"De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst, en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten. (1 Timotheüs 3:8) 

Na de opzieners komen nu ook de diakenen aan bod. Soms wordt een diaken soms een beetje gezien als een aspirant ouderling, maar dat is niet het idee dat Paulus ons hier geeft. Sterker nog, het neigt er naar dat diaken zelf een aparte roeping is. Als diakenschap een opstap zou zijn naar ouderlingschap, dan kun je jezelf zelfs wel afvragen in hoeverre je dan gericht bent op de gaven die iemand heeft gekregen.

Wat was de reden dat er aan het begin van de Nieuwtestamentische kerk voor diakenen werd gekozen? Het bleek dat degenen die opzicht moesten houden over de gemeente, niet toekwamen aan het verzorgen van de weduwen en wezen en aan hen die gebrek hadden. En op dat moment worden er diakenen gekozen. Diakenen delen dus uit, diakenen voorzien in vaak materiele behoeften. Het gaat dus bij hen niet over pastorale zorg, al kunnen ze dat tijdens hun bezoeken en gesprekken natuurlijk ook geven, maar het gaat er in de eerste plaats om dat er geen armoede in de gemeente van Jezus Christus is. Het gaat er omdat dat daar waar nood is, op materieel gebied, er wordt voorzien.  

Als één lid lijdt, lijden wij allemaal mee, maar dat geldt dus ook op materieel gebied. Het kan nooit zou zijn dat er armen in de gemeente zijn en rijken. En dan bedoel ik met armen, degenen die echt te kort komen voor hun levensonderhoud. Die kunnen onmogelijk in een christelijke gemeente aanwezig zijn als er ook gelovigen zijn met overvloed. Als dat zo is, dan klopt er echt iets niet. Kijk eens rond in je gemeente of er mensen zijn die niet rond kunnen komen. Als dat zo is, en er zijn er ook met overvloed, dan is het de plicht van de gelovigen als gemeente om dit op te lossen. 

Daarom zijn er diakenen aangesteld en daarom is Paulus er ook heel duidelijk over dat er ook aan het ambt van diaken voorwaarden verbonden zijn. Hele duidelijke voorwaarden, want het gaat hier over betrouwbare zaken. Niemand loopt graag met zijn armoede te koop. En als een diaken niet veilig is, dan zal hij nooit zijn ambt kunnen vervullen. Daarom moet hij eerbaar zijn en niet met twee monden spreken. Het is onmogelijk dat een diaken op bezoek bij iemand die arm is, medelijden toont en tegelijk in de gemeente er lacherig over doet. 

Daarbij is het belangrijk dat de diaken het geheim van het geloof vast blijft houden. Dat is niet zomaar, maar dat heeft er alles mee te maken dat Jezus, Die de overvloed van de gemeente is, telkens in het middelpunt blijft staan. Hij is arm geworden, zodat wij rijk zullen zijn. En dat is niet alleen in het geestelijke, maar ook in het materiele. Armoede is onderdeel van de gebrokenheid en ook daar heeft Jezus voor geleden! Besef dat ook telkens als je armoede ziet en daar ligt onze plicht om te reageren, omdat we ook in deze dingen het Koninkrijk van Jezus zichtbaar maken op aarde. 

Gebed: Heer, ik dank U dat U ook omziet naar hen niet genoeg hebben op materieel gebied. U bent niet alleen geestelijk, maar ook betrokken op ons fysieke leven. Leer mij reageren, zoals U dat vraagt.