“In het derde jaar van Kores, koning van Perzië, werd er een woord geopenbaard aan Daniël, aan wie de naam Beltsazar gegeven is. Dit woord was waarheid en ging over grote strijd. Hij begreep het woord en hij kreeg inzicht in het visioen.” (Daniël 10:1) 

Daniël krijgt nog één visioen. De rest van zijn boek gaat over dit visioen, maar ook dit levert weer allemaal vraagtekens op. Het aantal uitleggen is enorm, maar we zullen proberen om ook dit visioen wat duidelijker te krijgen. Het is later in de tijd dan het vorige visioen en het is nu ten tijde van koning Kores. Waarschijnlijk is het op 23 april 536 voor Christus. Op basis van de genoemde maand en de terug rekening zou je daarop uit komen. Dit maakt ook nog eens duidelijk dat die 70 jaarweken niet letterlijk kunnen zijn geweest, waar we gisteren op uitkwamen.

 

Met dit getal in je hoofd is de tijd tot de Messias dus echt nog een heel eind weg. En nu krijgt Daniël een woord dat hem wordt geopenbaard en daardoor kreeg hij inzicht in het visioen. Is er dan nog een visioen bij dit woord, of gaat het hier om de eerdere visioenen uit hoofdstuk 8 en 9? Dat laatste lijkt het meest logisch. Zeker omdat de reactie aan het einde van hoofdstuk 8 en de reactie van Daniël na dit woord ongeveer even heftig is. Eerst was het beeld in het visioen al schrikwekkend genoeg, maar nu hij er ook nog een woord bij kreeg, waardoor het toegepast wordt op het volk van Daniël, is hij er zo van slag van dat hij 21 dagen rouwt. 

Hoe moeten deze dagen voor Daniël zijn geweest? Hij was immers op dat moment de enige die dit visioen en dit woord kende. We lezen niet dat hij het met zijn vrienden overlegt. Die komen we overigens in het tweede deel van het boek helemaal niet eens meer tegen. Wat daarvan de reden is weten we niet, maar het is wel duidelijk dat de informatie die hij nu krijgt, zwaar is voor hem alleen. Maar tegelijk blijkt er om hem heen ook een oorlog te woeden in de geestelijke wereld. 

Misschien dat het nu even een beetje voelt van de hak op de tak, maar je moet eigenlijk even doorlezen naar het moment dat die man verschijnt in linnen gekled. Dat begint in vers 4 en in vers 13 zegt deze man, die weer een engel is, dat hij 21 dagen werd tegengehouden door de vorst van het koninkrijk van Perzië. Deze vorst is waarschijnlijk een demon van een hoger niveau die over een gebied is aangesteld. Toen Daniël dus de woorden geopenbaard kreeg, is er direct een engel naar hem onderweg gestuurd, maar in de geestelijke strijd heeft hij vertraging opgelopen, waardoor Daniël dus niet de ondersteuning kreeg, die hij eigenlijk wel had moeten krijgen. 

Engelen heeft God gegeven om de gelovigen, zoals jij en ik, te ondersteunen, maar ook engelen ervaren dus geestelijke strijd op het moment dat wij aangevallen worden in de geestelijke wereld of op momenten dat wij hun hulp nodig hebben. Juist op die momenten lijkt de vijand er alles aan te doen om onze ondersteuning te vertragen. En hoe eenzaam moeten deze dagen voor Daniël zijn geweest? En hoe eenzaam kun jij je voelen als er strijd is, of als er momenten zijn dat je echt hulp nodig hebt. Misschien is juist dit gedeelte ook wel een bewijs dat als die strijd er is, waardoor die hulp later komt, ook duidelijk wordt hoe belangrijk Daniël was. Als Daniël geen betekenis had gehad, was de vijand er niet zo op gebrand geweest om deze engel tegen te houden. 

Gebed: Heer, U laat ons op een paar momenten zien wat Uw engelen doen en ook hoe ondersteuning later kan komen, omdat de geestelijke oorlog heel heftig kan zijn. Maar ik geloof dat als wij door diepten gaan, U er vanaf weet en voor ondersteuning zult zorgen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 3:8-22

8  Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk.
9  Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven.
10  Want wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad, en zijn lippen van het spreken van bedrog;
11  die moet zich afkeren van het kwaad en het goede doen; die moet vrede zoeken en die najagen.
12  Want de ogen van de Heere rusten op de rechtvaardigen, en Zijn oren zijn gericht op hun gebed; maar het aangezicht van de Heere is tegen hen die kwaad doen.
13  En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede?
14  Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen,
15  maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied.
16  En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren.
17  Want het is beter te lijden-als God dat wil-terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet.
18  Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19  door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20  namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige-dat is acht-mensen behouden werden door het water heen.
21  Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22  Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Eensgezind

Thema: Eerste brief van Petrus

"Ten slotte, wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk." (1 Petrus 3:8)

Het lijkt alsof Petrus het ene stukje na het andere schrijft en de verbinding soms ook wat ver te zoeken is. Na gezag, lijden terwijl je goed doet en het huwelijk, volgen er een paar aanwijzingen die daar op een bepaalde manier ook weer los van staan. En heel apart, maar hij begint met het woord 'tenslotte'. Het lijk wel of hij zijn brief begint af te ronden, terwijl hij nog maar op de helft is. En in die hele serie aanwijzingen, is er één woord dat voor mij er uitspringt. Misschien niet het woord dat je als eerste zou opvallen. Je kunt de aandacht vragen van hoe je met elkaar omgaat, welke woorden je spreekt en ga zo maar door, maar hij begint met een woord dat bij mij de laatste tijd blijft hangen: "eensgezindheid". Een woord dat je bijna alleen maar tegenkomt in het boek Handelingen en daarnaast schrijft Petrus er nu even over. En toch moeten we dit ene woord even niet over het hoofd zien.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu