“En allen die geloofden, waren bijeen en hadden alle dingen gemeenschappelijk; en zij verkochten hun bezittingen en eigendommen en verdeelden die onder allen, naar dat ieder nodig had.” (Handelingen 2:44 en 45) 

Voordat we kijken hoe het Joodse volk tot volk is gevormd door God, nog even een moment net na Pinksteren. Uit dit voorbeeld blijkt dat de Geest van God dwars ingaat tegen al het individualistische en Griekse denken. Waar iedereen normaal met zichzelf bezig is, zet God op de Pinksterdag alles op zijn kop. Dat begint eigenlijk al met de gaven van de Geest die God uitstort. Dat is al opmerkelijk, want ons denken is vaak gericht op het feit dat wij die gaven van de Geest ervaren, maar op de Pinksterdag geeft God deze gaven om anderen en voor Zijn Koninkrijk te dienen. Maar er gebeurt nog iets als Gods Geest mensenlevens begint te veranderen.

 

De preek van Petrus is nog niet eens de meest spetterende preek die je zou kunnen houden. Op de Pinksterdag wordt Petrus eerst uitgedaagd om de spot te weren en dan gaat hij een korte preek houden op Joël 2 en over dat wat Jezus heeft gedaan die de Joden gekruisigd hebben. En als de menigte dat hoort worden ze in hun hart geraakt en uiteindelijk komen er drieduizend op ene dag tot geloof! Ik weet niet hoe vaak jij dit al hebt meegemaakt dat er door ene preek drieduizend tot geloof komen? Ik heb heel wat preken gehouden, maar zoveel op één moment heb ik nog nooit meegemaakt. 

Het moment dat Gods Geest deze mensen aanraakt, verandert er iets in hun denken. Hun individualistische denken verandert als een blad aan een boom. Dit laat direct zien wat Gods denken is ten opzichte van ons denken. Wat hield jou bezig toen je net tot geloof was gekomen? Mijn ervaring is dat je dan bezig bent om het vooral vast te kunnen houden en je doet er alles aan om jouw relatie met God te onderhouden. Maar op het moment dat de Heilige Geest met heel veel kracht komt en deze mensen totaal verandert en hun denken ook radicaal op één moment verandert, gebeurt er iets opmerkelijks. Dat opmerkelijke gebeurt niet bij één persoon, maar bij allemaal. 

Gods Geest zorgt ervoor dat ze geen individuele eigendommen meer willen hebben. Nergens is dit in de Bijbel een voorschrift, maar Gods karakter wordt direct zichtbaar in deze mensen. Het gaat niet meer om wat zij er persoonlijk aan hebben en ze zijn ook niet bezig met hun persoonlijke dingen, maar het gaat ineens over de ander en over elkaar. Ze hadden alles gemeenschappelijk en ze verkochten hun bezit en eigendommen en deelden uit naar wat ieder nodig had. Overigens waren Ananias en Safira op een extreem Griekse manier bezig en dat loopt dramatisch af. 

Wat maakt de eerste gelovigen totaal onderdeel van Zijn denken en daarmee van Zijn volk zoals Hij het had bedoeld. Heel veel sociale wetgeving in het Oude Testament komt hiermee namelijk overeen. Als wij dus als christenen in onze tijd vooral met onszelf bezig zijn, in materialisme, maar ook in het geestelijke, dan krijgt de Geest nog lang niet de ruimte die Hij nodig heeft om ons echt te vormen naar het beeld van Jezus! Daar zitten lessen in die heel diepgaan, maar waarmee er ook velen gered en gezegend zullen worden. 

Gebed: Heer, wat een spiegel houdt U ons voor. Onze gemeenschappelijkheid is meestal net zoveel dat wij er zelf nog voordeel bij hebben. Vorm mij daarom naar Uw denken.

Tags: