“Zeventig weken zijn er bepaald over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te beëindigen, de zonden te verzegelen, de ongerechtigheid te verzoenen, om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen, om visioen en profeet te verzegelen, en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.” (Daniël 9:24) 

Als we dan het hele hoofdstuk hebben bekeken, dan blijft de grootste puzzel uit dit hoofdstuk natuurlijk nog staan. Want wat betekenen de woorden die de engel Gabriël komt brengen bij Daniël? In ieder geval komt hij duidelijk maken dat de gedachte dat het na de ballingschap allemaal beter zal gaan, niet is wat het zal zijn. Er komt wel een einde aan de ballingschap, maar de tijd wordt dan niet beter en het hart van het volk verandert dan niet.

 

Als je goed leest worden de zeventig weken opgedeeld in een periode van 7 weken, een periode van 62 weken en een periode van een week. Dan moet je ook nog eens weten dat er in het Hebreeuws niet gesproken wordt over 70 weken, maar over 70 zeventallen. Eigenlijk zou de uitleg van 70 jaarweken waarschijnlijk beter zijn, maar hoe dan ook, welke rekenconstructie je ook bedenkt, uitkomen doen die getallen niet met de werkelijkheid. En hoewel de meeste uitleggers uitgaan van de letterlijke uitleg, lijkt mij de symbolische uitleg van de jaarweken logischer. Want na 490 jaar was het laatste gedeelte van de profetie niet vervuld. En eigenlijk maakt dat ook niet eens uit, omdat ook dat laatst jaar wellicht niet eens te plaatsen valt. 

De eerste 7 jaarweken zijn de periode van de ballingschap. Overigens, als dit zeventig jaar zijn, die nu voor Daniël om zijn, kun je het niet eens letterlijk nemen. En waar Daniël dacht dat de periode van de ballingschap uiteindelijk voorbij zou zijn en dat dan Israël helemaal zou herstellen, dan blijkt er een lange periode van 62 jaarweken te volgen waarin de tempel, de stad met zijn plein en de grachten weer opgebouwd zullen worden, maar dat zal een hele moeilijke tijd zijn. 

Aan het einde van die 62 weken zal de Messias uitgeroeid worden. Dat betekent dat de Messias geboren zal worden in die 62 jaarweken. Hij zal dus uitgeroeid worden en de vorst van het volk dat dan zal komen zal weer de tempel en de stad verwoesten. Met de kennis die wij nu hebben zouden we dan in het jaar 70 na Christus zijn. Dat is wat het volk van Daniël nog staat te wachten. Met andere woorden, het ergste moet nog komen. 

Tenslotte blijft er dan nog ene jaarweek over. De kortste tijd van het geheel, maar in die zeven jaar zal er een vorst zijn die het verbond zal versterken en halverwege de week het slachtoffer en graanoffer laten ophouden. Over dit gedeelte zijn allerlei uitleggen. Het lijkt dat er een periode niet beschreven is en dat dit gaat over het allerlaatste van de tijd. Dat zou dus kunnen gaan over onze tijd. Een tijd waarin er en verbond versterkt zal worden. Normaal denk je dan gelijk aan Gods verbond met Israël of met Zijn gelovigen, maar waarschijnlijk is het woord hier een negatief woord. Het kwaad over de aarde zal dan het verbond zijn dat deze vorst zal versterken. En de offers die halverwege dan zullen ophouden, zouden dan de periode van de anti-christ kunnen zijn. 

Zie je dit in verhouding, dan blijkt dat het laatste van de tijd, de tijd waarin wij leven wel verschrikkelijk zal zijn, maar dat er echt een maat aan die tijd zit, waarvan we later lezen dat God omwille van de uitverkorenen te tijd heeft verkort. Veel is er dus al vervuld, maar wij wachten nu nog op het laatste gedeelte, zonder dat we daardoor uit angst worden lamgelegd, want God heeft de controle en laten wij vooral trouw blijven aan onze roeping.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Johannes 20:11-18

11 Maar Maria stond huilend buiten bij het graf en terwijl zij huilde, boog zij voorover in het graf,
12 en zij zag twee engelen in witte kleding zitten, een aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde van de plaats waar het lichaam van Jezus gelegen had;
13 en die zeiden tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Zij zei tegen hen: Omdat ze mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet waar ze Hem neergelegd hebben.
14  En toen zij dit gezegd had, keerde zij zich naar achteren en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat het Jezus was.
15 Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen.
16 Jezus zei tegen haar: Maria! Zij keerde zich om en zei tegen Hem: Rabboeni; dat betekent: Meester.
17 Jezus zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga  naar Mijn broeders en zeg tegen hen:  Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God.
18  Maria Magdalena ging en berichtte de discipelen dat zij de Heere gezien had en dat Hij dit tegen haar gezegd had.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jezus leeft en jij zult leven!

Thema: Pasen

"Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen." (Johannes 20:15)

Wat gebeurt er als je bij een graf komt en er ligt niemand meer in? Voor ons is dat misschien helemaal iets dat ondenkbaar is, omdat onze doden onder de grond begraven worden en na een begrafenis gaat er grond over de kist en zie je er niets meer van. In de tijd van het Nieuwe Testament was dat lang niet altijd zo. Als een dode in een graf werd begraven gebeurde dat in de eerste plaats al niet in een kist en vaak werd iemand ook nog eens in een grot begraven. Zo was het ook bij Jezus gebeurd. En stel dan dat je de andere dag naar het graf toe gaat en je hebt het plan om de begrafenis af te maken. Het moment van begraven was immers maar een paar uur na Zijn overlijden gebeurd. De rouwtijd was in ieder geval nog lang niet voorbij, zelfs niet als het bij ons zou gebeuren. En dan kom je bij het graf en dan is degene die daar begraven ligt er niet meer. Wat zou jij er van denken?

Lees meer...

Nieuwe artikelen

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu