dit voorbeeld blijkt dat de Geest van God dwars ingaat tegen al het individualistische en Griekse denken. Waar iedereen normaal met zichzelf bezig is, zet God op de Pinksterdag alles op zijn kop. Dat begint eigenlijk al met de gaven van de Geest die God uitstort. Dat is al opmerkelijk, want ons denken is vaak gericht op het feit dat wij die gaven van de Geest ervaren, maar op de Pinksterdag geeft God deze gaven om anderen en voor Zijn Koninkrijk te dienen. Maar er gebeurt nog iets als Gods Geest mensenlevens begint te veranderen.

 

De preek van Petrus is nog niet eens de meest spetterende preek die je zou kunnen houden. Op de Pinksterdag wordt Petrus eerst uitgedaagd om de spot te weren en dan gaat hij een korte preek houden op Joël 2 en over dat wat Jezus heeft gedaan die de Joden gekruisigd hebben. En als de menigte dat hoort worden ze in hun hart geraakt en uiteindelijk komen er drieduizend op ene dag tot geloof! Ik weet niet hoe vaak jij dit al hebt meegemaakt dat er door ene preek drieduizend tot geloof komen? Ik heb heel wat preken gehouden, maar zoveel op één moment heb ik nog nooit meegemaakt. 

Het moment dat Gods Geest deze mensen aanraakt, verandert er iets in hun denken. Hun individualistische denken verandert als een blad aan een boom. Dit laat direct zien wat Gods denken is ten opzichte van ons denken. Wat hield jou bezig toen je net tot geloof was gekomen? Mijn ervaring is dat je dan bezig bent om het vooral vast te kunnen houden en je doet er alles aan om jouw relatie met God te onderhouden. Maar op het moment dat de Heilige Geest met heel veel kracht komt en deze mensen totaal verandert en hun denken ook radicaal op één moment verandert, gebeurt er iets opmerkelijks. Dat opmerkelijke gebeurt niet bij één persoon, maar bij allemaal. 

Gods Geest zorgt ervoor dat ze geen individuele eigendommen meer willen hebben. Nergens is dit in de Bijbel een voorschrift, maar Gods karakter wordt direct zichtbaar in deze mensen. Het gaat niet meer om wat zij er persoonlijk aan hebben en ze zijn ook niet bezig met hun persoonlijke dingen, maar het gaat ineens over de ander en over elkaar. Ze hadden alles gemeenschappelijk en ze verkochten hun bezit en eigendommen en deelden uit naar wat ieder nodig had. Overigens waren Ananias en Safira op een extreem Griekse manier bezig en dat loopt dramatisch af. 

Wat maakt de eerste gelovigen totaal onderdeel van Zijn denken en daarmee van Zijn volk zoals Hij het had bedoeld. Heel veel sociale wetgeving in het Oude Testament komt hiermee namelijk overeen. Als wij dus als christenen in onze tijd vooral met onszelf bezig zijn, in materialisme, maar ook in het geestelijke, dan krijgt de Geest nog lang niet de ruimte die Hij nodig heeft om ons echt te vormen naar het beeld van Jezus! Daar zitten lessen in die heel diepgaan, maar waarmee er ook velen gered en gezegend zullen worden. 

Gebed: Heer, wat een spiegel houdt U ons voor. Onze gemeenschappelijkheid is meestal net zoveel dat wij er zelf nog voordeel bij hebben. Vorm mij daarom naar Uw denken.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Romeinen 8:18-30

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk  de verlossing van ons lichaam.
24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. 
26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijkdie overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu