Hulp bij het zoeken

 

"Waarheen is uw Liefste gegaan, o , allermooiste onder de vrouwen? Waarheen heeft uw Liefste Zich gewend, opdat wij Hem met u zoeken?" (Hooglied 6:1-3)

 

Hoe de dochters van Jeruzalem ook hebben gereageerd, het is in ieder geval duidelijk dat de woorden van de bruid over haar Liefste wel heel erg duidelijk zijn geweest. Ontwijfelbaar is de liefde voor haar Liefste en zonder nadenken kon ze vertellen hoe ongelofelijk belangrijk Hij voor haar was en dat er niemand is die het bij Hem kan halen. Dat is onmogelijk.

 

 

 

En hoe moeilijk het ook is om deze meisjes van Jeruzalem te plaatsen, de manier hoe ze reageren om de bruid te helpen zoeken, maakt wel duidelijk dat ze haar het geluk wel echt gunnen. Ze zijn gedienstig aan de bruid. En al eerder trokken we een lijn naar de rol van de engelen in de hemel. Als we de vraagstelling toetsend bekijken, dan is deze manier van reageren toch ook in die lijn. Want wat een troost dat degenen die van Christus zijn en Hem kwijt zijn, door God niet aan hun lot worden overgelaten.

 

Er was al eerder vreugde bij de dochters van Jeruzalem, maar nu is er ook bezorgdheid. En in de vraagstelling uit hoofdstuk 5 wilden ze ook wel heel graag duidelijk hebben hoe de bruid naar de Bruidegom keek. De bezorgdheid en de dienstvaardigheid is opmerkelijk groot. De belijdenis van de bruid is ook opmerkelijk. Ze is er, ondanks dat ze op bed bleef liggen, wel van overtuigd dat zij van haar Liefste is en haar Liefste van haar is. Opmerkelijk dat ze deze uitspraak al eerder deed, in positievere omstandigheden, maar hem toen omdraaide. 

 

Waar moeten ze zoeken? Ja, ze moeten zoeken in zijn tuin. Ook zijn eigen tuin is van Hemzelf, net als de tuin van de bruid. De eenheid van deze twee wordt wel duidelijk. Hij is te vinden waar Hij is, en Hij is de vinden waar zij is. En ook in Zijn eigen tuin is Hij met de vruchten en de specerijen bezig. Het blijkt het enige werk te zijn dat Hij doet. Hij is altijd druk met de vruchten uit zijn tuin. De vruchten ook van Zijn eigen bediening, van Zijn eigen leven. Het lijken wel dezelfde vruchten te zijn, die in Zijn tuin en die in haar tuin.

 

Als gelovige worden we niet door God aan ons lot overgelaten als wij onze Liefste laten staan aan de deur. De engelen ondersteunen de gelovige omdat God Zelf Zijn kinderen vast zal houden. En op het bevel van God zullen de engelen de gelovigen ondersteunen zoals de dochters van Jeruzalem alles doen voor de Bruidegom en daarom de bruid ondersteunen. De bruid die weet van Wie zij het eigendom is. En ze weet ook waar ze moet zoeken. De paniek lijkt weggevloeid te zijn en ze weet dat ze moet zoeken op de plaats waar de vruchten zijn. Daar waar de Geest van God werkt, daar vinden we ook onze Liefste terug. En wat een geleide krijgt ze mee, wat een geleide krijgen wij om onze Geliefde terug te vinden. 

 

Gebed: Mijn Liefste, ik belijd mijn dommigheid en luiheid, ik belijd mijn zonden waardoor ik U kwijtraakte en ik dank U dat U mij niet aan mijn lot overlaat. Ik zal U weer zoeken waar Uw Geest de vruchten voedt.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Elke dag 5 minuten met God

Communicatie met God - Tegen Gods wil bidden

 

“Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.” (Genesis 18:33)

 

Als we communiceren met God even terugbrengen tot bidden, dan kom je er in de Bijbel achter dat dit er soms heel wat steviger aan toe gaat dan dat wij vaak denken dat kan en mag. We lezen in het begin van de Bijbel wel een aantal momenten dat God mensen opzoekt en met hen in gesprek gaat, maar het eerste gebed dat we vanuit een mens tegenkomen is het gebed van Abraham voor Sodom en Gomorra. Het is misschien ook wel niet echt bidden, toch meer dan wij denken?

Lees meer...

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

 

Klik hier voor de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Genesis 18:23-33

 

​23 En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?
24 Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen binnen de stad; wilt U hen ook wegvagen en de plaats niet sparen omwille van de vijftig rechtvaardigen die daarin zijn?
25 Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de  Rechter van de hele aarde geen recht doen?
26 Toen zei de HEERE: Als Ik in Sodom vijftig rechtvaardigen binnen de stad vind, dan zal Ik de hele plaats omwille van hen sparen.
27 Abraham antwoordde en zei: Zie toch, ik heb het aangedurfd om tot de Heere te spreken, hoewel ik stof en as ben!
28 Misschien zullen er aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult U dan om vijf mensen de hele stad te gronde richten? En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten, als Ik er vijfenveertig vind.
29 Hij sprak opnieuw tot Hem: Misschien zullen er daar veertig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal het niet doen omwille van die veertig.
30 Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik spreek; misschien zullen er daar dertig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal het niet doen, als Ik er daar dertig vind.
31 Hij zei: Zie toch, ik heb het aangedurfd om tot de Heere te spreken; misschien zullen er daar twintig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die twintig.
32 Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik nog eenmaal spreek: Misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die tien.
33 Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Wil je dagelijks de overdenkingen 'Elke dag 5 minuten met God' in je mailbox ontvangen? En als extra ook een opwekkingslied uit de rubriek 'Opwekking overdacht'?
Klik dan op deze link

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom