Vrouwen in de Bijbel - Samaritaanse vrouw

"De vrouw antwoordde en zei tegen Hem: Ik heb geen man. Jezus zei tegen haar: U hebt terecht gezegd: Ik heb geen man." (Johannes 4:17) 

Niet alle vrouwen in de Bijbel krijgen nu bepaald het mooiste beeld mee. Jezus ontmoet niet alleen mooie, bijzondere en krachtige vrouwen. Sterker nog, Hij ontmoet misschien wel meer vrouwen die juist het tegenovergestelde waren. Vrouwen waar de samenleving niet zo'n best beeld bij had. En misschien moet je van de vrouw bij de put in Samaria zeggen dat het maar goed is dat ze niet weet Wie ze voor zich heeft, want dan was ze al lang er vandoor gegaan. Haar leven ziet er nu niet bepaald goed uit.

 

Gelukkig hebben wij daar geen last van, toch? Zo'n vrouw was natuurlijk echt een zondares. Daar moet toch minimaal wel op neerkijken. Nee, dat zeggen wij natuurlijk niet en wij doen ons best om het ook niet te doen, maar ondertussen, moet je toch kijken, die vrouw had al vijf mannen gehad en de zesde was niet eens haar man. Jezus vraagt gewoon naar haar man en moet je kijken wat een antwoord. 

Ik weet niet wat jij hebt gedaan in je leven of wat je misschien nog steeds doet in je leven. Het verschil tussen verslaafd zijn aan mannen en verslaafd zijn aan geld, eer, eten of wat anders, is niet zo erg groot. Maar Jezus maakt duidelijk dat als je er eerlijk voor uitkomt, dat Hij je er niet mee laat zitten. Juist omdat deze vrouw eerlijk is, ontmoet ze Jezus in Wie Hij echt is. Ze zegt eerlijk dat de zesde man in haar leven, niet haar man is. En Jezus grijpt dat eerlijke moment aan door te vertellen dat ze al zes mannen heeft gehad. En juist dat moment maakt het verschil. Maar als ze gezwegen had, was alles anders geweest.  

Zal ze zich dan niet geschaamd hebben? Misschien was ze zelfs dat station al voorbij, al is het wel opmerkelijk dat ze midden op de dag water gaat halen bij de put. Juist het moment dat er niemand bij de put zal zijn omdat iedereen vanwege de warmte daar wegblijft. 

De Heilige Geest laat je soms heel nadrukkelijk je zonden zien. Soms omdat je even tegen Jezus zegt hoe het is en plotseling maakt God je nog meer duidelijk. Zoiets als dat Jezus hier ook doet. Maar het begint wel bij het moment dat deze vrouw eerlijk is. En uiteindelijk is het vervolg van de woorden van Jezus dat ze er achter komt dat Jezus echt de Messias wel moet zijn.  

En natuurlijk is een leven in zonden niet goed te praten, maar toch zegt Jezus er niet veel over in veroordelende woorden. Hij grijpt haar eerlijkheid wel aan om haar alles te vertellen wat zij moet weten. Het zet de deur open naar meer inzicht en meer van Wie Jezus is. Misschien wil Jezus je nog veel meer leren, maar vraagt Hij je eerst om meer dingen eerst in het licht te brengen, zodat Hij werkelijk met Zijn Geest meer van Zichzelf aan je kwijt kan. 

Gebed: Heer, U kent mij beter dan ik mijzelf ken en wilt U mij ook laten zien welke barrières er nog zijn waardoor U niet met Uw Geest alle ruimte kan innemen die U wilt?

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu