Wij verwachten de Heer - Maar hoe?

"Zalig die slaaf die door zijn heer bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden." (Mattheüs 24:46)

Het zou kunnen zijn dat je denkt dat het een heel aparte opmerking is, maar niet alleen wij verwachten de Heer, ook de duivel en zijn demonen verwachten de Heer. Niet dat ze daar nu zo erg naar uitkijken, want ze weten wat er dan met hen zal gebeuren. Best een beetje apart om zo een 'Tijd met God' te beginnen, maar daardoor is het even iets eenvoudiger om de gelijkenis van Jezus over twee dienstknechten, beter te begrijpen. Verwachten en verwachten is namelijk twee. Natuurlijk zal het bij de komst van Jezus zijn als in de dagen van Noach. Toen rekende er niemand op een watervloed. Maar daarmee hebben we niet alles gezegd.

Er zijn mensen die de Bijbel geloven, zondag aan zondag in de kerk zitten, maar die uiteindelijk Jezus niet verwachten op de manier zoals het zou moeten. Er zijn kerkmensen die ogenschijnlijk niet veel verschillen van degenen die geloven en verwachten. Uiterlijk komt het behoorlijk overeen. Iemand die zijn levenlang in de kerk zit, maar uiteindelijk zijn hart nog steeds niet aan Jezus heeft gegeven, gelooft uiteindelijk toch ook dat Jezus terug zal komen. Je komt soms mensen tegen die de Bijbel echt kennen, misschien wel beter dan jij en ik, maar die tegelijk ook weten dat het niet goed is tussen hen en God. Maar ze weten ook dat de wederkomst van Jezus zal komen.

Jezus vertelt een gelijkenis van een heer die een slaaf over zijn bezit aanstelt. Zelf gaat hij weg. En dan zijn er twee mogelijkheden. Of die slaaf leeft op elk moment in het besef dat zijn heer terug kan komen, of hij leeft raak, doet waar hij zin in heeft, slaat zelfs de andere slaven, gaat om met dronkaards en leeft alsof het moment toch voorlopig nog niet komt dat zijn heer terugkomt. En nu bedoelt Jezus niet dat we angstig moeten leven met zoiets als: "Jezus kan ineens terugkomen en dan moet ik het echt volmaakt goed doen." Die angst stuurt Jezus niet op aan. Hij benadrukt vooral die andere kant. De kant van die slaaf die net doet alsof zijn heer voorlopig niet zal komen en hij leeft voor zichzelf op een barre manier. Iets van: geloven komt nog wel een keer, ik heb nog tijd genoeg. Degenen die zo denken zijn in acuut gevaar! Plotseling zal Jezus er zijn en met hen afrekenen. Dan is het voorbij en te laat.

Maar Jezus zegt ook iets anders: "Zalig is die andere slaaf". Hoe zal de heer die slaaf vinden? Trouw handelend! De slechte slaaf denk in zijn hart slechte dingen, maar die goede slaaf denkt geen dingen in zijn hart. Opmerkelijk dat Jezus dat verschil aanbrengt in deze gelijkenis. Die trouw handelende slaaf denk dus niet vanuit motieven, maar die is gewoon trouw in zijn handelen, zoals zijn heer ook mag verwachten. Hij denkt dus niet, straks komt mijn heer terug en stel je voor dat hij mij vindt op een manier die niet goed is. Daar denkt hij niet aan, hij is gewoon trouw in wat hij doet. Gewoon in ontspanning, geen achterdocht, maar hij is wie hij is en daarin is hij trouw.

Als gelovige moet je dus niet denken vanuit regels en "stel je voor dat". Jezus vraagt of je Hem wilt verwachting in trouwheid. Hij wil je straks vinden, gewoon zoals je in ontspanning als gelovige mag zijn die je bent. Niet krampachtig om het zo goed mogelijk te zijn, maar in vrijheid uitziende naar de komst van Jezus. Je doet gewoon wat er verwacht wordt. Wat een ontspanning in die manier van verwachten! En als Jezus dan komt, dan zal Hij je over al Zijn bezittingen aanstellen. Nu al trouw in het kleine, om straks over veel aangesteld te worden in eeuwigheid.

Gebed: Heer, zo mag ik en wil ik leven: In ontspanning mijn geloof leven en U verwachten, zonder achterdocht, maar in vrede en vrijheid, trouw in alles wat U van mij verwacht.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu